Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti Veyron si to rozdalo ve sprintu se čtyřmi Teslami, výsledek je fascinující
8.12.2020 | Petr Miler
Obvykle jsme v podobných kláních svědky toho, kterak evoluce udělala z někdejších titánů klání v dynamice pomalu statisty. V tomto případě ale všechny sprinty ukazují jen to, jak převratným autem Bugatti Veyron bylo.
O vývoji automobilismu v posledních dekádách si můžete myslet své, o jedné věci ale nemá smysl debatovat. Navzdory tomu, že využitelnost právě tohoto aspektu ve světě svázaném stále přísněji vymáhanými rychlostními limity je velmi omezená, nabízí moderní vozy dynamiku, o které si jejich mohou nechat jen zdát.
Jakási socializace rychlosti a její využitelnosti, která je nejvíce patrná v nižší střední a střední třídě, je ohromující. Můžete si koupit VW Golf R a mít jedno z nejrychlejších aut v provozu, přitom pořád dostanete vůz, ve kterém komfortně odvezete rodinu. Pokud pak sáhnete po něčem jako Audi RS4 nebo RS6, budete mít pod zadnicí vůz s dynamikou špičky supersportů, a to ve spojení s ještě větším komfortem a praktičností velkého luxusního kombíku. Něco takového bylo ještě před pár dekádami nemyslitelné.
S ohledem na rozmáhající se elektromobilitu lze pak předpokládat, že tento posun bude jen pokračovat. Dostat z elektrických aut extrémní dynamiku, zejména pak v případě akcelerace, je relativně levné a Tesly to jasně ukazují každý den. I když jde také o vlastně normální auta, musíte proti nim postavit něco jako nejnovější Porsche 911 Turbo S, aby prohrály. A to je znovu smetánka supersportů.
Když tedy bývalý účetní a dnes profesionální youtuber The Stradman, vytáhl své Bugatti Veyron z roku 2008 (na co všechno se dá natáčením videí vydělat...) proti čtveřici Tesel (dva Modely S, jeden 3, jeden X) ve sprintu, dala se čekat další exhibice pokroku. Veyron má sice tisíc koní, je to ale také hodně těžké auto, jehož vývoj začal na konci 90. let a letos od jeho uvedení na trh uplynulo už 15 let. Od té doby zaznamenala auta neskutečný posun v oblasti využití výkonu, kdy na stovku za 5 sekund zrychlí i některá mohutná naftová SUV. Jenže tohle srovnání ukázalo něco úplně jiného.
Pusťte si video níže sami, napínat vás ale nemusíme - Veyron všechny Tesly povodil jak slepé koně. Krom úplně nejlepšího Modelu S P100D resp. Performance s režimy Ludicrous Plus a Cheetah Stance ani nelze hovořit o závodech, šlo o naprosto jednoznačné záležitosti. Nejlepší eSko mělo navrch při startu a krátce po něm, poté se ale Veyron opřel do asfaltu a Teslu přepochodoval s naprostým nadhledem i na krátkém sprintu. A čím delší by byl, tím by byl rozdíl jen větší - tohle Bugatti pořád jede až 401 km/h, Tesla zdaleka neudělá ani 300 km/h.
Musíme už poněkolikáté smeknout nad tím, co Bugatti pod taktovkou VW dokázalo před 20 léty vyvinout. Nebylo to auto o trochu lepší než konkurence, byla to zcela nová dimenze možností automobilu. A to ani nehovoříme o tom, že i Veyron je pocitově pořád docela normální auto použitelné pro každodenní ježdění, zatímco veškeré jemu tehdy svou dynamikou alespoň trochu blížící vozy byly jednoúčelové supersporty pochroumávající při cestě pro rohlíky záda i profesionálním sportovcům. Skutečně klobouk dolů, historie poznala jen pár aut, která by představovala tak ohromný pokrok, že i po dekádách znamenají špičku v tom či onom. Bugatti Veyron je jedním z nich a právem dodnes fascinuje.



Bugatti Veyron z roku 2008 vizuálně nikoli nepodobné speciálu L'Or Blanc... Ilustrační foto: Bugatti



...si i v roce 2008 jasně podalo ve sprintu všechny nejrychlejší Tesly, dnes jinak často krále krátkých sprintů. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: TheStradman@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 2 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
