Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Babišův „drzý” odpor ke snahám EU nařídit elektromobily si v zahraničí získal nečekané zastání
16.9.2021 | Petr Miler
Máte pocit, že jsou to jen „zpátečničtí” a „chudí” Češi, kteří se staví na zadní, když jim někdo chce nařídit elektrická auta? A „lidé ze západu” se budou leda divit? Mýlíte se.
Český premiér Andrej Babiš dal minulý týden v rámci předvolebních debat rozhovor webu iDnes a způsobil tím možná větší humbuk, než sám čekal. Jinak lokální debaty v lokálním médiu si všimly světové agentury a o pár dnů později novináři už i na významných amerických motoristických webech skloňovali premiérova slova.
Ta by mohl někdo na dnešní poměry označit až drzá, neboť Babiš doslova řekl: „Nemůžeme si nechat diktovat, co vymysleli zelení fanatici v europarlamentu. Podpoříme třeba síť pro elektromobily, ale normálně auta se budou vyrábět normálně dál. Elektroauta jsou luxus, nejsou dostupná běžným lidem.” Je dnes obecně neobvyklé, aby se někdo nařízené elektromobilitě bránil a pokud už to činí, sahá po racionálních argumentech. Slova o „zelených fanaticích” z úst hlavy exekutivy země s 16. nejvyšším HDP v Evropě, která vyrábí okolo milionu aut za rok, jsou raritou.
Nechápejte nás špatně, nestali jsme se přes noc příznivci Andreje Babiše kvůli dvěma větám. Nechceme být příliš političtí, a tak nebudeme do slov českého premiéra příliš vrtat - bereme je, jak jsou. Je to vyjádření, které je nám blízké, současně ale nelze zapomenout na to, kdo je pronesl. Andrej Babiš je člověk, který umí - jistě i díky nespočtu schopných marketérů okolo - zvednout téma, které rezonuje a postavit se na tu stranu, která pro něj bude zdrojem politických bodů. Současně si ale nemůžeme být jisti, jestli svého, možná strojeného odporu nevyužije při vyjednávání o tom či onom, nevzdá se jej výměnou za jiný ústupek EU a za pár let neřekne, že nařízená elektromobilita je vlastně prima.
Na věci nás tedy zaujala primárně reakce zbytku světa na tato slova, která neskončila pár citacemi v USA. Naopak, postupně se objevila téměř na všech významných světových médiích a je pozoruhodné sledovat i reakce na ně. Jedním z webů, který toto téma zvedl, se stal i britský Drive Tribe provozovaný Clarksonem, Hammondem a Mayem, tedy triem moderátorů Top Gearu, který podle dostupných statistik čtou lidé prakticky z celého světa. Je mezi nimi i spousta Britů, Němců, Nizozemců a dalších obyvatel zemích na oko posedlých elektromobilitou. Právě proto zaujmou i nejoblíbenější reakce na něj.
Kdo by čekal, že Babiš bude označován za „zrádce zelené pravdy” nebo něco podobného, mýlil by se. „Je dobré vidět, že z toho někdo má rozum,” praví v tuto chvíli nejoblíbenější komentář. Němec Carel Strüwig na Babišova slova říká: „Plně podporuji Česko. Aspoň jeden člověk má žaludek na to mluvit o celé situaci upřímně,” další z komentářů praví: „Možná se tam přestěhuji.”
David Olsen-Fabian na citovaná slova reaguje tím, že Babiš „uhodil hřebíček na hlavičku”, Jan z Polska pak reaguje: „Neřekl bych to přímo takhle, ale vyznění je správné.” Někteří se pak s českým premiérem začínají i trochu družit: „Sežeňte mi tam lístky, koupím tomu chlápkovi pivo.” A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho - jsou to desítky reakcí podporované desítkami dalších.
Už z dřívějších referend a průzkumů vyplynulo, že oddanost elektromobilitě není mezi běžnými Evropany vůbec taková, jak by se navenek mohlo zdát. A toto je další projev naznačující, že názory, které nucené elektromobilitě odporují, mají v politice disproporčně malé zastoupení. Stačí jedno vyjádření premiéra malé země v českém médiu a rázem je z toho světové téma, které si získává podporu i tam, kde by ji člověk nečekal.






I když také Škoda prodává elektrická auta a má s nimi nemalé plány, český premiér se jasně postavil proti jejich protěžování a nařizování. A ve světě si tím získal překvapivě velkou pozornost i podporu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
Mechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
před 4 hodinamiTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025
Nejčtenější články
Malá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech. Proto značka přichází s další, to dá rozum
18.6.2025Dědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
18.6.2025Americké prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
18.6.2025Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
19.6.2025Ford s okamžitou platností zastavil prodej svého elektrického propadáku. Chybět bude málokomu, v Česku skoro nikomu
19.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva