Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky znovu podvádí při testech spotřeby. Ale úplně jinak, než byste čekali
25.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
EU nachytala výrobce aut při dalších levárnách při měření spotřeby aut. Takže druhá Dieselgate? Nikoli, spíše krystalická ukázka absurdity světa evropských norem.
Zakrátko uplynou již tři roky od chvíle, kdy svět zjistil, že Volkswagen osadil jedenáct milionů aut podvodným softwarem. Ten uměl rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobil tomu mapu motoru i fungování antiemisních systémů, aby vozy splnily všechny emisní limity. Jakmile se však tatáž auta nacházela na reálné silnici, přepnula na odlišné naladění a způsobem výrazně překračovala emisní limity.
Němci za své jednání již byli „odměněni“ tučnými pokutami, zároveň došlo v rámci Evropské unie k přijetí nového měřícího cyklu WLTP. Ten má více reflektovat realitu, počítat je tedy třeba s vyššími hodnotami spotřeby a s ní spojených emisí CO2. Výrobci počítali s tím, že rozdíl vůči proceduře NEDC bude zhruba tříprocentní, realita je však vyšší.
Trestu se ovšem automobilky zatím obávat nemusí, EU totiž v rámci pokutového systému ta nadlimitní CO2 nadále jede dle dat NEDC. Tedy jinými slovy, výrobci musí provádět měření u každého modelu dvakrát - jednou kvůli zákazníkům, podruhé kvůli bruselským byrokratům. Vlastně proto nepřekvapí, že na nesmyslné požadavky odpověděli po svém.
List Financial Times totiž nově informuje o nekalých praktikách, jež objevila Evropská komise. Dle ní nově automobilky při měření emisí CO2 resp. spotřeby aut znovu fixlují, ale přesně opačným způsobem, než byste čekali - měření manipulují tak, aby výsledky byly horší než ve skutečnosti. Proč? Protože pokuty na jejich základě stejně platit nemusí a za dva roky, kdy dojde ke sjednocení výše zmíněného dvojího metru, jim přijdou vhod.
Teprve tehdy totiž budou stanoveny nové standardy pro příštích pár let. Tyto standardy budou vycházet z aktuálního vývoje, tedy z oněch vyšších hodnot spotřeby a emisí. Pokud jsou ovšem uměle nadhodnocené, budou i nové standardy vyšší a výrobci si tím vytvářejí manévrovací prostor pro budoucí zlepšování. De facto totiž nebudou muset udělat nic, než se snažit ze svých aut dostat to nejlepší, což dnes nedělají.
Financial Times nezmiňují žádnou konkrétní automobilku, nicméně testem Evropské komise měly projít hned dva vozy. List konstatuje, že automobilky například nevyužily možnosti vyrazit do startu s nabitou baterií hybridního pohonu, což je možné, ale s vybitou, což spotřebu uměle zvýší. Tato informace nám ale okruh podezřelých příliš nezužuje, nějaké hybridní auto dnes nabízí většina výrobců.
Jsme zvědavi, jak se situace dále vyvine, postup automobilek lze ale docela dobře chápat. EU požaduje revoluci lusknutím prstů, která je nejen extrémně nákladná, ale bez mnohem širších změn i mimo automobilový průmysl beztak nic nepřinese. Nedivíme se tedy, že před tímto vývojem nikdo nechce ohnout hřbet - ve virtuálním světě evropských norem budou budou firmy vždy dělat možné i nemožné, aby jejich produkt v testech virtuálně obstál a zůstal reálně uplatnitelný na trhu. Umělé navyšování spotřeby paliva v testech, podle jejichž výsledků se stejně žádný rozumný zákazník neřídí, je jedním z možných dopadů - pokud to automobilkám pomůže jinde...







Poté, co výrobci záměrně zkreslovali data o spotřebě směrem dolů, je nyní tlačí uměle nahoru. I takové bizarnosti přináší virtuální svět evropských norem
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejčtenější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
16.9.2025Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
16.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025Šéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
16.9.2025Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva