Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto
15.2.2023 | Petr Miler
Desetiletá ojetina s 207 tisíci km na tachometru možná není zánovní auto, pokud ale má spalovací pohon, může to být dobrý vůz na dalších 10 let soukromého ježdění. Přistoupit se stejným předpokladem k elektromobilu znamená skoro nevyhnutelně jedno - spálit se.
Pravidelně se zmiňujeme o řadě problémů elektrických aut viditelných na první či druhý pohled, které značně podrývající jejich údajnou ekologickou či ekonomickou výhodnost. Opakovat je dnes nebudeme, za těmi jasně patrnými se ale skrývá i spousta dalších úskalí, která se projevují teprve postupem času. To největší souvisí s omezenou životností akumulátorů, která v kontextu s jejich cenou dělá z elektromobilů ekonomické harakiri, i kdyby náhodou všechno ostatní fungovalo na jedničku a dokonale zapadalo do očekávání jejich kupců.
Zatímco dnes máme tendenci na auta hledět tak, že po 3 nebo 4 letech jsou s rozumným nájezdem zánovní, po nějakých 8 letech perspektivní a s 15 roky na krku normálně stará, u elektromobilů platí jiné pořádky, na které je těžké si zvyknout. Karoserie nebo interiéry jsou prakticky stejné, tady problém není, elektrické motory či převodovky také mohou vydržet pomalu věky. Jenže akumulátory nikoli, o čemž svědčí obvykle osmiletá záruka výrobce nejčastěji spojená s limitujícím počtem najetých kilometrů - typicky jde o 160 tisíc km.
To samo o sobě pochopitelně neznamená, že akumulátory po 8 letech a 160 001 kilometrech automaticky hodí ručník do ringu, jenže nezřídka se přesně to děje. Psali jsme už o několika podobně starých elektrických autech a patáliích s nimi, mimo jiné o Nissanech. Výjimkou není ani elektrický Ford či prťavý Smart a opakovaně došlo také na Tesly, které po osmi letech též odmítly sloužit spoustě majitelů.
Není to tak, že by už nebyly vůbec použitelné, spíše kapacita jejich akumulátorů klesne tak nízko, že jezdit s nimi šlo jen pár desítek km mezi nabitími. Nebo se smířit s tím, že budete svědky různě nevyzpytatelného chování. Jako řešení se nabízí výměna baterie, jenže ceny těchto dílů jsou takový průšvih, že o nich většina automobilek odmítá vůbec mluvit. Přece někomu před koupí auta neřeknete, že mu za relativně krátký čas zůstane v rukou téměř bezcenný šrot.
Že to tak chodí, se nejnověji přesvědčil Kanaďan, který si na internetu říká ST, ale jinak je to prostě John. Ten jako tradiční kupec ojetin dal pro letošek přednost použité Tesle Model S z roku 2013 s 207 tisíci najetými km, za kterou zaplatil 18 000 kanadských dolarů, tedy asi 300 tisíc korun. Výhodná koupě? Jít o „normální” auto, pak ano, třeba podobný VW Passat by byl dobrým vozem na dalších 10 let soukromého ježdění. Ne tak Tesla Model S.
Nemá smysl dlouho chodit kolem horké kaše, John brzy po koupi zjistil, že baterie způsobuje problémy s dobíjením a dojezdem. „Hází” chybový kód BMS_u029 a ve výsledku je v tak špatné kondici, že jediným řešením je její výměna za asi 440 tisíc Kč. Než to ale zjistil, investoval desetitisíce do jiných oprav, aby na závěr mohl projít jednoduchou ekonomickou úvahou - investovat 440 tisíc do auta, které má i se zdravou baterií cenu 300 tisíc, nemá žádný smysl.
Trvalo jen několik týdnů, než se na něj celý problém vyvalil, a do nové baterie investovat nechtěl. Auto se tak nakonec raději po pár týdnech zbavil a celková ekonomická bilance jeho anabáze je vskutku tristní - po útratě 18 000 CAD za vůz a 4 000 CAD za opravy Teslu prodal na náhradní díly za 8 000 CAD. Přišel tak o 14 000 CAD (asi 231 tisíc Kč) a nemá nic.
Sám to bere jako poučení a situaci komentuje lakonicky: „Dlouhodobé používání výrobků, na jejichž produkci již bylo vynaloženo množství energie, je mnohem udržitelnější než stavět nová auta a vyhazovat je po 200 000 kilometrech. Obávám se, že přístup Tesly k jejich vozům povede v budoucnu k absurdnímu množství odpadu,” uvádí. Co dodat? Není skutečně nic ekologického na autě, které slouží 10 let a 207 tisíc km a pak potřebuje kompletně vyměnit, to je pravý opak účelného nakládání se zdroji, které byly na výrobu vozu spotřebovány. Snad to pár lidem otevře oči, tohle je stále přehlížený a přitom naprosto zásadní problém.
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 4 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 36](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 5 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 38](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž si koupil 10 let starou Teslu s najetými 207 tisíci km, během pár týdnů přišel o 231 tisíc Kč i o auto - 6 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 39](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Kolik už jsme viděli přibližně takovýchto osmi- až desetiletých Tesel Model S s nájezdem okolo 160-200 tisíc km vzdát další službu bez koupě velmi drahé nové baterie? Nyní tu máme další. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před hodinouUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva