Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce ani jako ojetinu, první majitelé na něm prodělávají kalhoty
25.6.2023 | Petr Miler
Rádi bychom aspoň o tomto elektromobilu řekli něco hezkého, to bychom ale museli zavřít oči před realitou, která hezká není ani trochu. Byl to takový propadák, že po 3,5 letech skončil bez nástupce. A kdo ho v mezičase koupil, prohloupil.
O masivní ztrátě hodnoty elektrických aut se v poslední době konečně mluví tak, jak by bylo záhodno. Že to je resp. bude problém, zmiňujeme už roky, dokud ale šlo jen o očekávání expertů na vývoj zůstatkových cen, dalo se o tom mluvit jako o něčem, co přijít má, ale nemusí. S rostoucím množstvím případů finančních ztrát, které utrpěli majitelé a statistikami reflektujícími právě to je ale těžké to zastřít.
Důvody, pro které se to děje, jsou relativně dlouhodobé, takže nejde o vývoj, který by šlo vysledovat během pár měsíců nebo jednoho dvou roků. Hodnotu elektrických aut posílá dolů hlavně stárnutí jejich baterií a rychlý vývoj nových modelů, které činí ty starší technicky irelevantními. Faktorů je ale víc a zejména do cen 5, 6 či 7 let starých elektromobilů se otiskují někdy až drastickým způsobem.
Jedním z takových případů elektrický Mercedes-Benz třídy B generace W246. Možná ani nevíte, že vznikl, neboť to byl totální propadák. Jeho výroba probíhala něco málo přes 3 roky mezi prosincem roku 2013 a asi polovinou roku 2017 a prodeje byly jedním slovem mizivé. Celosvětově se podle dat Mercedesu prodalo pouhých 3 651 kusů tohoto modelu, což je na poměry této značky něco jako nic, jednalo se asi o 20 prodaných aut týdně po celém světě. Elektrické Béčko tak následovalo příkladu elektrické dodávky či sporťáku SLS AMG Electric Drive z předchozích let - obojí byla fiaska svého druhu.
Tohle auto stálo jako nové v Česku od 1 020 030 Kč a s pár příplatkovými prvky vyšlo snadno na 1,2 milionu Kč. Nebyla cena úplně mimo meze zvyklostí tohoto modelu, neboť srovnatelná (i když o 32 koní silnější a podstatně rychlejší) benzinová třída B 250 přišla na 750 tisíc Kč, jiná ekologická verze B 200c, která jezdila na CNG, přišla na 720 tisíc. Jenže zatímco kupci těchto aut dostali dobře použitelné vozy, které se dnes s nízkými nájezdy prodávají za ceny okolo 500 tisíc Kč, kupci elektrické varianty nejenže dostali za více peněz méně muziky. A ty pravé ztráty přepočítávají až dnes.
Ono není divu, však zatímco benzinové B 250 má 50litrovou nádrž a kombinovanou spotřebu 6,1 l/100 km, třída B 250 e, jak se elektroverze jmenuje, má dojezd jen 200 km. Kdybychom byli mírní a uvažovali odchylku cca 25 %, pro B 250 to znamená spotřebu 6,3 litru a dojezd 655 km na jedno na tankování. Pro třídu B 250e to ale znamená dojezd 150 km, což nemusí být nereálná hodnota - v USA (i tam se tento vůz prodával, přesto byl celkový odbyt tak malý) je oficiální dojezd 87 mil, tedy 140 km. A argument s dobou potřebnou pro doplnění paliva asi nemusíme opakovat.
Není divu, že tohle auto skoro nikdo nechtěl jako nové, zájem o něj není ani jako o ojetinu. Ceny aut z roku 2017 tak začínají na pouhých 305 tisících Kč, vůz na fotkách níže s jen 22 300 najetými km stojí pouze o 120 tisíc Kč víc. Majitel za něj musel dát podstatně víc než základní cenu, i kdybychom ale zůstali u ní, stálo jej 22 500 ujetých km celých 595 tisíc Kč na ztrátě hodnoty, to je fascinujících 26,50 Kč na jeden kilometr v tak tuctovém autě. Dejte si cestu z Prahy do Brna a zpět, která bude se zmíněným dojezdem plná trápení, a dobrých 11 000 Kč je pryč. Jízda skromnější limuzínou se soukromým řidičem vás vyjde levněji.
V případě benzinových verzí došlo ekvivalentní matematikou na ztrátu hodnoty u takto mladých a málo jetých exemplářů jen asi o 215 tisíc Kč, to je úplně jiný svět. Zatímco benzinům a dieselům růst cen nových aut z posledních let nahrál, takže majitelé platili (nominálně, inflaci zanedbejme) za vlastnictví svých vozů relativně málo, v případě elektromobilů se stal pravý opak. A pokud někdo má pocit, že v dalších letech se karta obrátí, mýlí se - okolnosti hrající ve prospěch resp. neprospěch toho či onoho jsou stále stejné.












Elektrická verze Mercedesu třídy B pro nezájem zmizela z nabídky po 3,5 roce jako totální propadák. První majitel tohoto vozu moc dobře ví, že dobrý obchod neudělal - po 22 500 ujetých km marně vůz prodává asi za třetinu původní ceny. A není sám. Foto: Hellwig+Fölster, publikováno se souhlasem
Zdroje: Mobile.de, Mercedes-Benz
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 10 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 11 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
