Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší
29.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Snaha začlenit radary automatického brzdění do přídě tak, aby nebyly vidět, je pochopitelná. Jenže pokusy o to obvykle končí pravým opakem.
Jistě jste si toho na nových autech všimli. Na přídi, typicky v horní části masky chladiče, se objevují pasáže, které vypadají, jako by byla ta část chladiče zaslepena kusem neprodyšného plastu. Pokud jste si lámali hlavu, co to je, odpověď je jednoduchá - není to omezení vstupu pro chladící vzduch třeba u méně výkonných verzí, za tímto plastem schovává radar, který dnešní auta potřebují zejména pro systémy automatického brzdění, adaptivní tempomaty a jim podobné funkce.
Poměrně dlouho byly tyto radary integrovány do přídí způsobem, který možná pobuřoval, ale aspoň se nepokoušel tvářit, že tam nejsou. Vzpomeňme například současnou Octavii před faceliftem, která se dočkala nejprve kulatého a posléze obdelníkového „výřezu” ve spodní části masky chladiče, v němž se tento radar nacházel. Žádná nádhera, zejména ono kulaté provedení (rychle nahrazené obdelníkovým) bylo docela bizarní, ale proč ne, prostě radar, navíc začleněný do míst, na kterém vaše oči v prvé řadě nespočinou. Takto tomu bylo i u jiných aut, pak ale automobilky houfně zavelely k obratu.


Takto byl radar umístěn na Octavii III před faceliftem - první provedení mělo krátkou životnost, druhé vydrželo až do faceliftu
Radary tak začaly být integrovány do horní části masky chladiče. Věříme, že to má i své technické důvody, problém, na který narážíme, je ale jinde - designéři je tam začali umísťovat způsobem, který se snaží splynout s okolím. Protože ale radar musí být kompletně zakryt plastem - a masky chladiče nebývají nepřetržitými kusy plastu - je onen kus plastu vždycky vidět. A většinou tím spíše, čím více se snaží schovat. Však pokud najednou na přídi vidíte plast s namalovaným žebrováním, nemůžete se neptat, co se tím kdo snažil dokázat. Je to prostě falešná mřížka a jako všechny falešné věci je v designu aut je jednoduše směšná.
Můžeme najít hromady příkladů téhle divné destičky v masce chladiče, někdy viditelné velmi dobře, jindy trochu hůř. A začít musíme právě u Škody Octavia, která se s faceliftem vydala přesně tímto směrem. Místo viditelného, ale nikoli rušivého řešení je tu rázem pěst na oko přímo uprostřed masky chladiče. Můžeme kvitovat, že se vlastně ani nesnaží tvářit jako žebrování, ale masku ve výsledku rozděluje na dvě půlky. Někomu možná výsledek připomene BMW, ale my nejsme z těch, toto není hezké




Octavia III před faceliftem a po něm. Brali bychom to snad jen tehdy,
kdyby se designéři snažili umístěním radaru odlákat pozornost od kontroverzních světel
Dalším příkladem z mnoha budiž Hyundai Genesis, u něhož je až příliš dobře vidět, kde končí a kde začíná skutečná maska. A nebo Volvo S80. U něj byl dříve kryt radaru dokonce matný a opravdu nepřehlédnutelný. Facelift jej více schoval, ale že na předku něco nehraje, poznáte též.






Ani Hyundai, ani Volvo nedokážou radar v přídi reálně schovat
Dalším velmi nešťastným případem je Mercedes třídy E poslední generace, tedy W213. Platí to o výbavových verzích s variací na klasickou masku Mercedes-Benz, která má několik vodorovných žeber a jedno svislé přímo uprostřed. I zde je krycí plast radaru jak pěst na oko. To stejné auto, jen s jinou výbavou, ovšem ukazuje, že tuto věc lze vyřešit i velmi elegantně, i když sama maska s gigantickým logem Mercedesu leckomu elegantní nepřijde.
Na druhé dvojici fotek níže se pořád díváme na třídu E W213, ale žádný kousek plastu nevidíme. Ne že by jiná maska nemohla mít v nose radar, ona ho má, ale je schovaný mnohem lépe - je v onom obřím logu značky. To je tvořeno onou plastovou destičkou a radar skrývá velmi umně a elegantně. Tady jeho přítomnost nikdo ani nezaznamená.




Mercedesu E se to daří, ale jen v jedné verzi. V té druhé je zvolené řešení opět velmi nešťastné
BMW se kupodivu k těmto hrátkám nepřidalo a do ledvinek žádné takovéto kousky plastu nedává. Minulá i současná generace řady 5 má radar umístěný dole, v mřížce v nárazníku, jako kdysi Octavie. Je viditelný, to samozřejmě, ale není rušivým elementem hlavního designového prvku přídě, kterým maska chladiče nepochybně je. Dole v nárazníku není potřeba ho skrývat, kamuflovat ho jako část masky.




BMW zůstává u spodního přiznaného umístění. A dělá dobře
Prosíme, skončete s tou falší, radary „schované” v maskách chladičů nikoho neoblbnou. Jedinou výjimkou je ona alternativní verze Mercedesu třídy E, málokdo jiný má ale možnost umístit radar do takových míst. Ostatní jej mohou buď prostě přiznat v místech, kde si jej málokdo všimne, nebo jej nepřiznat tam, kde je jeho neviditelné zakomponování do vzhledu prakticky nemožné. Designéři nyní bůh ví proč preferují druhé řešení, měli by ale zůstat u toho prvního. Výsledky snah radary takto „schovávat” jsou horší než lepší...
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před hodinou
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 4 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
