Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Cherokee, Q50 a Escalade nejsnáze podlehnou útoku hackerů, teoreticky
7.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle výzkumu by mohly Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade být snadným cílem hackerů. Úplně bezpečné ale nejsou ani starší a jednodušší vozy.
Poslední dobou stále častěji slýcháme o tom, jak je snadné se nabourat do palubních systémů automobilů a provádět s vozem nepěkné věci, třeba v noci za jízdy vypnout světla. Sahání do řízení pomocí všemožně propagovaných aktivních asistentů udržování v jízdních pruzích nemusí být příliš daleko.
Podobným směrem se zaměřili výzkumníci Charlie Miller a Chris Valasek. Testovali "hacknutelnost" dvaceti nových automobilů a nejhůře dopadly Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nová generace Cadillaku Escalade. Teoreticky nejbezpečnější vozidla jsou Dodge Viper, Audi A8 a Honda Accord. O svých objevech hovořili na konferenci Black Hat, která se konala včera v Las Vegas.
Kritéria hodnocení spočívala zejména v potenciálu ke vzdáleným útokům, tedy jakým způsobem a jak snadno by se mohl hacker do systémů vozidel dostat. Nezkoušeli se tedy do aut konkrétně dostat, spíše zkoumali jakési "přístupové body", kudy se do auta dostat a způsobit škodu, tedy například možnosti vzdáleného připojení - Wi-Fi, Bluetooth, připojení k internetu a podobně.
To znamená, že i vozidla označená jako nejhorší mohou být docela bezpečná, pokud mají dostatečné zabezpečení oněch "přístupových bodů". Přínos tohoto výzkumu je tak více méně jen v teoretické rovině, i tak by ale mohl upozornit výrobce aut na to, že je potřeba se o zabezpečení elektronických systémů auta starat čím dál lépe. Auta se totiž pomalu ale jistě stávají počítači na kolech.



Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade jsou teoreticky "nejhacknutelnější" auta, jak ukázal nový výzkum
Jak se však také ukazuje, i pro nás, kteří máme auto s volantem, pedály, obyčejnou klimatizací, papírovou mapou místo navigace a dálkové ovládaným zamykáním, existují důvody, proč nemít zcela klidné spaní. Odemykání auta tkaničkou, drátovým ramínkem na šaty či pilovým plátkem se už nenosí. A právě ono dálkové ovládání zámků je "přístupovým bodem" ve smyslu zkoumání pánů Millera a Valaska.
Australan Silvio Cesare našel způsob, jak se do svého vozu dostat pomocí zařízení s názvem softwarově definované rádio. Nikoliv však to, na kterém posloucháme zprávy; je to přístroj, který vysílá na dané frekvenci několikrát za vteřinu a v podstatě zkouší různé kódy, dokud vůz neodemkne.
Znamení, že se něco takového s vašimi zámky dělo, vypadá tak, že vaše tlačítko k odemykání nefunguje na první stisknutí, ale musíte ho zmáčknout vícekrát. Takovýto efekt ale u některých systémů může mít i přítomnost jiných signálů v místě, kde svůj vůz zamykáte či odemykáte.
Na druhou stranu, není moc důvod očekávat, že zloději pojedou po vaší ulici a odemknou všechno, co má dálkový centrál. Cesarův způsob je spíše experiment než funkční nástroj. Může údajně trvat až dvě hodiny, než onen vysílač dojde k cíly, protože u většiny systémů se správný kód velmi často mění. Standardní zloděj by byl s autem za dvě hodiny už někde v kamionu či v servise a rozebíral by ho na náhradní díly.
Zařízení také potřebuje znát aspoň část kódu, takže musí zachytit signál vysílaný pravým tlačítkem k odemykání. Cesare zkoušel svůj vynález zatím jen na svém voze. Postavil robota, který "mačká tlačítko" mnohokrát za vteřinu a tak zkouší různé kódy. A, jak dodává, neplánuje poskytnout svůj vynález veřejnosti, ale automobilkám, aby zlepšily zabezpečení svých vozů. Na celé video pokusu se můžete podívat na Autoblogu.





Silvio Cesare odemkl své auto pomocí přístroje, který zkoušel různé kódy několikrát za vteřinu, dokud se nezadařilo

















Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade jsou teoreticky "nejhacknutelnější" auta, jak ukázal nový výzkum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 24 minutami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před hodinou
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 3 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
