Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut
16.2.2018 | Petr Prokopec
Dobrá rada je prý k nezaplacení. Jenže pokud od svých zákazníků očekáváte, že nezvládají elementární ovládání vozu, jako výhru to brát nemusí.
Američany mnozí evropští motoristé považují za nemehla, která potřebují návod pomalu i k nastoupení do automobilu. Pokud se podíváte na tentýž vůz prodávaný na Starém a Novém kontinentu, zjistíte, že na tom druhém je nesrovnatelně větší počet všemožných instrukcí, varování a upozornění. Za všechny zmiňme nápisy „Objekty v zrcátku jsou blíže, než se zdají být” na vnějších zpětných zrcátkách zkreslujících obraz, které mají řidiči permanentně na očích.
Traduje se také, že Američané neumí zacházet s ručním řazením, neboť velká část z nich jej vzhledem k tamnímu rozšíření automatických převodovek nikdy nepoznala. Dokonce se říká, že pokud chcete zabránit krádeži svého automobilu, máte jej vybavit manuálem, protože s ním spousta primitivních zlodějů vůbec neumí zacházet.
Na obojím je jistě něco pravdy, ale ne zase tak moc, jak se říká. Ona varování nevyplývají ani tak z hlouposti Američanů, jako spíše z oportunismu některých z nich. Existují lidé, kteří se nezastaví ani před pokusem vysoudit na někom peníze za to, že jim nedostatkem informací dovolil ublížit něčemu nebo někomu nesprávným použitím. V Evropě byste asi nevysoudili ani haléř za to, že jste najeli do člena vlastní rodiny poté, co s sebou auto „škublo” při snaze nastartovat jej bez zmáčknutí spojky, ale v USA se to stalo. Firmy se tak rozličnými varováními a omezeními v prvé řadě kryjí před žalobami zákazníků. Až je to někdy komické.
A jak je to s oněmi manuálními převodovkami? I zde byly zaznamenány případy, kdy třeba zmíněný zloděj nedokázal odcizit auto se třemi pedály a tato sorta lidí nebude jedinou, která ruční řazení neovládne. Ovšem není pravdou, že by Američané byli až takovými ignoranty - řada aut byla či je nabízena s manuálním řazením jen pro USA, protože tamní nadšení řidiči manuály milují a považují je za symbol řidičského umu. Vzpomeňme na případ posledních BMW M5 a M6, které mohli mít s „fofrklackem” jen Američané, i když se vyráběly jen v Mnichově. Sportovní a výkonná auta v USA prostě lidé s manuály chtějí a tam se „ne” zákazníkům neříká.
Co ovšem některé značky považují za obchodní příležitost, to je pro ostatní důvodem k obavám. Takový Ford má zjevně pocit, že jeho Američtí zákazníci jsou ještě větší hlupáci, než za jaké je kdo v Evropě považuje. Některé modely s ručním řazením tak modrý ovál dodává zákazníkům se zvláštními instrukcemi, které věší přímo na řadící páky.
Ty radí lidem, jak s pákou správně zacházet. Je to celé docela úsměvné a zejména popis zařazení zpátečky je pozoruhodný. Podle Fordu je to evidentně činnost, ke které potřebujete minimálně doktorský titul. Pokud to totiž nevíte, kvůli ochraně převodovky je nejprve třeba vůz plně zastavit, než s posunem páky do správné polohy začnete. Než pak uděláte cokoliv dalšího, je třeba dvě sekundy vyčkat.
Podle dostupných informací jsou těmito instrukcemi vybaveny pouze modely pro masové zákazníky, jako třeba Fiesta, nikoliv Mustang. Ford tedy evidentně nejen že nesmýšlí o některých zákaznících zrovna nejlépe, ale navíc je ještě kastuje. A dodejme, že Ford kdysi instruoval i zákazníky automatických převodovek návodem, jak s nimi zacházet při opouštění vozu. Dle správného postupu měla totiž klientela nejprve zvolit pozici Park, než zatáhla ruční brzdu a vypnula motor.
Obě visačky najdete níže, znění té „manuální” přikládáme i v českém znění. Posuďte sami, jak na to hledět, pro Ford ale zřejmě opět půjde hlavně o projev obrany před žalobami od těch, kteří by se na něj obrátili se slovy typu: „Rozbil jsem si manuální převodovku, protože jste mi neřekli, jak tuto exotickou záležitost používat”...


Visačka Fordu pro nová auta s manuálem je fascinující
Plné znění instruktážní visačky, kterou zákazníci najdou na řadící páce
SPRÁVNÉ POUŽÍVÁNÍ ŘAZENÍ
TIPY, JAK SE VYHNOUT POŠKOZENÍ PŘEVODOVKY
• PŘED ZAŘAZENÍM JAKÉKOLIV RYCHLOSTI MUSÍ BÝT SPOJKOVÝ PEDÁL PLNĚ SEŠLÁPNUTÝ
• PŘI ŘAZENÍ ZPÁTEČKY:
- VŮZ MUSÍ STÁT, NEŽ ZAČNETE ŘADIT ZPÁTEČKU
- PLNĚ ZASTAVTE VŮZ. POTÉ, PŘI PLNĚ SEŠLÁPNUTÉM SPOJKOVÉM PEDÁLU AŽ K PODLAZE, POČKEJTE DVĚ SEKUNDY, NEŽ ZAŘADÍTE ZPÁTEČKU (TO UMOŽNÍ PŘEVODŮM, ABY SE PLNĚ ZASTAVILY). DÉLKA ČEKÁNÍ ZLEPŠÍ POCITY Z ŘAZENÍ A ZABRÁNÍ NEŽÁDOUCÍM ZVUKŮ PŘI ŘAZENÍ.
NENIČTE SVOU PŘEVODOVKU
DOJEĎTE DÁLE (slogan Fordu Go Further, pozn. red.)
Ani zákazníkům automatů se kdysi nevěřilo
Ford Fiesta v podobě, v jaké je prodáván v USA, k dispozici je i u nás běžnější hatchbck. U něj jsou zmíněné visačky standardem
Zdroj: Backdraftwolf@Twitter
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Dodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
2.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 11:30 - M.Z.
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB