Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Doba je zlá, když dealeři fiktivně prodávají nová auta jako ojetá a kupce stejných nových vozů nechávají čekat
15.8.2023 | Petr Prokopec
Na trhu s auty pořád existuje spousta nerovnováh, které různé subjekty využívají ve svůj prospěch. V případě dealerů nových vozů je řada automobilek omezuje v tom, za jaké ceny je mohou prodávat, ale co když z nich udělají naoko ojetá? Tam už se zvyšování cen meze nekladou, což mívá bizarní dopady.
Před příchodem koronaviru se automobilová branže pohybovala v jasně zajetých kolejích. Pokud jste tedy zatoužili po novém voze, jednoduše jste zamířili k prodejci, u kterého jste si ten který model objednali. U mainstreamové produkce pak nebylo od věci očekávat citelnou slevu oproti ceníkovým cenám a vyřízení objednávky během pár měsíců. Roky čekání či připlácení si za brzké dodání, takové praktiky byly spojené jen se vskutku výjimečným zbožím.
Za posledních pár let se ovšem svět převrátil vzhůru nohama. A jen v málokterém odvětví nyní najdeme trh, který by nebyl zdeformován politickými machinacemi či ne zcela korektním jednáním výrobců a prodejců. Za příkladem zamíříme do Austrálie, kde si momentálně kupující stěžují na chování dealerů Toyoty. Ti totiž zcela nová auta nepředávají zákazníkům, kteří si je objednali. Místo toho z nich dělají papírové ojetiny, které pak prodávají dráž někomu úplně jinému.
Tato strategie je spojena hlavně s některými verzemi modelů RAV4, Corolla Cross či Camry, o které je velký zájem. Dokonce natolik, že čekací lhůty se natáhly až na dva roky. To je již opravdu značná doba, načež skutečně velké množství zájemců začíná uvažovat, zda není lepší sáhnout po ojetině. A kde je poptávka, tam se objeví i nabídka - ojetin je sice málo, ale z nových vozů je lze papírově vytvořit velmi snadno. A když se k tomu přidá, že některé automobilky nevidí rády, že dealeři prodávají jejich nová auta za vyšší než ceníkové ceny, je to skoro dokonalá kombinace. Za kolik si dealeři prodají ojetinu, je jejich věc.
Situace zašla tak daleko, že skutečně nová Toyota Corolla Corss GXL Hybrid by měla stát 47 541 australských dolarů (cca 678 000 Kč), kolegové z Drivu ovšem zjistili, že jeden exemplář s 6 najetými kilometry je jako ojetý nabízen za 53 990 AUD (asi 770 000 Kč), další s 33 km na tachometru je pak k mání za 53 888 AUD (cca 769 000 Kč). I přestože jsou tedy SUV nabízena jako ojetá, je s nimi spojen až 13procentní nárůst ceny vůči oficiálnímu ceníku. Za tím stojí fakt, že vozy jsou k mání hned.
Kolegy na danou praktiku upozornil frustrovaný kupec nového auta, jehož objednávka stále nebyla vyřízena. Přitom stejné vozy byly zaregistrovány na dealery teprve nedávno, prodejci tedy raději odkládají dodání skutečně nových vozů čekajícím zákazníkům za ceníkové ceny, aby z nich udělali ojetiny a prodali je dráž. Australské zastoupení tak skutečně má máslo na hlavě, ovšem s danou praktikou hned tak zatočit nehodlá. Uvedlo totiž, že „pokud si zákazník objedná nový vůz, ovšem následně ho již nechce a prodá jej zpět dealerovi, je takové auto považováno za ojeté“. To je samozřejmě pravda, něco takového se ale stává relativně zřídka, kšeftování s naoko ojetými novými auty je mnohem rozsáhlejší. Další komentář ovšem zastoupení Toyoty odmítá.
Na první pohled se tak může zdát, že Honda a Mercedes-Benz zamířily správným směrem, když v Austrálii zavedly strategii fixních cen. Nicméně tímto způsobem vlastně došlo na zdražení u celého portfolia, jen oficiálně, zatímco u Toyoty se jedná o kontroverzní tah několika prodejců, který místní zastoupení toleruje a nespokojenost zatím nezaznívá ani z japonského ústředí. Třícípá hvězda má navíc na krku rozezlené dealery, kteří ji ženou k soudu.
Ve finále lze tedy konstatovat jen to, že se svět za pár let opravdu změnil, a bohužel nikoli k lepšímu. Automobilky by si měly uvědomit, že tímto chováním resp. jeho tolerováním dráždí hada bosou nohou, který je může snadno kdykoli bolestivě uštknout. Že toho nedbají, není bohužel nic nového, a tak změnu k lepšímu v dohledné době opravdu nečekáme.



Menší SUV Corolla Cross je na australském trhu v hybridní verzi k mání za 678 300 Kč, jako papírově ojeté se však na trhu s vozy z druhé ruky prodává i o sto tisíc korun dráže. A to u dealerů, jejichž zákazníci marně čekají na dodání levnějších nových aut stejné specifikace. Foto: Toyota
Zdroj: Drive
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint v Mugellu, Marc před Alexem - dominance bratrů Marquezových včera 16:39
- V Moto2 získal PP Diogo Moreira, až 16. Salač, ale... včera 16:14
- Pole Position Moto3 získal Carpe, Top-9 pouze pro KTM včera 15:54
- Marquez získal jubilejní Pole Position včera 12:12
- Team MSi: Sergio Garcia pryč, přichází Eric Fernandez včera 11:01
Nejnovější články
Nový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
včeraSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
včeraMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
včeraNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
včeraBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
včera
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.21. 14:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.