Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský autoprůmysl je v troskách, tři hvězdné značky propouští, další neotevře měsíce
8.6.2020 | Petr Prokopec
Automobilismus má ve Velké Británii velmi silné kořeny, pod tlakem Brexitu a následků opatření proti šíření koronaviru ale neví kudy kam. Ani prestižní značky neudrží výrobu, Jaguar a Land Rover pak neotevřou továrnu, ani když mohou.
Na sklonku minulého týdne britská automobilka Bentley uvedla, že vyrobila již dvacetitisící exemplář svého prvního a dosud jediného SUV Bentayga. Pokud si přitom uvědomíme, že na trh tento model vtrhl v roce 2016, pak to znamená, že každým dnem bylo prodáno necelých 14 exemplářů. Při ceně startující na více než 4 milionech korun a spoustě exemplářů prodaných za více než 10 milionů jde o fenomenální úspěch výrobce, který ještě před pouhými dvaceti lety v podstatě jen paběrkoval. V roce 2000 totiž Bentley celosvětově prodalo jen 1 364 aut, tedy necelé čtyři kusy denně, přičemž se jednalo o celkovou produkci a nikoliv jeden model.
I díky tomuto úspěchu se může zdát, že Brity koronavirus nesloží, opak je ale pravdou. Prakticky ve stejný den, kdy se Bentley pochlubilo výše zmíněným milníkem, vyšlo rovněž najevo, že automobilka hodlá propustit nejméně tisíc lidí, cca čtvrtinu svého aktuálního stavu. Stojí za tím samozřejmě sedmitýdenní uzavření továrny v Crewe, stejně jako globální propad prodejů. Ten je asi nejvýraznější ve Velké Británii, kde trh s novými vozy poklesl v dubnu o 97 a v květnu o 89 procent.
Zajímavé je, jakým způsobem se automobilka rozhodla se zaměstnanci rozloučit. V prvé fázi totiž přijde ke slovu dobrovolnost. Pokud se tedy někteří lidé rozhodnou opustit Bentley z vlastní vůle, mohou v závislosti na svém věku, odpracované době a výši předchozích výdělků počítat s opravdu tučným odstupným. Otázkou však je, kdo na tuto vějičku skočí, neboť Británie na tom aktuálně není ekonomicky zrovna dobře a ve velkém propouští všechny tamní značky.
Mimo to se můžeme ptát, zda bude první kolo vyhazovů rovněž tím posledním. Kupříkladu Jaguar již oznámil, že ponechá klíčovou továrnu v Castle Bromwich uzavřenou až do 10. srpna nebo možná ještě déle. Nikoliv však proto, že by podnik byl zamořen koronavirem a musela by být dezinfikována i každá dlaždice, a to navíc ještě zevnitř. Důvodem je právě globální pokles poptávky. Znamená to nicméně, že bez práce bude po několik dalších měsíců více než dva tisíce lidí.
Aby toho nebylo málo, můžeme zmínit, že dalších 1 200 lidí propustí McLaren a dalších 500 pak Aston Martin. V případě první zmíněné jde takřka o třetinu všech zaměstnanců, u druhé pak o pětinu. Britské pracovní úřady tedy skutečně budou praskat ve švech, což znamená, že u Bentley asi nakonec namísto dobrovolných odchodů přijdou ke slovu vynucené padáky. Vše pak samozřejmě ovlivní další vývoj, ovšem s návratem do normálu nelze v brzké době v Británii počítat.



Bentley se sice pochlubilo úspěchem modelu Bentayga, ovšem i tak se přidává k dalším britským značkám, jenž budou propouštět ve velkém
Takový Jaguar pak rovnou nechává jednu z továren zavřenou až do srpna. Nikoliv kvůli koronaviru, nýbrž kvůli nezájmu o vozy této značky
Zdroj: Bentley, Reuters, Autocar
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 9 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva