Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ekologický přínos elektrických aut je past, říká analytik, pomoci přírodě lze úplně jinde
1.6.2021 | Petr Prokopec
Když lidé začnou slepě mířit za jedinou „pravdou” a přehlížet racionální argumenty, mohou způsobit jen zlo. Tak je to podle analytika firmy Jefferies i s komplikovaně tlačenými elektrickými auty, která se v podstatě nemohou nevyplatit, přitom přírodě lze jinde pomoci snáze.
Bez diskuze nelze dosáhnout ani podstaty problému, ani jeho řešení. I proto třeba dětem nelze jednoduše něco zakázat, neboť v takové chvíli akorát podnítíte jejich zvědavost. Na místě obvykle je vysvětlení, díky kterému vaše ratolesti možná konečně pochopí, že hrát si s ohněm či nožem zkrátka není bezpečné. Stejně tak je ovšem třeba přistupovat i k dospělým, pokud je ve hře boj proti klimatickým změnám. Problémem však je, že politici a aktivisté vidí jediné východisko v elektromobilitě a jakákoli diskuze jde stranou.
Proč tomu tak je, jsme zmínili již mnohokrát. Alternativní pohon je nám totiž předkládán jako krystalicky čisté a bezemisní řešení, do kterého ve skutečnosti má hodně daleko. Již bezpočet studií rozebralo zejména ekologickou nákladnost výroby, ale nakonec i provozu, pakliže elektrickou energii generují beztak fosilní zdroje.
Elektromobily jsou zkrátka ztělesněním přísloví o tom, co nevidí oči a nebolí srdce. Jejich zastánci totiž vnímají pouze lokální přínos, neboť s absencí výfuků skutečně mohou některé emise z některých ulic zmizet. Nicméně nemizí ze světa, jen se přesunují z jednoho místa na druhé. A co je horší, může jich i přibývat. Analytik Simon Powell ze společnosti Jefferies spočítal, že majitelé elektroaut musí najet více kilometrů než lidé se spalovacími vozy, aby vstupní emisní balík nějak vykompenzovali. Z toho důvodu si svá auta budou muset ponechat déle, jenže to je v praxi často neuskutečnitelné.
„Aby bylo možné dosáhnout environmentálních benefitů, po kterých vlády touží, musí je jejich majitelé provozovat déle, než by tomu bylo u běžných vozů se spalovacím ústrojí. Když totiž elektrická auta opouští továrnu, mají mnohé nevýhody. Bylo na ně použito více ocele. A jejich brzdy jsou větší. A bateriové pakety jsou těžší,“ vypichuje Powell známá fakta. Z jeho slov je přitom jasně patrné, že elektrická auta za současných podmínek nemůže být celou k lepšímu životnímu prostředí ani kdyby se dočkala nasazení, po kterém volá.
Stále nejproblematičtější složkou jsou totiž ony baterie. Ačkoli se situace bude v závislosti na tom kterém voze a způsobu jeho využití resp. dobíjení lišit, baterie nejsou věčné a v průměru vydrží 8 let, pak už kapacita krom nákupů v blízkém supermarketu prakticky nic neumožňuje. To ovšem znamená, že poté, co většina majitelů konečně začne vidět zelené světlo na konci tunelu, musí vjet do další emisní díry. Lidé kupující si elektromobily navíc nejsou zrovna ti, kdo by u jednoho auta vydrželi třeba 16 let, povětšinou za danou dobu vystřídají čtyři či více aut a využití vozů má tendenci s rostoucím počtem majitelů klesat.
Je to past, ze které se ve většině případů nepodaří dostat, neboť není nemístné předpokládat, že mnohá auta zmizí ze silnic ještě dříve, než by vůbec mohlo dojít na vyrovnání jejich emisní zátěže z výroby. Skutečně je tedy třeba začít diskutovat, zda je toto ta správná cesta. To ovšem znamená, že obě strany budou otevřené i vůči argumentům odpůrců - něco takového se dnes bohužel moc nenosí.
V tomto ohledu lze zmínit, že přispět může celá branže, bez ohledu na zvolené ústrojí. Jak Powell dodává, ideální cestou ke zlepšení klimatu je zefektivnění hutního průmyslu. Při výrobě oceli tradičními metodami totiž dochází k produkci mnoha tun emisí. Pokud by ale došlo na zavedení moderních postupů, dočkali bychom se i lepšího ovzduší. Politikům je ale zjevně milejší hrát si s našimi osudy, nutit nám věci, které nechceme a doufat, že si to „nějak sedne”. Zatím se to vždy stalo, tentokrát nemusí.






S elektromobily jsou sice spojené lokální nulové emise, ovšem jejich provoz jako ekologický brát kvůli zátěži z výroby a následkům produkce elektřiny nelze. Smysl tak mají jen při dlouholetém vlastnictví a spoustě najetých kilometrů, zrovna to ale u stávajících elektroaut není příliš reálné. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: CNBC
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 5 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 15:00
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
Nejnovější články
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 3 hodinami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před 4 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 5 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před 6 hodinami
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.16. 18:42 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 17:56 - Brus
- Škoda Auto obecně 12.16. 17:09 - abgx1
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
