Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý viceprezident BMW a Fordu říká, že růst akcií Tesly nikdo nedokáže vysvětlit
17.2.2020 | Petr Miler
Tesla je dnes druhou nejhodnotnější automobilkou světa za Toyotou a jasně překonává i takový Volkswagen, i když vedle něj nevyrábí skoro nic a až na výjimky prodělává. Jaký to dává smysl? Podle Boba Lutze absolutně žádný.
Robert Anthony Lutz, známější spíše jako Bob Lutz, neproslul zrovna jako fanoušek automobilky Tesla. Nejde ale o to, že by neměl rád její auta, naopak, i v posledním rozhovoru pro BBC řekl, že třeba na Modelu S „není vůbec nic špatného. Je to jeden nejlépe jezdících, nejdynamičtějších a nejlépe vypadajících prémiových sedanů světa”. S čím má Lutz problém, je spíše fungování či řízení samotné firmy a její zaslepení příznivci.
Ti mu proto nemohou přijít na jméno a označují jej za dinosaura neschopného chápat trendy moderní doby. S tím bychom ale přes výhrady k některým jeho názorům nesouhlasili. Bývalý viceprezident mnoha světových automobilek, mj. BMW, Fordu, Chrysleru a GM, ve svém životě mnohokrát viděl to, co ostatní ani netušili, proto ostatně udělal v tomto odvětví takovou kariéru. Ani on dnes ale nechápe, proč akcie Tesly letos vyletěly od začátku roku na několikanásobek své hodnoty a z firmy udělaly druhou nejhodnotnější automobilku světa.
Lutz říká, že ani největší experti z Wall Street to netuší. „Mluvil jsem s lidmi z Goldman Sachs, kteří jsou obvykle největšími světovými experty na vysvětlování hodnoty akcií a i oni se mě ptají, jestli mám nějaké tušení, co se to ksakru děje s akciemi Tesly,” řekl dále Lutz pro BBC. „Nikdo to nedokáže vysvětlit, je to strašně daleko za jakoukoli fundamentální návratností, kterou jakýkoli z akcionářů může kdy očekávat,” dodal
S tržní kapitalizací přes 144 miliard dolarů má dnes Tesla větší hodnotu než Ford, Chrysler a GM dohromady, tedy i dvě ze značek, kterým Lutz kdysi pomáhal nahoru. „Je to dáno ryze psychologií a nebo skoro masovou psychózou,” říká dále proslulý manažer s tím, že tato mánie nebude trvat věčně. „Nakonec bude cena akcií korespondovat s finanční realitou, takový den přijde.”
Během rozhovoru rovněž uvedl, že přesun od konvenčních aut k elektromobilům je „tak trochu fikce” a že globální poptávka po elektrických autech je do značné míry generována jen dotacemi všeho druhu. Něco takového podle Lutze není dlouhodobě udržitelné a pokud se elektromobily nedostanou se svou cenou a faktickou funkčností na dostřel vozům se spalovacími motory, nemají šanci je nahradit.












Bob Lutz toho má za sebou opravdu hodně, byl lecčím od armádního pilota až po spolupracovníka Elona Muska. Ani on ale nechápe, proč jsou nyní akcie Tesly tak vysoko, podle něj je to jen psychologická záležitost, která nemůže mít dlouhého trvání
Zdroj: BBC Business Daily
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 10 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 6 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
