Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem
23.1.2020 | Petr Prokopec
Je na tom japonská automobilka vážně tak špatně? Nebo z jejího bývalého šéfa mluví hořkost? Pohled na prodeje Nissanu zatím napovídá spíše první možnosti.
Na sklonku roku Carlos Ghosn senzačně uprchl ze spárů japonské justice. O pár dnů později tak mohl uspořádat poprvé po více než roce tiskovou konferenci, kde médiím řekl svou verzi příběhu. Až tak úplně svobodný ale jeho projev, který osvětlil zatčení, pobyt v detenčním zařízení i důvod, proč ke všemu došlo, nebyl. Libanonská vláda, která v podstatě Ghosna chrání před zbytkem světa, totiž sice bývalému šéfovi aliance Renault-Nissan umožnila, aby jmenoval lidi z japonské značky stojící za komplotem, v případě politiků si to ale nepřála.
I proto Ghosn na samotné tiskovce neřekl vše, co bychom chtěli slyšet a jen uvedl, že jeho stanovisko se ztotožňuje se spekulacemi, které se vyrojily v době jeho věznění. Nakolik mají reálný základ, není jisté, nicméně jistou logiku celá záležitost má. Za pádem aliančního šéfa tedy nejspíše skutečně stojí krok francouzské vlády, jenž zvedl hlasovací práva dlouhodobých akcionářů ve veřejně obchodovatelných společnostech na dvojnásobek. Japonci se totiž začali obávat, že je Renault uchvátí, a Ghosnův pád působil jako jediné východisko. Iniciovat pak vše měli lidé z Abeho vlády.
Nakolik se toto povede prokázat, bohužel nevíme. Ghosn sice uvedl, že neutekl před spravedlností, nýbrž pouze před nespravedlností, ovšem do Japonska se k soudu dobrovolně stoprocentně nevrátí. A jiné zemi se nejspíše líčení konat nebude. Obě strany se tedy nejspíše budou střetávat jen mediálně, kdy každá bude tu druhou atakovat novými a novými důkazy. Jejich věrohodnost ale půjde jen stěží ověřit, ostatně Ghosn již během tiskovky uvedl, že s těmi dosavadními bylo žalobci manipulováno.
Otázkou přitom je, zda u toho ještě bude Nissan. Bývalý šéf automobilky totiž v průběhu loňského roku svému obhájci sdělil, že značka do roku 2022 nejspíše zkrachuje. Nobuo Gohara se přitom s Ghosnem setkal pětkrát a měl dovoleno vše, co při více než deseti hodinách rozhovorů padlo, zveřejnit v chystané knize. Sám o sobě je totiž rovněž velkým kritikem japonského justičního systému, pročež věří, že viditelný případ zacházení Japonců s Ghosnem mu pomůže poměry změnit.
Gohara dodal, že o důvodech pádu japonské značky se již její někdejší šéf nezmiňoval, ale to nakonec není až tak podstatné. Velké problémy Nissanu jsou nyní realitou a Ghosn jistě už předloni věděl věci, o kterých nikdo mimo automobilku nemá ani dnes tušení. Je tak dost možné, že trajektorie značky nabrala sestupný směr, který už jednou nabrala. Tehdy zakročil Ghosn, který automobilku před krachem před 20 lety nepochybně zachránil, teď by se ale musel najít někdo jiný. Carlos G. asi nevěří, že takový člověk existuje, zvlášť poté, co se k němu Nissan zachoval tak macešsky, proto onen „pravděpodobný krach”.
Kam Nissan míří, dokládá hlavně pohled na jeho prodeje, v pořádku nejsou nikde na světě. Na svém největším trhu, tedy v USA, šli Japonci dolů o 9,9 procenta, v Evropě a Číně klesali i dvouciferným tempem. A zisk padl k nule. Portfolio značky navíc zastarává a náhrada tu nebude dostatečně rychle. Potíže jsou tedy jistotou a v současné automobilové éře může být jejich řešení problematičtější než jindy.



Dle Carlose Ghosna Nissan do roku 2022 pravděpodobně zkrachuje, zatím míří tím směrem
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1