Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dříve umřete vy než spalovací motory, říká šéf vývoje Mercedesu
21.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spalovací motory mají podle Dr. Thomase Webera ještě nemalý potenciál. V jejich prospěch nahrává také vybudovaná infrastruktura. Změny ale přijdou.
V poslední době vcelku pravidelně přinášíme zprávy, ze kterých pravověrným petrolheadům musí vstávat vlasy zděšením. Stále více vládních úředníků či aktivistických organizací totiž požaduje, aby spalovacím motorům byl zatnut tipec. Pokud by šlo o následek přirozeného vývoje, pak nám sice ukápne slza, ale rozhodně nebudeme proti takovým krokům brojit. Nicméně zde jde jen o umělé protěžování řešení, která se nejsou schopna prosadit svou přirozenou efektivitou a s tím se smiřujeme obtížně.
Podle šéfa vývoje koncernu Daimler Dr. Thomase Webera to ale s koncem benzinů a dieselů není tak horké. „Přijde konec spalovacích motorů? To za našich životů již neuvidíme,“ uvedl Weber na autosalonu v Detroitu. Zároveň ale dodal, že tyto agregáty „se dramaticky změní“. Ve srovnání se stávajícími verzemi budou sotva srovnatelné, neboť „dojde např. k dalšímu downsizingu, odstranění rozvodového řemene a integraci systému start/stop“.
Kromě toho Weber naznačil, že očekávat máme výraznější elektrifikaci, přičemž spalovací pohonné jednotky budou užívány pouze v optimálních otáčkách. „Již nebude třeba 6 000 nebo 7 000 ot./min., poběží pouze v několika stovkách otáček, kdy budou maximálně efektivní. Pokud spalovací jednotky budou fungovat pouze v určitém pásmu a my vyřešíme dynamiku pohonného ústrojí, s elektrifikací dokážeme překonat všechny kritické oblasti, ve kterých jsou emise špatné.“
Důvodů, proč by se přitom spalovací jednotky měly dožít vyššího věku než my, je podle Webera hodně. Mimo jiné jde kupříkladu o rozvinutou globální infrastrukturu nebo potenciál, který skrývají. „Účinnost dieselů je o 10 procent vyšší než u benzinových motorů, a proto je nadále používáme. Plus je tu navíc stránka týkající se velkých užitkových vozidel. Aktuálně opouštíme 30procentní termální účinnost motorů a míříme k 35 procentům. U motorů Formule 1 jsme však za 40 procenty.“
Weber ovšem dodává, že možná je dokonce až 60procentní účinnost, a proto se vývojové oddělení Mercedesu vydalo tímto směrem. „Ukazuje se, že je stále mnoho možností, jak navýšit účinnost spalovacích motorů, a to mně jakožto inženýrovi naznačuje, že bychom na této cestě měli setrvat.“ Benzinové a dieselové agregáty tedy evidentně odchod do důchodu nečeká, jakkoliv si zrovna tento krok oni úředníci a eko-aktivisté přejí.
V jejich prospěch ostatně nahrává i fakt, že ne všechny rozvinuté země mají přístup k obnovitelným zdrojům. Kupříkladu i takové Německo mělo na konci roku 2015 pouze sedm stanic, kde bylo možné doplnit vodík. A jelikož navíc naši západní sousedé uzavírají jaderné elektrárny ve strachu z opakování neštěstí v japonské Fukušimě, je většina elektřiny vyráběna za pomocí fosilních paliv. A jejich emise CO2 výraznou měrou narušují image „čistých“ elektromobilů.
„Nemůžeme spoléhat na to, že celý svět bude v jeden konkrétní moment schopen jízdy pouze na elektřinu. To je realita daná infrastrukturou. Ryze bezemisní provoz by měl být naším vrcholným cílem, ale zabere to ještě moře času, než tento úkol zrealizujeme,“ uzavírá situaci realisticky Weber.


Dr. Thomas Weber, šéf vývoje u Daimleru, nevidí budoucnost až tak špatně. Spalovací motory nás podle něj přežijí, jejich konstrukce se ovšem radikálně změní
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 8 hodinami
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 2 hodinami
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
před 4 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
před 5 hodinami
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
před 7 hodinami
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.21. 16:44 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
