Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nadšenec ukázal, co se stane, když v autě za jízdy zařadíte zpátečku
27.8.2020 | Petr Miler
Zařazení zpátečky za jízdy asi nebude nejčastější omyl, ale stát se to může, zvlášť u některých aut. Připomeňme si, jak to probíhá v případě automatu a na světě je i nový pokus s manuálním řazením.
Každý řidič by měl vědět, že zpátečka se v autě řadí až po jeho úplném zastavení. Platí to u pochopitelně u manuálních převodovek, automatů, dvouspojek, CVT, prostě vždy. Spousta lidí to sice nedodržuje, a tak je na parkovištích občas slyšet krátké křupnutí či „počítání zubů”, jak převodovka protestuje proti poněkud neurvalému zacházení. Ale to na výše uvedeém nic nemění.
Možná ale patříte k lidem, které napadla otázka, co by se stalo, kdybyste zařadili zpátečku při jízdě vyšší rychlostí. Předpokládáme, že jste to nikdy sami nezkoušeli z obav o zničení některé části pohonného ústrojí svého vozu, pokud vám ale tato otázka stále nedá spát, někteří se na ně již pokusili odpovědět. A mezi nimi i nám už dobře známý nadšenec z amerického AutoVlogu, který v minulosti například zkoušel, co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko.
V případě zařazení zpátečky za jízdy podnikl s automatickou převodovkou pokus už dříve. Zde dává větší smysl, neboť něco takového se může omylem přihodit docela snadno - stačí volič za jízdy z jakéhokoli důvodu posunout do míst, kam byste neměli. On to udělal záměrně, a to s dnes už nevyráběným Fordem Fusion, který se v Evropě prodává jako Mondeo. Vůz byl vybavený automatickou převodovkou a řidič na něm s notnou nervozitou za jízdy zařadí zpátečku. Nebudeme vás napínat, ohromná exploze nepřijde, jen se zapnou zadní parkovací senzory a kamera. Řídící jednotka převodovky nedovolí zařadit zpátečku při dopředném pohybu takovouto rychlostí, poze vyřadí na neutrál.
Toto video nicméně nedává zcela komplexní odpověď. Jednak platí platí pro omezené množství moderních aut a jednak řeší pouze automatické řazení, kde nejde ani tak o „zařazení” jako spíše o „navolení”. Elektronika auta tu zkrátka má tu moc následkům lidské chyby předejít, popsaný stav přesto v žádném případě neplatí pro všechny automatické převodovky.
Starší automaty s mechanickým voličem a hydraulickou řídící jednotkou (tzv. labyrintem) „blbuvzdorné” být nemusí a zařazení zpátečky za jízdy dopředu mohou bez okolků dovolit. Pokud se vám něco takového „povede”, může je to zničit, ve vyšší rychlosti prakticky jistě. Proto víc než jindy zdůrazňujeme - tohle sami radši nezkoušejte.
Nové video pak ukazuje, co se stane, když zařadíte zpátečku za jízdy u manuální převodovky. Omylem se to přihodí méně pravděpodobně než u manuálu a převodovky náchylnější k záměně „R” s jiným rychlostním stupněm mívají elektronické pojistky tomu zabraňují, spoleh na to ale není a některé kulisy ke nechtěnému zařazení zpětného chodu svádí.
Odpověď ovšem není komplikovaná jen proto. Pokud totiž autem s ručním řazením pojedete opravdu rychle, zpátečku obvykle vůbec nezařadíte. Prostě to není možné, i když bude synchronizovaná, rozdíl v rychlosti auta a „rychlosti” zpátečky je tak velký, že byste museli použít opravdu extrémní sílu, aby se vám podařilo zpětný chod vůbec zařadit a spíše dříve zlomíte řadicí páku. Je to totéž, jako byste ve 200 km/h zkoušeli zařadit jedničku - nepůjde to, i když zmáčknete spojku, i když dáte meziplyn až k omezovači.
Přesně to zjistí i exekutor testu ve vyšší rychlosti, ale jen kvůli tomu to nevzdá. Rychlost sníží a oběma rukama řadicí páku do polohy zpětného chodu cpe tak dlouho, až ji tam prostě nacpe. Kupodivu se to obejde bez slyšitelných pazvuků a kupodivu nedojde ani ke zničení převodové skříně. V těchto situacích je zásadní otázkou, co po spuštění spojky povolí dříve - tentokrát to byla trakce zadních pneumatik, které se za jízdy dopředu začaly protáčet pozpátku a poslaly auto do smyku. V případě méně odolné převodovky nebo spojky a lepší trakce pneumatik se dá očekávat vážné poškození auta - prostě „povolí” něco jiného podobně, jako jsme to viděli v případě, kdy někdo skoro ve 150 km/h zařadil dvojku.
Něco podobného jako na druhém videu se ostatně může stát také u některých automatických převodovek - je-li převodovka dostatečně odolná a ve vztahu k motoru a pneumatikám naddimenzovaná, můžou se prostě začít kola protáčet pozpátku. Pokud ne, očekávejte např. velké opotřebení či spálení spojek nebo brzdících pásů v převodovce a potřebu nákladné opravy.
Rozhodně nejde o banální situace a nejen kvůli možnému poškození techniky - jak ukazuje i nový pokus, něco takového může vést ke ztrátě kontroly nad autem a klidně i nehodě, a tak vážně doporučujeme nic podobného nezkoušet a dát si na to při jízdě velký pozor. Přesto je vidět, že to nemusí být takový problém, jak se na první pohled zdá - typický moderní automat bude váš omyl ignorovat a manuál buď špatné zařazení nedovolí nebo jej v nízké rychlostí ještě může ustát.




Při navolení zpátečky při dopředné jízdě u moderního automatu se obvykle nestane nic, u starších tomu tak být nemusí. Foto: AutoVlog@Youtube
U manuálu vám to buď neprojde a pokud, ano, jako v tomto případě, může to zničit zejména spojku, převodovku nebo způsobit protáčení kol opačným směrem, což vás pošle do smyku. Foto: AutoVlog@Youtube
Zdroj: AutoVlog@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB