Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025 | Petr Miler
Podobná extravagantní auta z podstaty nikdy nemohla sednout každému, ale aspoň byla jedinečná a něčím skutečně zajímavá. Však se podívejte do tohoto interiéru, normální v něm není nic a dodnes působí jako kosmická loď. Ve stavu zánovního auta je v roce 2025 raritou.
Pokud toužíte po evropském přeborníkovi v trochu houpavé, ale v každém případě velmi komfortní jízdě s luxusním futuristickým interiérem za pořád ještě přijatelnou cenu, dost možná toužíte po starším Citroënu. Dnes už Francouzi nic takového nenabízí, v 90. letech byl ale jejich vrcholem model XM, který podle nás ve své celistvosti nikdy nebyl překonán žádným pozdějším modelem, C6 nevyjímaje. Bylo to auto s velmi extravagantním stylem, klidně i vidlicovým šestiválcem, hydraulickým podvozkem a spoustou dostupné výbavy, o které se leckomu nesní ani dnes.
Poněkud problematičtější byla spolehlivost a ochrana proti korozi, ani v jednom francouzská auta té doby nevynikala. Proto také XM mířily s cenou rychle dolů a většina z nich skončila na vrakovištích. Například ve Velké Británii bylo ještě ve druhé polovině 90. let registrováno přes 18 tisíc exemplářů. Dnes je v provozu přihlášených pouhých 112 aut, to je celé.
Příběh vozu, který vám ukážeme dnes, je ale docela jiný. I když se XM vyráběl až do roku 2000 bez většího faceliftu, dnes před sebou máme kousek ze začátků produkce v roce 1992. Tehdy byl pořízen prvním majitelem v Německu v docela zajímavé specifikaci. V případě techniky na sobě tedy první majitel docela šetřil, neboť sáhl po dvoulitrovém benzinu se 121 koňmi, ale zase s ručně řazenou převodovkou. To z vozu dělá dnešní optikou ještě větší zvláštnost, však kdo vám dnes do auta tohoto ražení nabídne manuál?
K příplatkům na tomto konkrétním voze se šetřilo o dost míň. Nechybí tedy dokonce ani svérázné druhé zadní sklo, dobové luxusní výdobytky jako automatická klimatizace, dřevěné obložení nebo elektrická výbava včetně neobvyklé palubní elektroniky s fascinujícími digitálními výstupy pak pochopitelně neabsentují vůbec.
Nejvíc ale majitel nakonec šetřil samotné auto, neboť on ani druhý vlastník, který jej dnes po letech nabízí k prodeji, s XM moc nejezdil. Na tachometru má tedy za dlouhých 33 pouze 37 650 km a jeho stav se zdá být jedním slovem bezchybný. Opravdu velmi zachovalý, perfektně prý funguje i technika, vypadá to jako skoro dokonalý stroj času zpět do dob o poznání větší slávy Citroënu. Budete se divit, ale tohle velké a drahé auto přišlo v době svého vzniku tehdejším novinářům tak pokrokové, že jej jmenovali Autem roku 1990 v Evropě. Dnes též přinejmenším nemyslitelné, ne-li opět nepochopitelné.
Navzdory tomu šly XM v průběhu času obecně s cenou až k nule, výjimky v podobě takto krásně zachovalých aut jsou ale dnes znovu ceněným zbožím. A tak se toto prodává za nemalých 14 990 euro, tedy asi 376 tisíc Kč. Žádná láce, ale takový kousek je dnes prostě rarita v celosvětovém měřítku - v celé Evropě je teď na prodej pár desítek aut a naprostá většina je dvěma slovy na odpis. Tento je z nich zdaleka nejzachovalejší a vypadá opravdu svěže zvenčí i zevnitř, však se na něj podívejte sami.





























Tohle XM je mimořádně zachovalé, na 34 5et starý vůz je ve fantastické kondici díky nízkému nájezdu i péči pouhých dvou majitelů. Nevyjde ovšem levně, to ne. Foto: Wojciech Automobile, publikováno se souhlasem
Zdroj: Wojciech Automobile@Mobile.de
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 2 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha