Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo
12.9.2020 | Mirek Mazal
Věčně inovativní Citroën se při konstrukci svých aut nezastavil u specifické techniky či designu, šel dál. I když se model XM dávno neprodává, o jednom zajímavém detailu se moc neví.
Příznivci Citroënů nejsou jednotní v názoru na to, co považovat za poslední model plně charakterizující francouzskou značku z městečka Saint-Ouen-sur-Seine. Jedni vyzdvihují odkaz modelu CX vyráběného od roku 1974 do 1991, protože evropské auto roku 1975 vznikalo ještě před fúzí s Peugeotem. Jiní zase favorizují C6, jelikož přinesla typické zvláštností charakteristické pro Citroën. Třetí tábor věrných fanoušků upřednostňuje futuristickou loď XM, která na svět přišla mezi oběma už zmíněnými typy.
Řada XM se od CX, i když byla navržena jako nástupce o nic méně odvážného automobilu, liší v řadě ohledů. Novější XM například nabízelo i šestiválcové motory s objemem až tři litry a výkonem 147 kW (200 koní) a točivým momentem 260 Nm. Pokrok bylo možné vysledovat i v pozinkované karoserii konečně odolné proti korozi.
Jedním z rozpoznatelných rysů XM je bohaté prosklení nahrazující část plechů. Francouzský originál jako jediný využil celkem 12 průhledných dílů kolem celého automobilu, což dává autu výjimečný výhled ven a i nenapodobitelný vzhled navržený italským studiem Bertone. Právě s prosklením ale souvisí ještě jedno neobvyklé řešení, o kterém se nikdy moc nemluvilo.
Lépe vybavená auta byla totiž dodána dokonce s ještě jedním oknem navíc, které běžně zůstává očím kolemjdoucích skryto. Jde o dodatečné prosklení přímo za hlavami pasažérů, které má hned několikerý význam. V rámci žádoucího zvětšování zavazadelníku byl XM navržen jako jako liftback s velkým víkem zavazadlového prostoru. Citroënu se ale nelíbilo, že při otevření pátých dveří na posádku foukalo a přímé propojení se zavazadlovým prostorem zvyšovalo hluku uvnitř kabiny. Doplňkové prosklení nad platem úložného prostoru řešilo obojí a praktičnost nesnižovalo - dalo se ručně odklopit, jak můžete vidět na fotkách níže.
Revoluční XM následoval starší sourozence a stal se evropským autem v roce 1990. Celkem se prodalo 333 700 kusů možná vůbec posledního typického Citroënu. Těžko si představit jiné auto, ke kterému by se takto neobvyklé dvojité zadní okno hodilo lépe.









Citroëny XM ve vyšších specifikacích měly hned dvě zadní okna, jak ukazují fotky ze aktuálních nabídek ojetin v Německu. Foto: KN - Automobile, Mobile.de, Mobile.de
Bleskovky
Do SUV to v čínském crash testu napálili ohnivou kouli, s autem projeli zdmi, pustili na něj jiný vůz. Přesto odjelo po svých
před 7 hodinamiPoslední video tragicky zesnulého Kena Blocka vás donutí uronit slzu nejen nad jeho smutným osudem
včeraBrutální Audi RS7 upravené na 1 040 koní ukázalo svou rychlost na Autobahnu. Zní jako samopal, 300 km/h dá pod 20 s
6.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Elon Musk říkal, že Tesly plavou. Model X ale šel pod vodu a chytnul, i pod hladinou shořel
8.11.2023Tragicky zesnulý Ken Block natočil ještě před svou smrtí poslední velké video, první záběry jsou venku
8.11.2023Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují
8.11.2023Elektrická revoluce v Británii se skutečně zasekla. Podíl elektromobilů na trhu stagnuje, u lidí dokonce ztrácí
8.11.2023Kia stvořila pojízdnou reklamu na spolehlivost, ojeté Picanto II přitom může být vaše už za 50 tisíc
8.11.2023
Živá témata na fóru
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.08. 19:48 - řidičBOB
- Koronavirus 12.08. 16:47 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.08. 11:01 - abgx1
- VW Arteon, 110kw FWD vs 176kw 4motion. 12.07. 22:28 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.07. 21:16 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.07. 09:48 - řidičBOB
- Renault Twingo 1999 - klíček/imobilizér 12.07. 09:46 - volfi
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.06. 12:15 - řidičBOB