Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky znovu podvádí při testech spotřeby. Ale úplně jinak, než byste čekali
25.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
EU nachytala výrobce aut při dalších levárnách při měření spotřeby aut. Takže druhá Dieselgate? Nikoli, spíše krystalická ukázka absurdity světa evropských norem.
Zakrátko uplynou již tři roky od chvíle, kdy svět zjistil, že Volkswagen osadil jedenáct milionů aut podvodným softwarem. Ten uměl rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobil tomu mapu motoru i fungování antiemisních systémů, aby vozy splnily všechny emisní limity. Jakmile se však tatáž auta nacházela na reálné silnici, přepnula na odlišné naladění a způsobem výrazně překračovala emisní limity.
Němci za své jednání již byli „odměněni“ tučnými pokutami, zároveň došlo v rámci Evropské unie k přijetí nového měřícího cyklu WLTP. Ten má více reflektovat realitu, počítat je tedy třeba s vyššími hodnotami spotřeby a s ní spojených emisí CO2. Výrobci počítali s tím, že rozdíl vůči proceduře NEDC bude zhruba tříprocentní, realita je však vyšší.
Trestu se ovšem automobilky zatím obávat nemusí, EU totiž v rámci pokutového systému ta nadlimitní CO2 nadále jede dle dat NEDC. Tedy jinými slovy, výrobci musí provádět měření u každého modelu dvakrát - jednou kvůli zákazníkům, podruhé kvůli bruselským byrokratům. Vlastně proto nepřekvapí, že na nesmyslné požadavky odpověděli po svém.
List Financial Times totiž nově informuje o nekalých praktikách, jež objevila Evropská komise. Dle ní nově automobilky při měření emisí CO2 resp. spotřeby aut znovu fixlují, ale přesně opačným způsobem, než byste čekali - měření manipulují tak, aby výsledky byly horší než ve skutečnosti. Proč? Protože pokuty na jejich základě stejně platit nemusí a za dva roky, kdy dojde ke sjednocení výše zmíněného dvojího metru, jim přijdou vhod.
Teprve tehdy totiž budou stanoveny nové standardy pro příštích pár let. Tyto standardy budou vycházet z aktuálního vývoje, tedy z oněch vyšších hodnot spotřeby a emisí. Pokud jsou ovšem uměle nadhodnocené, budou i nové standardy vyšší a výrobci si tím vytvářejí manévrovací prostor pro budoucí zlepšování. De facto totiž nebudou muset udělat nic, než se snažit ze svých aut dostat to nejlepší, což dnes nedělají.
Financial Times nezmiňují žádnou konkrétní automobilku, nicméně testem Evropské komise měly projít hned dva vozy. List konstatuje, že automobilky například nevyužily možnosti vyrazit do startu s nabitou baterií hybridního pohonu, což je možné, ale s vybitou, což spotřebu uměle zvýší. Tato informace nám ale okruh podezřelých příliš nezužuje, nějaké hybridní auto dnes nabízí většina výrobců.
Jsme zvědavi, jak se situace dále vyvine, postup automobilek lze ale docela dobře chápat. EU požaduje revoluci lusknutím prstů, která je nejen extrémně nákladná, ale bez mnohem širších změn i mimo automobilový průmysl beztak nic nepřinese. Nedivíme se tedy, že před tímto vývojem nikdo nechce ohnout hřbet - ve virtuálním světě evropských norem budou budou firmy vždy dělat možné i nemožné, aby jejich produkt v testech virtuálně obstál a zůstal reálně uplatnitelný na trhu. Umělé navyšování spotřeby paliva v testech, podle jejichž výsledků se stejně žádný rozumný zákazník neřídí, je jedním z možných dopadů - pokud to automobilkám pomůže jinde...







Poté, co výrobci záměrně zkreslovali data o spotřebě směrem dolů, je nyní tlačí uměle nahoru. I takové bizarnosti přináší virtuální svět evropských norem
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 včera 17:32
- Gonzalezův poškozený chladič včera 14:09
- Moreira míří do MotoGP včera 10:00
- MS Side se jelo o víkendu v Assenu 18.8.2025
- Red Bull Rookies Cup pokračoval na Red Bull Rookies Ringu 18.8.2025
Nejčtenější články
EU nepovolí, naopak utahuje šrouby. Chce zákaz spalovacích aut pro firmy a autopůjčovny už za 4 roky a 5 měsíců
21.7.2025Ohromující čísla ukazují, o kolik prodejů se automobilka připravila zaříznutím motorů V8. Musela vyhodit šéfa, aby to vrátila
21.7.2025Elektrické Mercedesy jsou takové fiasko, že je automobilka někde s létem zlevnila až o 320 tisíc Kč
21.7.2025Neobvyklá vývozní Škoda 130 L v dodnes krásném originálním stavu je poklad, který zítra může stát ve vaší garáži
21.7.2025Neexistuje žádný moment v životě elektrického auta, kdy se ho opravdu vyplatí koupit, nové i ojeté vypadá jako past
21.7.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.19. 22:23 - řidičBOB
- Škoda Auto obecně 08.19. 22:20 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.19. 22:19 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.19. 20:07 - Spectral
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom