Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut

Pokud máte rádi auta kombinující extrémy, tohle bude něco pro vás. Na jednu stranu tato pohonná jednotka nepůsobí až tak mimořádně, k dvoulitrovému objemu ale přidává neskutečných 10 válců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut

29.5.2021 | Petr Prokopec

Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut

/

Foto: Connaught

Pokud máte rádi auta kombinující extrémy, tohle bude něco pro vás. Na jednu stranu tato pohonná jednotka nepůsobí až tak mimořádně, k dvoulitrovému objemu ale přidává neskutečných 10 válců.

Loni na podzim jsme si mohli připomenout britskou značku Connaught. Ta byla založena již v 50. letech minulého století, kdy se dokonce účastnila i šampionátu Formule 1. Jejím největším úspěchem nicméně bylo třetí místo, na které jezdec Ron Flockhardt dosáhl na Monze v roce 1956. O pouhou sezónu později pak značce došly peníze a musela se ze světa motorsportu stáhnout. Kromě toho rozprodala i veškerý svůj majetek, do kterého se řadily i dva monoposty, jež koupil tehdy ještě velmi mladý Bernie Ecclesone. Ani ten s nimi ale neměl štěstí.

Znovu se historie Connaughtu začala psát až v roce 2002, kdy měla firmu dostat zpátky na výsluní skupina inženýrů okolo Tima Bishopa. Někdejší motorář Jaguaru a Land Rover se rozhodl, že náskoku dosáhne díky technice. Proto automobilka přišla s unikátním desetiválcem, jenž disponoval velmi ostrým úhlem sevření válců (22,5 stupně). Připomínal tak spíše jednotky VR6 od Volkswagenu než pravověrné desetiválce, od kterých se lišil i objemem. Ten totiž činil pouhé dva litry - objemem tedy neohromí, počtem válců jde ale o jasně největší motor svého druhu, který měl kdy ambice objevit se v produkčním autě.

Motor byla koncipován jako modulární, kdy onen desetiválec představoval naprostý vrchol. Mimo to se ovšem počítalo také s osmiválcem, šestiválcem, čtyřválcem a dokonce i dvouválcem, tříválcem a pětiválcem. Stejně tak mohl vzniknout v ryze benzínové i hybridní podobě, a aby toho nebylo málo, k atmosférickému základu měl přibýt také vrchol přeplňovaný kompresorem. Plány tedy Britové měli odvážné, nicméně stejně jako kdysi jim došly peníze.

Nový model Type D Syracuse tak původně měl vzniknout ve sto exemplářích, ovšem ve finále byla produkce daleko nižší. Firma navíc auta prodávala bez patřičných homologací, načež nejspíše žádné z nich nevyjelo na silnice. I proto vlastně většina lidí na Connaught zapomněla. Ne tak ovšem Mike Fernie z Drive Tribe, který se rozhodl, že již zmiňovaný desetiválec použije u své Mazdy MX-5. Tedy prťavého roadsteru, jednoho z nejmenších sporťáků, který byl historicky k mání maximálně se čtyřválcem.

Britský agregát by nicméně pro japonský vůz neměl představovat výrazný problém, a to právě díky jeho objemu, kompaktním dimenzím i nízké hmotnosti. Atmosférická verze, jíž se Mike rozhodl užít, totiž váží pouze 115 kilo. Její značnou nevýhodou je nicméně nízký výkon, který činí jen 200 koní. I proto majitel nezvyklého komba zvažuje možnost přeplňování, díky níž by se dostal na nějakých 230 až 240 koní. I to je však u desetiválce, navíc osazeného kompresorem, málo.

Mike přitom u nižšího výkonu zůstává i proto, aby zamezil dalším náročným úpravám. Ostatně přímo od Connaughtu pohonná jednotka s přeplňováním kdysi dostala 300 koní, což nakonec stačilo na méně než 5sekundový sprint na stovku a maximálku 273 km/h. Na jaká čísla se pak dostane upravená Mazda MX-5, je v tuto chvíli ve hvězdách. Jelikož však bude vážit zhruba stejných 950 kilo, lze nejspíše očekávat tytéž parametry.


Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 1 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 01Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 2 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 02Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 3 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 03Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 4 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 05Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 5 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 22Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut - 6 - Connaught Type D GT Syracuse dalsi 40
Desetiválec s úzkým rozevřením válců původně poháněl Connaught Type D Syracuse. Nyní se přestěhuje pod kapotu Mazdy MX-5. Foto: Connaught

Zdroj: Drive Tribe@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše