Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Cherokee, Q50 a Escalade nejsnáze podlehnou útoku hackerů, teoreticky
7.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle výzkumu by mohly Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade být snadným cílem hackerů. Úplně bezpečné ale nejsou ani starší a jednodušší vozy.
Poslední dobou stále častěji slýcháme o tom, jak je snadné se nabourat do palubních systémů automobilů a provádět s vozem nepěkné věci, třeba v noci za jízdy vypnout světla. Sahání do řízení pomocí všemožně propagovaných aktivních asistentů udržování v jízdních pruzích nemusí být příliš daleko.
Podobným směrem se zaměřili výzkumníci Charlie Miller a Chris Valasek. Testovali "hacknutelnost" dvaceti nových automobilů a nejhůře dopadly Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nová generace Cadillaku Escalade. Teoreticky nejbezpečnější vozidla jsou Dodge Viper, Audi A8 a Honda Accord. O svých objevech hovořili na konferenci Black Hat, která se konala včera v Las Vegas.
Kritéria hodnocení spočívala zejména v potenciálu ke vzdáleným útokům, tedy jakým způsobem a jak snadno by se mohl hacker do systémů vozidel dostat. Nezkoušeli se tedy do aut konkrétně dostat, spíše zkoumali jakési "přístupové body", kudy se do auta dostat a způsobit škodu, tedy například možnosti vzdáleného připojení - Wi-Fi, Bluetooth, připojení k internetu a podobně.
To znamená, že i vozidla označená jako nejhorší mohou být docela bezpečná, pokud mají dostatečné zabezpečení oněch "přístupových bodů". Přínos tohoto výzkumu je tak více méně jen v teoretické rovině, i tak by ale mohl upozornit výrobce aut na to, že je potřeba se o zabezpečení elektronických systémů auta starat čím dál lépe. Auta se totiž pomalu ale jistě stávají počítači na kolech.



Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade jsou teoreticky "nejhacknutelnější" auta, jak ukázal nový výzkum
Jak se však také ukazuje, i pro nás, kteří máme auto s volantem, pedály, obyčejnou klimatizací, papírovou mapou místo navigace a dálkové ovládaným zamykáním, existují důvody, proč nemít zcela klidné spaní. Odemykání auta tkaničkou, drátovým ramínkem na šaty či pilovým plátkem se už nenosí. A právě ono dálkové ovládání zámků je "přístupovým bodem" ve smyslu zkoumání pánů Millera a Valaska.
Australan Silvio Cesare našel způsob, jak se do svého vozu dostat pomocí zařízení s názvem softwarově definované rádio. Nikoliv však to, na kterém posloucháme zprávy; je to přístroj, který vysílá na dané frekvenci několikrát za vteřinu a v podstatě zkouší různé kódy, dokud vůz neodemkne.
Znamení, že se něco takového s vašimi zámky dělo, vypadá tak, že vaše tlačítko k odemykání nefunguje na první stisknutí, ale musíte ho zmáčknout vícekrát. Takovýto efekt ale u některých systémů může mít i přítomnost jiných signálů v místě, kde svůj vůz zamykáte či odemykáte.
Na druhou stranu, není moc důvod očekávat, že zloději pojedou po vaší ulici a odemknou všechno, co má dálkový centrál. Cesarův způsob je spíše experiment než funkční nástroj. Může údajně trvat až dvě hodiny, než onen vysílač dojde k cíly, protože u většiny systémů se správný kód velmi často mění. Standardní zloděj by byl s autem za dvě hodiny už někde v kamionu či v servise a rozebíral by ho na náhradní díly.
Zařízení také potřebuje znát aspoň část kódu, takže musí zachytit signál vysílaný pravým tlačítkem k odemykání. Cesare zkoušel svůj vynález zatím jen na svém voze. Postavil robota, který "mačká tlačítko" mnohokrát za vteřinu a tak zkouší různé kódy. A, jak dodává, neplánuje poskytnout svůj vynález veřejnosti, ale automobilkám, aby zlepšily zabezpečení svých vozů. Na celé video pokusu se můžete podívat na Autoblogu.
Silvio Cesare odemkl své auto pomocí přístroje, který zkoušel různé kódy několikrát za vteřinu, dokud se nezadařilo
Jeep Grand Cherokee, Infiniti Q50 a nový Cadillac Escalade jsou teoreticky "nejhacknutelnější" auta, jak ukázal nový výzkum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 8 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejčtenější články
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
2.7.2025Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub