Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025 | Petr Miler
Podobná extravagantní auta z podstaty nikdy nemohla sednout každému, ale aspoň byla jedinečná a něčím skutečně zajímavá. Však se podívejte do tohoto interiéru, normální v něm není nic a dodnes působí jako kosmická loď. Ve stavu zánovního auta je v roce 2025 raritou.
Pokud toužíte po evropském přeborníkovi v trochu houpavé, ale v každém případě velmi komfortní jízdě s luxusním futuristickým interiérem za pořád ještě přijatelnou cenu, dost možná toužíte po starším Citroënu. Dnes už Francouzi nic takového nenabízí, v 90. letech byl ale jejich vrcholem model XM, který podle nás ve své celistvosti nikdy nebyl překonán žádným pozdějším modelem, C6 nevyjímaje. Bylo to auto s velmi extravagantním stylem, klidně i vidlicovým šestiválcem, hydraulickým podvozkem a spoustou dostupné výbavy, o které se leckomu nesní ani dnes.
Poněkud problematičtější byla spolehlivost a ochrana proti korozi, ani v jednom francouzská auta té doby nevynikala. Proto také XM mířily s cenou rychle dolů a většina z nich skončila na vrakovištích. Například ve Velké Británii bylo ještě ve druhé polovině 90. let registrováno přes 18 tisíc exemplářů. Dnes je v provozu přihlášených pouhých 112 aut, to je celé.
Příběh vozu, který vám ukážeme dnes, je ale docela jiný. I když se XM vyráběl až do roku 2000 bez většího faceliftu, dnes před sebou máme kousek ze začátků produkce v roce 1992. Tehdy byl pořízen prvním majitelem v Německu v docela zajímavé specifikaci. V případě techniky na sobě tedy první majitel docela šetřil, neboť sáhl po dvoulitrovém benzinu se 121 koňmi, ale zase s ručně řazenou převodovkou. To z vozu dělá dnešní optikou ještě větší zvláštnost, však kdo vám dnes do auta tohoto ražení nabídne manuál?
K příplatkům na tomto konkrétním voze se šetřilo o dost míň. Nechybí tedy dokonce ani svérázné druhé zadní sklo, dobové luxusní výdobytky jako automatická klimatizace, dřevěné obložení nebo elektrická výbava včetně neobvyklé palubní elektroniky s fascinujícími digitálními výstupy pak pochopitelně neabsentují vůbec.
Nejvíc ale majitel nakonec šetřil samotné auto, neboť on ani druhý vlastník, který jej dnes po letech nabízí k prodeji, s XM moc nejezdil. Na tachometru má tedy za dlouhých 33 pouze 37 650 km a jeho stav se zdá být jedním slovem bezchybný. Opravdu velmi zachovalý, perfektně prý funguje i technika, vypadá to jako skoro dokonalý stroj času zpět do dob o poznání větší slávy Citroënu. Budete se divit, ale tohle velké a drahé auto přišlo v době svého vzniku tehdejším novinářům tak pokrokové, že jej jmenovali Autem roku 1990 v Evropě. Dnes též přinejmenším nemyslitelné, ne-li opět nepochopitelné.
Navzdory tomu šly XM v průběhu času obecně s cenou až k nule, výjimky v podobě takto krásně zachovalých aut jsou ale dnes znovu ceněným zbožím. A tak se toto prodává za nemalých 14 990 euro, tedy asi 376 tisíc Kč. Žádná láce, ale takový kousek je dnes prostě rarita v celosvětovém měřítku - v celé Evropě je teď na prodej pár desítek aut a naprostá většina je dvěma slovy na odpis. Tento je z nich zdaleka nejzachovalejší a vypadá opravdu svěže zvenčí i zevnitř, však se na něj podívejte sami.





























Tohle XM je mimořádně zachovalé, na 34 5et starý vůz je ve fantastické kondici díky nízkému nájezdu i péči pouhých dvou majitelů. Nevyjde ovšem levně, to ne. Foto: Wojciech Automobile, publikováno se souhlasem
Zdroj: Wojciech Automobile@Mobile.de
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejčtenější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
14.5.2025Němcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
15.5.2025Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
15.5.2025Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
15.5.2025VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
15.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom