Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další problém osamostatnění Ferrari: vysoké pokuty za nadlimitní spotřebu
5.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Separování od FCA nepřinese pouze klady. Zvláště dojde-li k navýšení výroby nad 10 tisíc exemplářů ročně.
Pokud dnes někdo čekal, že se nebudeme věnovat automobilce Ferrari, ten se přepočítal, neboť italská telenovela pokračuje dalším dílem. Zatímco včera jsme se věnovali hodnotě značky na burze, na kterou hodlá vstoupit v červnu příštího roku, dnes se pro změnu zaměříme na spotřebu paliva resp. emise CO2. Separováním od koncernu Fiat Chrysler Automobiles totiž nezůstane na vedení značky a akcionáře pouze smetana, ale celá řada problémů, jež mají spojitost právě se spotřebou motorů. Možných řešení je několik, líbit se vám ale asi nebude ani jedno.
Tak tedy, aktuálně je Ferrari součástí FCA, a jakožto takové nemusí věnovat emisím CO2 zrovna velkou váhu. Hodnoty dosahované vozy z Maranella jsou totiž kompenzovány třeba dvouválcovými Fiaty. Jakmile se ovšem značka od italsko-amerického koncernu odtrhne, zůstane na svém písečku samotná. A v té chvíli musí počítat s tím, že třebas dvanáctiválcové Ferrari F12 v průměru emituje 350 gramů na kilometr, tedy prakticky třikrát více, než jaký je aktuálně povolený limit (130 g/km).
Pravda, aktuálně automobilce nahrává do karet fakt, že vyrábí „jen“ sedm tisíc kusů ročně. Díky tomu se na Ferrari vztahuje výjimka z pravidla, přesto si však nemůže dělat, co se mu zamane. Předstoupit totiž musí před komisi, která určí, o kolik musí značka snižovat své emise. Takový úkol by mohl být reálným, nesmíme však zapomínat na plány Sergia Marchionneho, který touží po navýšení produkce Vzpínajícího se koníka na nějakých 10 000 exemplářů ročně.
V takové chvíli by se již Ferrari dostalo do pásma, kde pravidla nařizují snížení průměrných emisí CO2 mezi roky 2007 a 2020 o 45 procent. Tedy o nemalou porci, která si již vyžádá opravdu výrazný technický zásah do konstrukce pohonných jednotek i samotných vozů. Italové se samozřejmě na tuto redukci mohou vykašlat, jenže v tu chvíli budou čelit nemalým penále.
Dle pravidel se totiž platí 5 Eur (cca 137,50 Kč) za první gram překračující povolenou mez, 15 Eur (412,50 Kč) za druhý, 25 Eur (687,50 Kč) za třetí a 95 Eur (2 612,50 Kč) za každý následující. Pokud bychom tedy danou formuli aplikovali na zmíněné Ferrari F12, pak zákazníkovi hrozí, že v budoucnu zaplatí jen kvůli emisím o 20 660 Eur (568 150 Kč) navíc. A to už není málo ani u auta s multimilionovou cenovkou.
Od roku 2019 se pak tato částka ještě o trochu navýší, neboť platit již bude sankce 95 EUR za každý překročený gram. Navíc s koncem dekády přijde nový emisní limit 95 g/km. Pravda, jsou tu sice superkredity, jenže ty lze uplatnit díky vozům, jejichž emise jsou nižší než 50 g/km. A i takové LaFerrari dosahuje 330 gramů, přestože jde o hybrid.
Co z toho můžeme vyvodit? Závěrů je několik, přičemž tím asi nejjednodušším by bylo zachování stávající produkce či dokonce ještě její ponížení. To se ale rozhodně Marchionnemu líbit nebude. Zákazníci pak rovněž nebudou nadšeni z toho, že by museli platit třeba milion korun navíc jen kvůli emisím a nikoliv příplatkové výbavě.
Můžeme tedy předpokládat, že se Maranello rozhodne pro zlatou střední cestu a prakticky celé své portfolio osadí přeplňovanými nebo hybridními motory. Takové zvěsti tu již zazněly, tehdy se však nezdály být příliš pravděpodobnými. Nyní ale nebude zbytí, i když je otázkou, jaký profit tato možnost přinese - přeplňovaná California má totiž emise jen o 20 g/km nižší než předchozí atmosférická verze.
Nad Ferrari se tedy začínají shlukovat temné mraky, pročež asi není pravděpodobné, že by je značka rozehnala modelem podobným Astonu Martin Cygnet. Překarosovaná Toyota iQ totiž vznikla ze stejného důvodu a její výroba nakonec skončila fiaskem.





Nové Ferrari California T se sice pyšní přeplňovaným motorem o menším objemu než předchozí atmosférická verze, emise CO2 však poklesly pouze o dvacet gramů na 250 g/km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
včera
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 22:54 - abgx1
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- BMW Divize 12.22. 19:06 - jerry
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
