Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Citroën si mne ruce, jak ukázal záda dieselům, udělal tak ale u auta, kterému i teď chybí
12.10.2021 | Petr Miler
Vývoj nového modelu auta je vždy trochu věštěním z křišťálové koule, neboť moment, kdy s ním začnete a chvíle, kdy jej začnete prodávat, dělí obvykle řada let. Citroën si nyní libuje, jak u C5 X nenabídl diesely, kouká ale asi na špatné statistiky.
Citroën před pár týdny začal prodávat nový C5 X. Je to nepochybně odvážný krok, neboť jde o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, tedy segmenty, ve kterých mainstreamové automobilky v posledních letech ztrácí půdu pod nohama. Francouzi ale zjevně nechtěli tuto část trhu vyklidit a přišli s novinkou, která zkouší zaujmout spojením specifik vozů mnoha tříd v jedno, odtud také písmeno X v názvu.
Citroën rozhodně nešel cestou láce, právě naopak. Ceny vozu hýří sebevědomím, což by nemusel být až takový problém, kdyby výměnou za ně C5 X dostala adekvátní techniku. To se ale neslo, i v tomto případě došlo na opak. Základem nabídky je až neuvěřitelně 1,2litrový tříválec, který se zdá být z nouze ctností i v autech o třídu až dvě nižší, natož pak v tomto. A pokud chcete víc, nezbývá vám než jít extrémně drahou cestou hybridních pohonů.
Vůz si přitom vyloženě říká o rozumný dieselový pohon, ten ale nedostal a nedostane, značka mu v případě C5 X ukázala záda. Není to náhoda ani omyl, ale léta plánovaný krok, jak nyní uvedl šéf značky Vincent Cobée. Vývoj vozu sice začal v momentě, kdy diesely měly v tomto segmentu 85% podíl na trhu, Francouzi se ale rozhodli vsadit na benzinové a hybridní pohony a nyní si mnou ruce, jak dobře udělali, prý skvěle trefili budoucí trendy.
„Nevyhrajeme každou sázku, ale dokud se snažíme vyhovovat budoucím přáním zákazníkům a dívat se dopředu, nenapodobovat, ale být inovativní, děláme tu správnou věc,” řekl Cobée. Při pohledu na celkový pokles zájmu o naftové motory mu člověk má tendenci dát zapravdu - kdysi měly v Evropě více než poloviční podíl na trhu, dnes sahají sotva po třetině. To ale není dáno až tak úpadkem zájmu, třebaže i ten hraje svou roli, ale spíše vyklizením pozic dieselů v nízkých patrech trhu.
V těch vyšších je o diesely dál zájem a stávají se motory pro bohaté. Tak to zkrátka je a podle nás se tento trend jen zintenzivní - je to jeden z mála segmentů, kde mohou automobilky dál naslouchat zákazníkům a jejich přání bez uzardění promítnout do ceny - bohatší lidé si za pohon, který chtějí oni a ne EU, zaplatí. Citroën ale udělal pravý opak, do ceny C5 X promítl náklady na vývoj hybridů. O ty je ale zájem obecně malý, lidé je přinejmenším nekupují z nadšení.
Nicméně pocity stranou, držme se faktů. Ve střední a vyšší střední třídě jsou i dnes diesely dominantní silou a přes ústup z někdejších pozic tvoří podle dat ICCT mezi 60 a 70 procenty prodejů v Evropě. A na méně regulovaných trzích, jako je ten náš, je to ještě víc. Opustit diesely právě zde byla tedy podle nás chyba, která jen přispěje k tomu, že C5 X neuspěje. Přejeme mu jen to nejlepší, s jeho cenami a selekcí motorů nás ale zkrátka neoslovuje a obáváme se, že nebudeme zdaleka sami. Klíčová konkurence v této třídě diesely neopustila.






Citroën C5 X je zajímavé auto, s tříválcem 1,2 nebo hybridy za ceny od nějakých 800 tisíc až do 1,5 milionu korun bude těžko oslovovat širší spektrum zákazníků. Chybí mu mimo jiné slušný diesel a Francouzi se chlubí tím, že naftu zavrhli správně. Fakta ale nasvědčují pravému opaku. Foto: Citroën
Zdroje: Autocar, ICCT
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před hodinou
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 4 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
