Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dynamické srovnání čtyř drahých elektrických SUV ukázalo hlavně jejich nekonečnou marnost
30.1.2022 | Petr Miler
Chcete auto za milióny, které má kolem 500 koní, přesto ale nemusí jet více než 200 km/h, může nezvládnout čtvrtmíli za 13 sekund, váží kolem 2,5 tuny a během dvou akcelerací přijde až o 8 % kapacity akumulátoru? Jste na správné adrese.
Člověk neví, jestli se má smát nebo brečet, pokud je ale toto vrchol evoluce automobilismu, pak jsme jako lidstvo někde fatálně selhali. V době, kdy je možné vyrobit 1 090 kg vážící auto s 615 koňmi, které má ujet přes 700 kilometrů nejen na papíře, je nám jako budoucnost a vrchol efektivity předkládáno to, co můžete vidět níže.
Budoucnost to možná je, ale vrchol efektivity ani omylem. Během zahledění do jediného údaje, a to emisí vypouštěných výfuky, se obrazem k přírodě ohleduplného vozu potichu stala 2,5tunová elektrická SUV, kterým ani přes 500 koní výkonu nestačí k tomu, aby předváděla bůhvíjakou dynamiku. A když i tu nepřesvědčivou ukážou, zjistí se, že by po nějakých 20 akceleracích nemusela dojet ani z letiště domů. Cena? 2-3 miliony korun.
Je to skutečně tragikomické, ale jen takový dojem si racionálně uvažující člověk může odnést ze srovnání Audi e-tron S, BMW iX, Mercedesu EQC a Tesly Model X. Na papíře mohou vypadat zajímavě, dokud ovšem nezjistíte, že jejich 503, 523, 408 resp. 541 koní je spojeno s hmotností, z nichž tou nejmenší je 2 420 kg u nejslabšího Mercedesu. Nejtěžší je naopak Audi s 2 620 kg následované BMW s 2 510 kg a Teslou s 2 460 kg. To jsou bláznivé hodnoty spojené s kapacitou baterií maximálně 100 kWh (Tesla a BMW), což je ekvivalent 25litrové nádrže nafty. Audi má jen 95 kWh a Mercedes dokonce pouze 80 kWh. Jak taková auta mohou jet? A kam takto dojet?
Podívejte se na to sami na videu níže. Už sprint na 400 metrů je nepřesvědčivý - vítězí BMW, ale s časem 12,7 s, Tesla se nevejde ani pod 13 s. Pružné zrychlení nedostane auta ani na prostoru jedné míle výrazněji přes 200 km/h a BMW ani nemůže, protože na 200 km/h má omezovač. A za co Mata musíme pochválit, neboť jsme jej o to několikrát žádali - ať ukazujie, kolik už těchto pár kejklí stojí auta na kapacitě baterek, protože o tom si normální člověk obtížně udělá obrázek. Zaměřil se tentokrát na spotřebu pouze při dvou pružných zrychleních, ničem víc, přesto autům ubylo až 8 % kapacity. Dvě akcelerace a až dvanáctina baterky je pryč, i po jistě rekuperačních deceleracích?
Tohle je opravdu marnost a umělá degradace technického vývoje. Dnešní technologie umí zajistit zásadně vyšší efektivitu, dynamiku i použitelnost než tato auta, tak proč se právě ona stávají předmětem politického diktátu? Nedává to smysl už proto, že spotřebovávají příliš mnoho energie na svůj pohyb kvůli své hmotnosti a velikosti. A ona energie se pořád někde musí vyrobit a takto promarnit - ať už je to ze slunce, jádra, uhlí nebo třeba větru. Pokaždé by mohla být využita lépe než těmito absurdními mastodonty.



Audi e-tron Sportback S... Foto: Audi



...srovnalo svou dynamiku s BMW iX... Foto: BMW



...Mercedesem EQC a... Foto: Mercedes-Benz



...Teslou Model X. Nevíme, co pozitivního si z toho vzít, je to marnost nad marnost. Foto: Tesla
Zdroj: Carowow@Youtube
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 6 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
 Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před hodinou
 Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 2 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 3 hodinami
 Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před 5 hodinami
 Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    