Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem
23.1.2020 | Petr Prokopec
Je na tom japonská automobilka vážně tak špatně? Nebo z jejího bývalého šéfa mluví hořkost? Pohled na prodeje Nissanu zatím napovídá spíše první možnosti.
Na sklonku roku Carlos Ghosn senzačně uprchl ze spárů japonské justice. O pár dnů později tak mohl uspořádat poprvé po více než roce tiskovou konferenci, kde médiím řekl svou verzi příběhu. Až tak úplně svobodný ale jeho projev, který osvětlil zatčení, pobyt v detenčním zařízení i důvod, proč ke všemu došlo, nebyl. Libanonská vláda, která v podstatě Ghosna chrání před zbytkem světa, totiž sice bývalému šéfovi aliance Renault-Nissan umožnila, aby jmenoval lidi z japonské značky stojící za komplotem, v případě politiků si to ale nepřála.
I proto Ghosn na samotné tiskovce neřekl vše, co bychom chtěli slyšet a jen uvedl, že jeho stanovisko se ztotožňuje se spekulacemi, které se vyrojily v době jeho věznění. Nakolik mají reálný základ, není jisté, nicméně jistou logiku celá záležitost má. Za pádem aliančního šéfa tedy nejspíše skutečně stojí krok francouzské vlády, jenž zvedl hlasovací práva dlouhodobých akcionářů ve veřejně obchodovatelných společnostech na dvojnásobek. Japonci se totiž začali obávat, že je Renault uchvátí, a Ghosnův pád působil jako jediné východisko. Iniciovat pak vše měli lidé z Abeho vlády.
Nakolik se toto povede prokázat, bohužel nevíme. Ghosn sice uvedl, že neutekl před spravedlností, nýbrž pouze před nespravedlností, ovšem do Japonska se k soudu dobrovolně stoprocentně nevrátí. A jiné zemi se nejspíše líčení konat nebude. Obě strany se tedy nejspíše budou střetávat jen mediálně, kdy každá bude tu druhou atakovat novými a novými důkazy. Jejich věrohodnost ale půjde jen stěží ověřit, ostatně Ghosn již během tiskovky uvedl, že s těmi dosavadními bylo žalobci manipulováno.
Otázkou přitom je, zda u toho ještě bude Nissan. Bývalý šéf automobilky totiž v průběhu loňského roku svému obhájci sdělil, že značka do roku 2022 nejspíše zkrachuje. Nobuo Gohara se přitom s Ghosnem setkal pětkrát a měl dovoleno vše, co při více než deseti hodinách rozhovorů padlo, zveřejnit v chystané knize. Sám o sobě je totiž rovněž velkým kritikem japonského justičního systému, pročež věří, že viditelný případ zacházení Japonců s Ghosnem mu pomůže poměry změnit.
Gohara dodal, že o důvodech pádu japonské značky se již její někdejší šéf nezmiňoval, ale to nakonec není až tak podstatné. Velké problémy Nissanu jsou nyní realitou a Ghosn jistě už předloni věděl věci, o kterých nikdo mimo automobilku nemá ani dnes tušení. Je tak dost možné, že trajektorie značky nabrala sestupný směr, který už jednou nabrala. Tehdy zakročil Ghosn, který automobilku před krachem před 20 lety nepochybně zachránil, teď by se ale musel najít někdo jiný. Carlos G. asi nevěří, že takový člověk existuje, zvlášť poté, co se k němu Nissan zachoval tak macešsky, proto onen „pravděpodobný krach”.
Kam Nissan míří, dokládá hlavně pohled na jeho prodeje, v pořádku nejsou nikde na světě. Na svém největším trhu, tedy v USA, šli Japonci dolů o 9,9 procenta, v Evropě a Číně klesali i dvouciferným tempem. A zisk padl k nule. Portfolio značky navíc zastarává a náhrada tu nebude dostatečně rychle. Potíže jsou tedy jistotou a v současné automobilové éře může být jejich řešení problematičtější než jindy.
![Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem - 1 - Carlos Ghosn o Nissanu 2020 nove foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem - 2 - Carlos Ghosn o Nissanu 2020 nove foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem - 3 - Carlos Ghosn o Nissanu 2020 nove foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Dle Carlose Ghosna Nissan do roku 2022 pravděpodobně zkrachuje, zatím míří tím směrem
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejčtenější články
Nové BMW M5 je tak absurdně těžké, že váží stejně jako obří americký pick-up s okruhovým sporťákem ve vleku
27.6.2024Řidič ukázal policistovi vztyčený prostředníček, byl zatčen a obviněn. Teď mu stát musí zaplatit přes 4 miliony Kč
28.6.2024Rimac vypálil Tesle rybník a o měsíc dřív odhalil kopii její největší letošní novinky. Ale není to jen stejný nesmysl?
28.6.2024Desetitisíce elektrických sporťáků Audi a Porsche musí do servisů kvůli selhávání brzd. Vážnější problém si jde těžko představit
28.6.2024Překopaná legenda Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala v akci, zní stejně hrozivě jako vypadá
28.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva