Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici
7.10.2019 | Petr Miler
Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.
Konec minulé dekády byl jedním z vrcholů stále trvající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tak mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za 10 let změnilo...
Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy a na tomto stroji mohli ukázat svoji nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné aplikace, nacpali jej jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný i relativně úsporný.
Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a stále platí za nejsilnější motor TDI historie. Vyráběla se mezi léty 2009 a 2012 a jejím ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní může zapomenout, ani jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm ale není k zahození.
Jsou to dvě největší dieselové mašiny mezi SUV za celou poslední dekádu a navzdory výkonovému handicapu té novější by v přímém srovnání leckdo jistě čekal jasnou nadvládu SQ7. Má tři turba namísto dvou, přičemž to třetí, elektrické obstarává vysoký výkon prakticky od volnoběhu. Je to také lehčí, aerodynamicky vypiplanější auto s vícestupňovou převodovkou a lepším systémem řízení startu. Je to zkrátka skoro o 10 let novější vůz a stovka za 4,8 sekundy je až neuvěřitelně dobrý čas při hmotnosti 2 345 kg v základním provedením. Jenže... v praxi SQ7 žádným jasným vítězem není.
Ukazuje to srovnání právě první generace Q7 s motorem V12 TDI proti druhé generaci ve verzi SQ7 na německé dálnici. Proti dvanáctiválci tu hrálo vše krom výkonu - vedle zmíněných faktorů i mokro. Přesto oba vozy dosáhnout 100 km/h v prakticky identické chvíli, na 130 jsou pořád stejně a až ve 160 a 200 km/h začne SQ7 trochu poodjíždět. Je to ale pořád velmi malý rozdíl, který nejlépe ukazuje, jakým monstrem motor 6,0 V12 TDI byl. A už jen z hlediska jeho výjimečnosti je škoda, že se nového auta s podobným srdcem stěží kdy znovu dočkáme. Vlastně, brzy bude něčím nepředstavitelným i motor 4,0 V8 TDI, po odchodu současných aut s ním se s ohledem na utahující se bruselskou smyčku nemá šanci vrátit.







Souboj dvou největších dieselových mašin poslední dekády je navzdory nespočtu inovací modernějšího stroje nečekaně vyrovnaný
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Šéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 2 hodinamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva