Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky podlehly dojmu, že musí prodávat elektromobily, aby přežily. Děje se ale opak, jak už vidí i v zahraničí
28.8.2024 | Petr Prokopec
Je to přesně to, o čem mluvíme roky. A teď už to nelze nevidět. Ničím nepodložené přesvědčení automobilových firem o tom, že kdo nenasedne včas do elektrického vlaku, skončí, se dnes stará téměř bezvýhradně o obrovské díry v jejich hospodaření. A spása není v dohledu.
Během posledních několika málo let se o automobilovou branži začali zajímat i lidé, kteří o ni dřív ani nezavadili. Nebyli to fandové, nebyli to nadšenci, nevěšeli si nad postele plakáty s Ferrari F40 a v noci potají neutíkali z postelí sdílených se svými manželkami, aby udělali ze svých aut trochu lepší stroje. Ne, byli a jsou to pouzí spotřebitelé, kteří byli zvyklí na to, že si z nepřeberné nabídky na trhu vždy vyberou něco, co dobře obslouží jejich potřeby za pro ně přijatelné ceny. Tuhle jistotu ale najednou ztratili.
Stojí za tím radikální změny celého odvětví, které nejsou ani v nejmenším přirozené. Spalovací pohon se ještě ani zdaleka nevyčerpal, naopak stále se v něm skrývá nemalý potenciál. A pokud mu dáme „napít“ syntetických paliv, nemusí představovat ani problém z hlediska generovaných emisí CO2 a bude dávat násobně větší smysl než elektromobilita. Politici však rozhodli, že to bude jen bateriový pohon, který bude považován za čistý. Právě ten ale i „nefandy” dráždí, neboť jeho limity ohrožují jejich životní komfort - mají moc negativně ovlivnit, jak se dopravují do práce, jak tráví dovolenou, jak obsluhují své elementární životní potřeby.
Tito lidé po nějakou chvíli slepě věřili tomu, že automobilky vědí, co dělají, a přijdou jako vždy s tím nejlepším možným řešením, které lze vyvinout. Po vlastních zkušenostech ale nezřídka poznávají, že tomu tak není, že dostali do rukou něco hůře použitelného s vysokými náklady vlastnictví hlavně kvůli extrémní ztrátě hodnoty a ve velkém se chtějí vrátit zpět ke spalovacím autům. Své zkušenosti si pak nenechávají jen pro sebe, což zájem o tato auta logicky jen dál umenšuje.
Automobilky totiž tentokrát nejednaly racionálně, ale chytly se do pasti poněkud hysterického dojmu, že bez elektromobilů nepřežijí. Dílem kvůli politickým tlakům, dílem pod dojmem úspěchu Tesly došly k přesvědčení, že když za pár let nebudou tato auta nabízet, budou vytlačeny z trhu jako kdysi Nokia. Že to je úplně jiný případ, že se tu roky někdo pokouší uměle vytvořit dojem, že elektromobil vedle spalovacího auta je něco jako smartphone vedle telefonní budky, což je naprostý nesmysl, jsme varovali roky. Vesměs marně, teď už to ale vidí i v zahraničí.
Přesně v popsaném duchu se nad aktuální situací zamýšlí španělský kolega Gustavo Henrique Ruffo píšící pro globální web Auto Evolution. Ten elektromobilům a hybridům jako takovým dlouho fandil, dokonce si jedno takové auto koupil, i on ale nakonec vystřízlivěl. A nad strategiemi výrobců dnes jen kroutí hlavou.
Na úvod předkládá příběh manželského páru, který si otevřel malý krámek, ve kterém prodával kvalitní věci za dobré ceny. To mu pomohlo k další expanzi, přičemž z nemalého finančního úspěchu profitoval i jejich syn, který mohl jít na drahé školy. Po promoci mu rodiče podnikání předali s tím, že jakožto novopečený manažer by měl zařídit další růst. Syn však místo toho oznámil, že je krize a vyházel řadu lidí, což se odrazilo na horší péči o zákazníky. Zároveň chtěl za více peněz prodávat spíše nekvalitní výrobky. Zakrátko tak společnost musela rozprodat pomalu celý svůj majetek a vrátit se do onoho malého krámku, jenž stál na jejím počátku. A udivený syn se od svého otce dočkal uštěpačné poznámky, že krize přišla až teď. A způsobil ji on svými rozhodnutím.
Paralela se současným směřováním automobilek je zjevná - pod dojmem nepodloženého přesvědčení o tom, že když něco neuděláte, tak se dostanete do problémů, se výrobci teprve dostali do problémů tím, co sami udělali. Prakticky kdokoli, kdo vyhlásil absolutní a překotný závazek elektrickému pohonu, nyní strádá, ruší předchozí plány a začíná znovu upřednostňovat spalovací techniku, i když již hlavně v hybridní formě. Pomůže to? Toť otázka, na jedné straně totiž máme zákazníky, jejichž skepse k elektromobilům nikam nemizí, na straně druhé pak ony výrobce, kteří jednoduše nechtějí akceptovat ztráty.
Pokud ale lidem nenabídnou taková auta, která skutečně chtějí a hlavně která si mohou dovolit, je hrozba návratu do onoho malého krámku stále vyšší. Bateriový pohon totiž na ten spalovací ztrácí podobně jako před zhruba 130 lety, kdy Ferdinand Porsche pracující tehdy pro firmu Béla Egger, z níž se stalo současné ABB, sestrojil první elektromotor integrovaný do náboje kol. Ve svých snahách pak pokračoval i nadále, byť již pod hlavičkou Jakoba Lohnera.
Ve Vídni Porsche sestrojil rovněž první elektromobil, který dokázal oslnit vysokými rychlostmi na rovinkách. Jenže v kopcích kvůli vysoké hmotnosti strádal, stejně jako nezaujal omezeným dojezdem. To jsou stejné problémy, jakým výrobci čelí dodnes, přes veškerou dílčí evoluci, která ovšem neproběhla jen na poli elektrického pohonu.
Byla to mánie, bylo to emotivní rozhodnutí, jehož neblahé dopady bylo možné anticipovat. Někteří to viděli (BMW, Toyota...), jiní byli schopní reagovat na neblahé přijetí (Ford, Mercedes...), další se zdají být pevně zabetonováni ve svých pozicích. A pokud to nezmění, opravdu se může stát, že to, co jim mělo zajistit přežití, je naopak pošle ke dnu.



Představa VW o tom, že ID.3 je nový Brouk a Golf, jednoznačně vyletěla komínem. A pokud automobilka ze svých představ nesleví, může ji to stát i krk, ostatně už dnes je menší firmou, než býval, na racionálněji uvažující Toyotu hledí zpovzdálí. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 2 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 6 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 59 minutamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 2 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 3 hodinamiPotomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
před 5 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.17. 19:29 - Vrooom
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB