Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dealer v aukci tvrdě poznal, že ne každé staré auto s minimálním nájezdem je vyvažováno zlatem
2.5.2022 | Petr Prokopec
Dekády stará, prakticky nejetá auta bývají ceněná, je ale třeba přemýšlet nad tím, proč tomu tak je. Není to jen proto, že už nejsou k mání ta samá, ale protože nejsou ani žádná novější. To v případě Mazdy MX-5 neplatí a výsledek aukce tomu odpovídá.
Mazda MX-5 je jasně nejprodávanějším roadsterem na světě, miliontý exemplář Japonci vyrobili již na počátku roku 2016. Od té doby se toto číslo pochopitelně ještě citelně zvýšilo, přestože celý segment nezažívá zrovna boom. MX-5 si ale udržuje svou úroveň, když kombinuje styl i rozumnou cenu s pořádnou porcí zábavy za volantem. Do vínku totiž dostal pohon zadních kol, načež Mazdu MX-5 můžete snadno poslat bokem. Jelikož pod kapotu nezamířily žádné objemné jednotky, problémem není ani spotřeba. A protože tu máme i velmi nízkou hmotnost, je dostačující i menší výkon, obojí dohromady pak znamená přijatelné náklady na věci jako pneumatiky, brzdy...
Mazda MX-5 je zkrátka osvědčeným receptem na sporťáček svého druhu, je to živoucí legenda a jsme rádi, že je tu pořád s námi. Každá mince ale má dvě strany, jak se nyní mohla přesvědčit firma Seibels Classic z Freeportu v americké Pensylvánii, která od prvního majitele koupila MX-5 druhé generace NB s cílem jej dobře prodat. A zdánlivě nesáhla vedle.
Jeho vůz z roku 1999 totiž za svou třiadvacetiletou historii najel pouhých 1 300 mil (2 092 km), a tak dodnes vypadá jako nový. Stav auta byl podle prodejce naprosto bezchybný a dále byl umocněn čerstvým servisem s výměnou oleje. V podstatě tak nabídl dokonalý stroj času, se kterým můžete rovnou vyrazit na cestu.
Podobné „artefakty” se nezřídka prodávají za miliony, i když původně stály statisíce. Nakonec jen před pár dny se v aukci Bring A Trailer prodala ještě novější Honda S2000 s podobným nájezdem za 5,5násobek své původní ceny. V případě MX-5 se ale nic takového nestalo. Přihazování se zastavilo na 20 tisících dolarech (cca 464 tisíc Kč), což není malá cena za ta starou MX-5. Ve srovnání s jinými, podobně zachovalými starými vozy je to ale pakatel. Příhozy tedy nedosáhly ani na minimální požadovanou sumu a roadster jak z muzea nakonec zůstal prodejci, který splakal na výdělkem, alespoň prozatím.
Firma předpokládala, že dosáhne snadného zisku, s jakým nyní mohou prakticky stoprocentně počítat majitelé nejetých a zejména neupravených kusů Toyoty Supra čtvrté generace, zmíněné Hondy S2000 a dalších japonských sporťáků 90. let a začátku nového milénia. Podle nás to ale bylo trochu naivní, neboť je tu jeden zásadní rozdíl - Supra IV přišla a zmizela, taková už nebude. S2000 má motor, který už nikdy nebude vyroben. Vedle toho se MX-5 vyrábí dodnes podle prakticky stejného receptu a není drahá. Tak proč dávat miliony za 23 let starý vůz?
Neznamená to pochopitelně, že bychom o generaci NB či o tomto konkrétním voze smýšleli jakkoli špatně. Barevná kombinace byla lákavá, stejně jako výbava zahrnující atmosférickou jedna-osmu, 15palcová kola, tlumiče Bilstein, sportovní paket přihazující zadní křídlo či volant Nardi a samosvorný diferenciál Torsen. Realitu trhu ale vystihuje výše zmíněné. A zatímco zákazníci to vědí, dealer byl v tomto případě zjevně mimo.



Mazda MX-5 je sice nadmíru žádaným, ale na druhou stranu také poměrně dostupným roadsterem, který se dá dodnes koupit ušitý podle stejného „kopyta”. Očekávat tedy za 23 let staré auto, třebaže nejeté, více jak 500 tisíci a možná i miliony je nemístné. Ilustrační foto: Mazda
Zdroj: Bring A Trailer
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 10 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 2 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 5 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
