Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrické fiasko Porsche nekončí. Automobilka hází ručník do ringu v Číně, zavře svou nabíjecí síť
před 2 hodinami | Petr Miler
Současné jednání německé automobilky je jen logické a racionální, problém je pouze v tom, že přichází až pět minut před dvanáctou po letech zcela iracionálních rozhodnutí ignorujících technickou realitu i preference zákazníků. Muselo to skutečně zajít až sem?
Stačí si sjet novým Porsche Macan, abyste rychle pochopili, co všechno je dnes s prestižní německou automobilkou špatně. Kolega to skvěle shrnul v testu, který uvedl slovy: „Zrušit, zahodit a začít znovu.” Na tak špatné trajektorii se automobilka s podobnými auty - protože Macan Electric není zdaleka jediný takový omyl - ocitla.
Pikantní je, že něco takového dnes Porsche v podstatě dělá. Zjistila, že na některých jejích autech, že v podstatných součástech jejího počínaní je toho zkrátka špatně už příliš mnoho na to, aby to šlo efektivně řešit jen změnami a vylepšováním. A že bude lepší začít s některými věcmi znovu.
Už v září automobilka přepnula do panického módu, zastavila stále zastavitelné nesmyslné projekty, oznámila zcela nové a od té doby svůj obrat ještě umocnila. A vše se skutečně točí kolem její od začátku nesmyslné sázky na elektřinu - elektrický Cayenne už bohužel dorazil a snad ani nemůže být úspěšný, elektrická 911 ale ani nehrozí, elektrická 718 je v podstatě mrtvá, Macan či jeho obdoba bude znovu spalovací, větší elektrické SUV než Caynne je mrtvé a přijde nový spalovací vrchol. Změny se ale netýkají jen produktů. A na některých místech jsou obecně ještě intenzivnější.
Platí to - jaký paradox - hlavně v Číně. Ta je sice největším trhem s elektrickými auty na světě, kupují je ale většinou obyčejní lidé kvůli jejich výhodnosti. Jak nedávno řekl šéf Porsche Oliver Blume pro Frankfurter Allgemeine, trh s luxusními a sportovními elektromobily ani v Číně prakticky neexistuje a bohatí lidé preferují spalovací motory. Porsche ale na elektřinu mohutně vsadilo i za velkou zdí a od loňska brzdí - zavírá asi třetinu dealerství a tento dílčí trh může opustit zcela. Podle všeho přesně k tomu směřuje.
Jak informuje Reuters s odvoláním na čínskou tiskovou agenturu Yicai, Porsche možná skutečně pracuje na odchodu z čínského trhu s elektromobily, neboť zavře svou nabíjecí síť. Asi 200 vlastních nabíjecích stanic v zemi začne demontovat od 1. března roku 2026 a cílový stav není nic jiného než nula.
Agentura cituje oficiální zdroje Porsche, které měly tento záměr potvrdit informace v memorandu zveřejněném začátkem týdne. „S vývojem tržních podmínek a změnami v nabíjecích návycích uživatelů Porsche pravidelně vyhodnocuje roli, kterou jeho nabíjecí služby hrají v podpoře každodenní mobility,” uvádí se v memorandu. „Aby se společnost Porsche China lépe přizpůsobila současným požadavkům a upřednostnila pohodlí a zkušenosti uživatelů, rozhodla se optimalizovat své služby nabíjení s vysokým výkonem.”
„Optimalizovat” zde znamená „zrušit”. A bez vlastní sítě nabíječek automobilka jistě nemyslí na další expanzi v toto segmentu. Dosavadní nevelkou klientelu elektrických Porsche mají obsloužit externí provozovatelé a nabíjecí stanice Porsche v Číně, i kdyby některé zůstaly v provozu pod hlavičkou jiného poskytovatele, se již nebudou zobrazovat na mapě nabíjecích stanic aplikace Porsche jako „ty správné”.
Je to další zásadní krok v rámci jakési normalizace fungování Porsche, které vysloveně ideologicky - bez vazby na obchodní a technickou realitu - začalo tlačit technologii, o kterou naprostá většina jeho zákazníků zřetelně nestojí. Dokonce ani v Číně. A je příznačné, že se její elektrické fiasko naplno projevilo ze všeho nejdřív právě tam.



Byl to už Oliver Blume (na hlavní fotce), který jako šéf Porsche v roce 2015 rozhodl o masivní investici do modelů jako Taycan Dnes už ví, že to bylo jedno z těch nejhorších rozhodnutí, za která kdy horoval. Foto: Porsche
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nejnovější články
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
před hodinou
Elektrické fiasko Porsche nekončí. Automobilka hází ručník do ringu v Číně, zavře svou nabíjecí síť
před 3 hodinami
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 12.25. 04:39 - NadiaEira
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
