Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský autoprůmysl je v troskách, tři hvězdné značky propouští, další neotevře měsíce
8.6.2020 | Petr Prokopec
Automobilismus má ve Velké Británii velmi silné kořeny, pod tlakem Brexitu a následků opatření proti šíření koronaviru ale neví kudy kam. Ani prestižní značky neudrží výrobu, Jaguar a Land Rover pak neotevřou továrnu, ani když mohou.
Na sklonku minulého týdne britská automobilka Bentley uvedla, že vyrobila již dvacetitisící exemplář svého prvního a dosud jediného SUV Bentayga. Pokud si přitom uvědomíme, že na trh tento model vtrhl v roce 2016, pak to znamená, že každým dnem bylo prodáno necelých 14 exemplářů. Při ceně startující na více než 4 milionech korun a spoustě exemplářů prodaných za více než 10 milionů jde o fenomenální úspěch výrobce, který ještě před pouhými dvaceti lety v podstatě jen paběrkoval. V roce 2000 totiž Bentley celosvětově prodalo jen 1 364 aut, tedy necelé čtyři kusy denně, přičemž se jednalo o celkovou produkci a nikoliv jeden model.
I díky tomuto úspěchu se může zdát, že Brity koronavirus nesloží, opak je ale pravdou. Prakticky ve stejný den, kdy se Bentley pochlubilo výše zmíněným milníkem, vyšlo rovněž najevo, že automobilka hodlá propustit nejméně tisíc lidí, cca čtvrtinu svého aktuálního stavu. Stojí za tím samozřejmě sedmitýdenní uzavření továrny v Crewe, stejně jako globální propad prodejů. Ten je asi nejvýraznější ve Velké Británii, kde trh s novými vozy poklesl v dubnu o 97 a v květnu o 89 procent.
Zajímavé je, jakým způsobem se automobilka rozhodla se zaměstnanci rozloučit. V prvé fázi totiž přijde ke slovu dobrovolnost. Pokud se tedy někteří lidé rozhodnou opustit Bentley z vlastní vůle, mohou v závislosti na svém věku, odpracované době a výši předchozích výdělků počítat s opravdu tučným odstupným. Otázkou však je, kdo na tuto vějičku skočí, neboť Británie na tom aktuálně není ekonomicky zrovna dobře a ve velkém propouští všechny tamní značky.
Mimo to se můžeme ptát, zda bude první kolo vyhazovů rovněž tím posledním. Kupříkladu Jaguar již oznámil, že ponechá klíčovou továrnu v Castle Bromwich uzavřenou až do 10. srpna nebo možná ještě déle. Nikoliv však proto, že by podnik byl zamořen koronavirem a musela by být dezinfikována i každá dlaždice, a to navíc ještě zevnitř. Důvodem je právě globální pokles poptávky. Znamená to nicméně, že bez práce bude po několik dalších měsíců více než dva tisíce lidí.
Aby toho nebylo málo, můžeme zmínit, že dalších 1 200 lidí propustí McLaren a dalších 500 pak Aston Martin. V případě první zmíněné jde takřka o třetinu všech zaměstnanců, u druhé pak o pětinu. Britské pracovní úřady tedy skutečně budou praskat ve švech, což znamená, že u Bentley asi nakonec namísto dobrovolných odchodů přijdou ke slovu vynucené padáky. Vše pak samozřejmě ovlivní další vývoj, ovšem s návratem do normálu nelze v brzké době v Británii počítat.
Bentley se sice pochlubilo úspěchem modelu Bentayga, ovšem i tak se přidává k dalším britským značkám, jenž budou propouštět ve velkém
Takový Jaguar pak rovnou nechává jednu z továren zavřenou až do srpna. Nikoliv kvůli koronaviru, nýbrž kvůli nezájmu o vozy této značky
Zdroj: Bentley, Reuters, Autocar
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch