Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvě z největších automobilek světa jsou ve válce, jedna druhou viní z těžkých zločinů
24.11.2019 | Petr Prokopec
Na úrovni firem podobného významu je krajně neobvyklé hnát se před soud v trestně právní záležitosti, přesně to se ale nyní děje. A aby to nebylo málo bizarní, hlavní roli v případu hraje zesnulý šéf FCA.
Nejspíše si ještě vzpomenete, že Sergio Marchionne chtěl ještě před svým odchodem z čela koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zvládnout jednu velkou ránu. Tou bylo sloučení s dalším velkým výrobcem, díky čemuž by nově stvořené impérium lépe čelilo nástrahám budoucnosti. Marchionne přitom toužil hlavně po partnerství s General Motors (GM), nicméně byl několikrát odmítnut. Za důstojnou protistranu přitom nepovažoval skupinu PSA Peugeot Citroën, což je z dnešního úhlu pohledu docela kuriózní.
Jak totiž asi víte, Marchionne již bohužel není mezi námi. A FCA se právě spojuje s PSA. Zda bude celá operace dokončena podle plánu, je zatím nejisté, přičemž prsty v tom má možná i poměrně překvapivě GM. Nikoliv však z toho důvodu, že by americký koncern přišel se zajímavější nabídkou. Právě naopak žene FCA k soudu s tím, že firma měla v průběhu minulé dekády podplácet a jinak ovlivňovat odbory. Vše prý přitom kočíroval Marchionne, který se tak nechtěl s GM pouze spojit, ale fakticky jej převzít.
General Motors podal žalobu opírající se o zákon zvaný RICO (Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act neboli Zákon o zkorumpovaných a vyděračstvím ovlivněných společnostech), dle které se konkurenční koncern FCA a jeho bývalí manažeři pokusili odbory podplatit či vydírat. Al Iacobelli, Jerome Durden a Michael Brown přitom již dříve přiznali vinu v jiné úplatkářské aféře. To ovšem GM nestačí, FCA totiž žaluje o finanční náhradu, neboť Marchionnem řízené kroky „podlomily integritu kolektivního vyjednávání“ a způsobily tak firmě značné škody.
„Tento soudní spor má prokázat, že FCA je zodpovědné za veškeré aktivity, které poškodily naši firmu a zároveň má srovnat podnikatelské prostředí,“ uvedl k žalobě výkonný viceprezident GM Craig Glidden. Ten přitom uvedl, že „za veškeré křivárny je zodpovědný Marchionne. Nemáme proto v úmyslu žalovat odbory. Jdeme po FCA. Věříme, že odpovědnost za špatné skutky leží plně na jejich autorovi a plánujeme dokázat, že odpovědnost má plně nést FCA.“
GM dále uvádí, že FCA mělo ovlivnit vyjednávání s odbory v letech 2009, 2011 a 2015. Výsledkem těchto zákulisních praktik pak byla skutečnost, že GM mělo za hodinu práce platit o 8 dolarů (cca 185 Kč) více než konkurence. To samozřejmě není sama o sobě hrozivá suma, nicméně pokud ji znásobíte tisícovkami lidí a jednou dekádou, náhle bude řeč o miliardách. V té chvíli je žaloba GM pochopitelná.
Je samozřejmě otázkou, zda k výše popsaným nekalým praktikám skutečně došlo či nikoliv. FCA totiž jakákoliv nařčení odmítá a dodává, že krok konkurenčního koncernu má zabránit právě onomu spojení s PSA, stejně jako ovlivnit současná vyjednávání s odbory. Jelikož přitom kooperace FCA a PSA odsune General Motors, tedy někdejší světovou jedničku, až na pátou příčku v pořadí, vůbec bychom se nedivili, kdyby toto mělo též vliv.
Zatím tedy jen můžeme spekulovat, co stojí v pozadí celého sporu a jak se vyvrbí. Nicméně je to asi poprvé, kdy jedna velká automobilka obvinila druhou v takovém rozsahu a z takových činů. Vše přitom jen naznačuje, že doba, která přichází, nebude pro výrobce aut zrovna příznivá. Bojovat o každou korunu se tedy bude na všech úrovních. Tedy nikoliv jen v továrnách či showroomech, ale evidentně také u soudních dvorů.



GM obvinilo FCA z korumpování odborů, vše se přitom mělo odehrávat pod taktovkou zesnulého Sergia Marchionneho
Zdroje: Auto News, General Motors
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 17 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
