Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové poslali do sprintu 115tunová monstra s 1 360 koňmi, vyhrát mohlo jen jedno
17.5.2021 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že už jste ve sprintu viděli závodit všechno, pak vás vyvedeme z omylu. Tyto se běžně utkávají leda na D1 do kopce, tentokrát si střihly sprint na letišti.
Od nákladních vozů a kamionů asi jen málokdo očekává vysokou dynamiku. Stojí za tím pochopitelně odlišné zaměření, kvůli němuž musíme čas od času na dálnici jít ostře na brzdy i v levém pruhu. A mnohokrát přitom čekáme i desítky sekund, než se jeden kamion zařadí před druhý, byť pocitově máme pocit, že jsme přitom zestárli o několik let. Stačí ovšem, abyste zaměnili veřejné komunikace za letištní ranvej, a rázem je generátoru nevraživosti zdroj neobvyklé zábavy.
Dnes vám můžeme přiblížit opravdu netradiční závod ve sprintu, jenž uspořádal britský Carwow a do kterého zamířily hned tři tahače Scanie. Ve všech případech se přitom o pohon postaral masivní 13litrový šestiválcový turbodiesel, který v případě modelu P410 produkuje 410 koní. Výkon verze P450 je pak rovněž obsažen v názvu, což ostatně platí i pro variantu R500. Liší se tak vlastně pouze jejich zaměření a tím i hmotnost, jenž ovšem není nízká ani v jednom případě - celkem tu tak máme 1 360 koní proti 115 tunám.
Jakkoliv ovšem vrcholné provedení R500 disponuje pěti stovkami koní, cíl ani jednou nevidí jako první. Dáno je to tím, že jeho přívěs okupuje nakladač Liebherr, který pochopitelně přidává několik tun. A jelikož hmotnost je rozhodujícím faktorem, nepomůže tahači ani náskok, který dostane při pevném i letmém startu. Místo toho je to nakonec sklápěčka s jeřábem a nejnižším výkonem, zatímco z osmikolové míchačky betonu se zesíleným šasí se stal v podstatě pouze doprovod.
Pátým kolem od vozu se pak ostatně stal i Mat Watson, který sice i tentokrát zůstal u komentářů, většinu jich však pronášel z kabiny onoho nakladače (a nikoliv bagru, jak mu bylo odborně vysvětleno). Do dění tedy nezasáhl, ovšem i kdyby usedl za volant, na dynamice aut by to pranic nezměnilo. I když možná... dle spekulací Mat nemohl řídit proto, že mu majitel celého tria příliš nedůvěřoval.
My pak jen dodáme, že rodinu náklaďáků s označením PRT představila Scania již v roce 2004. Aktuálně tu máme druhou generaci, která dorazila na trh před čtyřmi lety a která ke čtveřici dieselových motorů přihodila i hybridní a zcela elektrické provedení. Druhá zmíněná dostala do vínku 310 koní a baterie, které mají zajistit dojezd až 250 km. Nakolik však ten je reálný, je ve hvězdách. Možná by se tedy lidé z Carwow mohl příště podívat i na tuto verzi.
Kromě pohonných jednotek ovšem zákazníci mohou volit mezi několika styly kabiny, stejně jako mezi počtem náprav a poháněných nebo dokonce i řiditelných kol. A aby toho nebylo málo, vyrábí se z ohledem na zamýšlené využití také různě tuhé šasí i podvozek s rozdílnou světlou výškou. Svůj ideál si tedy najde každý přepravce či stavař. Byť tedy za předpokladu, že netouží po oslnivé dynamice, neboť tu nezvládne zařídit ani vrcholný 16,4litrový turbodiesel V8.
Scania vyrábí rodinu náklaďáků PRT v mnoha různých konfiguracích, díky čemuž si v nabídce švédské značky může vybrat každý. Na sprintera ale nenarazí v žádném případě, to je zjevné i ze srovnání níže. Ilustrační foto: Scania
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 9 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 6 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva