Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvojnásobný mistr světa F1 se tváří jako nováček, ten čtyřnásobný říká, že je to cirkus
16.12.2020 | Petr Prokopec
Vydávat se za nováčka v kůži jednoho z nejzkušenějších aktivních závodních pilotů vůbec je poněkud trapné. Fernandu Alonsovi to zjevně nevadí, Sebastianu Vettelovi ano.
Fernando Alonso se ve Formuli 1 poprvé představil již v roce 2001. Nejprve byl spojován s týmem Minardi, než o dvě léta později přestoupil do Renaultu. Francouzská stáj byla v té době ve vrcholné formě, načež rodák z Ovieda získal v roce 2005 první a v roce 2006 druhý mistrovský titul. Jakkoliv ovšem poté zamířil do McLarenu a posléze také do Ferrari, potřetí se již šampionem nestal. Na druhou stranu se mu ale s Toyotou povedlo hned dvakrát opanovat Le Mans, pročež je Alonso víceméně jediným aktivním jezdcem, který by mohl dosáhnout na tzv. trojkorunu (na to by potřeboval zvítězit ještě v Indy 500).
Je nicméně otázkou, zda si Španěl k mnoha zlatým vavřínům připíše i tolik potřebné vítězství v americkém závodě. Příští rok se totiž po jednoleté pauze vrací zpět do světa F1. Svůj návrat přitom Alonso rozhodně neponechává náhodě. Na kontě tak má již stovky či dost možná rovnou tisíce kol se staršími vozy Renaultu. Mimo to si nicméně během včerejšího posezónního jednodenního testu střihnul i 105 kol v současném monopostu francouzské stáje na okruhu v Abú Zabí.
Právě tento test je středobodem nemalé kontroverze, neboť mezinárodní automobilová federace FIA jako by závodníkům měřila dvojím metrem. A zatímco Alonsa na trať vpustila, Sebastian Vettel, Carlos Sainz či Daniel Ricciardo měli smůlu. Je tedy pochopitelné, že především německý pilot si nebere servítky a mluví o „cirkusu“.
Tyto testy jsou totiž zasvěcené nováčkům, kteří dosud s monoposty F1 nemají zkušenosti a v seriálu budou příští rok startovat nově. Z toho důvodu se v kokpitu Haasu ukázal Mick Schumacher, zatímco Alfa Romeo měla na trati Calluma Illotta a AlphaTauri Jukiho Cunodu. Renault nicméně vedle Kuan-jü Čoua nasadil právě Alonsa, který sice letos nejezdil, do nováčka má ale opravdu hodně daleko. FIA akceptovala, že Španěl měl roční pauzu, když ale o podobnou výjimku žádali Vettel a spol. odmítla je.
I oni přitom mají dobrý důvod. Německý závodník stejně jako Peréz a Ricciardo míří k jinému týmu, a zvykat si tedy budou muset na jiný vůz. Bezpečnosti by tedy rozhodně pomohlo, kdyby tak mohli učinit co nejdříve. To však FIA nepovolila, navíc bez dalšího vysvětlení. Zejména Sainz proto po rozhodnutí zuřil a naznačoval, že „zde chybí jakákoliv logika“. Nicméně dodával, že rozhodnutí musí akceptovat a proto vše hází za hlavu, aby se mohl soustředit na přípravu.
Vettel pak kromě slov o cirkusu uvedl, že nemá problém se samotným Alonsem (a pochopitelně také ne se Sebastianem Buemim a Robertem Kubicou, kteří byli na trať taktéž vpuštěni), ale právě s automobilovou federací. „Pokud totiž něco povolila Fernandovi, měla to povolit všem. Myslím, že by ke všem měla přistupovat férově. To ale není zrovna tento případ, neboť jinak bychom Carlos, další a možná i já měli možnost také testovat.“
Je jen na vás, jak věc budete vnímat, my bychom řekli, že se Alonso mohl sám v takové chvíli zachovat férově a říci, že se testů nezúčastní - žádný nováček to bez ohledu na roční absenci není. To ostatně dokládá i fakt, že Alonso byl v rámci testů nejrychlejší, přičemž kromě jezdců Mercedesu za sebou všechny ostatní nechal minimálně o sekundu. Tohle zkrátka nemá zapotřebí.



Alonso v rámci posezónních testů v Abú Zabí přišel, viděl a zvítězil. Ovšem to, že k nim byl připuštěn, není podle Sebastiana Vettela či Carlose Sainze zrovna férové. Foto: Renault F1 Team
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před hodinouPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva