Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů

Na úrovni firem podobného významu je krajně neobvyklé hnát se před soud v trestně právní záležitosti, přesně to se ale nyní děje. A aby to nebylo málo bizarní, hlavní roli v případu hraje zesnulý šéf FCA.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů

24.11.2019 | Petr Prokopec

Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na úrovni firem podobného významu je krajně neobvyklé hnát se před soud v trestně právní záležitosti, přesně to se ale nyní děje. A aby to nebylo málo bizarní, hlavní roli v případu hraje zesnulý šéf FCA.

Nejspíše si ještě vzpomenete, že Sergio Marchionne chtěl ještě před svým odchodem z čela koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zvládnout jednu velkou ránu. Tou bylo sloučení s dalším velkým výrobcem, díky čemuž by nově stvořené impérium lépe čelilo nástrahám budoucnosti. Marchionne přitom toužil hlavně po partnerství s General Motors (GM), nicméně byl několikrát odmítnut. Za důstojnou protistranu přitom nepovažoval skupinu PSA Peugeot Citroën, což je z dnešního úhlu pohledu docela kuriózní.

Jak totiž asi víte, Marchionne již bohužel není mezi námi. A FCA se právě spojuje s PSA. Zda bude celá operace dokončena podle plánu, je zatím nejisté, přičemž prsty v tom má možná i poměrně překvapivě GM. Nikoliv však z toho důvodu, že by americký koncern přišel se zajímavější nabídkou. Právě naopak žene FCA k soudu s tím, že firma měla v průběhu minulé dekády podplácet a jinak ovlivňovat odbory. Vše prý přitom kočíroval Marchionne, který se tak nechtěl s GM pouze spojit, ale fakticky jej převzít.

General Motors podal žalobu opírající se o zákon zvaný RICO (Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act neboli Zákon o zkorumpovaných a vyděračstvím ovlivněných společnostech), dle které se konkurenční koncern FCA a jeho bývalí manažeři pokusili odbory podplatit či vydírat. Al Iacobelli, Jerome Durden a Michael Brown přitom již dříve přiznali vinu v jiné úplatkářské aféře. To ovšem GM nestačí, FCA totiž žaluje o finanční náhradu, neboť Marchionnem řízené kroky „podlomily integritu kolektivního vyjednávání“ a způsobily tak firmě značné škody.

„Tento soudní spor má prokázat, že FCA je zodpovědné za veškeré aktivity, které poškodily naši firmu a zároveň má srovnat podnikatelské prostředí,“ uvedl k žalobě výkonný viceprezident GM Craig Glidden. Ten přitom uvedl, že „za veškeré křivárny je zodpovědný Marchionne. Nemáme proto v úmyslu žalovat odbory. Jdeme po FCA. Věříme, že odpovědnost za špatné skutky leží plně na jejich autorovi a plánujeme dokázat, že odpovědnost má plně nést FCA.“

GM dále uvádí, že FCA mělo ovlivnit vyjednávání s odbory v letech 2009, 2011 a 2015. Výsledkem těchto zákulisních praktik pak byla skutečnost, že GM mělo za hodinu práce platit o 8 dolarů (cca 185 Kč) více než konkurence. To samozřejmě není sama o sobě hrozivá suma, nicméně pokud ji znásobíte tisícovkami lidí a jednou dekádou, náhle bude řeč o miliardách. V té chvíli je žaloba GM pochopitelná.

Je samozřejmě otázkou, zda k výše popsaným nekalým praktikám skutečně došlo či nikoliv. FCA totiž jakákoliv nařčení odmítá a dodává, že krok konkurenčního koncernu má zabránit právě onomu spojení s PSA, stejně jako ovlivnit současná vyjednávání s odbory. Jelikož přitom kooperace FCA a PSA odsune General Motors, tedy někdejší světovou jedničku, až na pátou příčku v pořadí, vůbec bychom se nedivili, kdyby toto mělo též vliv.

Zatím tedy jen můžeme spekulovat, co stojí v pozadí celého sporu a jak se vyvrbí. Nicméně je to asi poprvé, kdy jedna velká automobilka obvinila druhou v takovém rozsahu a z takových činů. Vše přitom jen naznačuje, že doba, která přichází, nebude pro výrobce aut zrovna příznivá. Bojovat o každou korunu se tedy bude na všech úrovních. Tedy nikoliv jen v továrnách či showroomech, ale evidentně také u soudních dvorů.


Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů - 1 - FCA Marchionne analytici 2014 02Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů - 2 - Sefove automobilek Sergio MarchionneDvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů - 3 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnosti
GM obvinilo FCA z korumpování odborů, vše se přitom mělo odehrávat pod taktovkou zesnulého Sergia Marchionneho

Zdroje: Auto News, General Motors

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše