Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
16.1.2025 | Petr Prokopec
Rozhodně nejde říci, že by celá automobilka pro tento nápad unisono zahořela, z uniklého interního dopisu je naopak zjevné, že se proti němu vzedmul už před třemi roky masivní vnitřní odpor plný racionálních argumentů. Vedení ale trvalo na tom, čeho jsme se nakonec dočkali.
Na počátku loňského prosince Jaguar odhalil koncept nového elektrického modelu, který má zamést cestu celé rodině aut s takovým pohonem. Od těch si Britové slibují jen samá pozitiva, a protože prodávat je chtějí za šílené peníze, hodlají se na trhu posunout o pár pater výš. Nově by tedy již neměli konkurovat Audi, BMW či Mercedesu, místo toho mají na mušce značky jako Bentley nebo Porsche. Něco takového se ale momentálně zdá být nemožné, pročež většina médií již začala Jaguaru sepisovat spíše parte, než aby dopředu oslavovala jeho úspěchy.
Automobilka by si do jisté míry mohla gratulovat, že konceptem i svou strategií dosáhla nemalé pozornosti po celém světě. Jenže pokud šéfdesignér Jaguaru Gerry McGovern musí každého ujišťovat, že vedení nejede na drogách, je zjevné, že na celé věci je něco špatně. Evidentně přitom nejsme jediní, kdo si něco takového myslí, neboť rozsáhlé kritiky se celý projekt s názvem Panthera dočkal i od zaměstnanců značky. Indický Autocar se totiž dostal k internímu dopisu z roku 2022, pod který se podepsalo zhruba 30 členů týmu a jenž vyjadřuje značný nesouhlas.
Jaguar totiž v rámci změny sebe sama nevsadil na vlastní zaměstnance, nýbrž úkol svěřil do rukou externí agentury Accenture Interactive, která v roce 2021 odkoupila jeho vlastní divizi Spark44. Právě to ale zjevně vedlo ke stvoření vskutku šílené reklamní kampaně, která odhalení konceptu předcházela. V prvních videích a na obrázcích totiž nešlo o auta, místo toho nám záběry ukazovaly modely a modelky v pestrobarevných hábitech, jak můžete vidět níže. Vše tak spíše vypadalo, jako kdyby se Jaguar stal společností, která především bojuje za práva menšin.
Proti minoritám pochopitelně nic nemáme, je ale třeba si uvědomit, jaké je aktuální datum. Doba, kdy byly diverzita a různé kvóty tlačeny do popředí na úkor všeho ostatního, je zjevně definitivně pryč. Stačil k tomu jen pokles zájmu kupujících, pročež příjmy již nevyvažují šílené náklady vrážené především do elektromobility. Momentálně tak začíná jít o přežití, což si výrobci plně uvědomují. Proto ustupují od programů, které v předchozích letech přijali za vlastní, aby nedošlo na další zhoršení jejich vnitřní efektivity a další poškození image.
Ve chvílích, kdy vám ale teče do bot, jednoduše osekáváte vše zbytné. Jaguar tedy kráčí proti proudu, což ale není až tak překvapivé. Onen dopis byl totiž designovým týmem podepsán již v roce 2022, kdy situace byla jiná. Agentura Accenture Interactive tak vlastně přichází s křížkem po funuse. Právě proto dostává její práce naloženo naprosto všude. Ovšem nejen proto, podepsáni jsou pod ní lidé, kterým auta evidentně mnoho neříkají.
„Cítili jsme, že logo vůbec nekoresponduje s doprovodným textem či vizuální identitou produktů projektu Panthera. Na samotných vozech pak působí příliš zaobleně a hravě, což není v souladu s proklamovanou opulencí. Zároveň je pak až příliš podobné emblémům ostatních značek, i když říkáme, že nekopírujeme nic (Copy Nothing),“ píše se v onom dopise, který McGovern či vedení značky zjevně nijak nereflektovali.
I proto ostatně na vizáž samotného konceptu míří spíše chvála, ve skutečnosti totiž vypadá daleko lépe než se po odhalení nových log a firemní identity čekalo. Jenže úvodní kampaň image značky opravdu v nemalé míře poškodila, pročež Britové budou muset s námahou přesvědčovat ke koupi i lidi, kteří by si jinak produkční elektrické GT možná pořídili. Přitom celý nápad musel na soudného člověka působit děsivě, ať už s ním přišel kdokoli a kdykoli.







Koncept nového GT nakonec není tím, co lze nazvat trnem v patě, třebaže krasavec to není. Foto: Jaguar
Zásadním problémem je hlavně nová firemní identita, kterou zpracovala externí agentura. Ta zjevně nepochopila, že pracuje na kampani pro automobilku. A podle toho loga, vizuály a doprovodné texty vypadají. Foto: Jaguar
Zdroj: Autocar India
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
Nejnovější články
Elektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 2 hodinamiŠéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 3 hodinamiDrahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček