Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily jako jedinou cestu odmítá i většina lidí z průmyslu, ze strachu ale raději mlčí, říká šéf Toyoty
20.12.2022 | Petr Prokopec
Říkáte si někdy, jak mohou být lidé z automobilového průmyslu tak hloupí, aby věřili tomu, že nařízení elektrických aut přinese cokoli dobrého? Většina jich taková není, jen mlčí. Alespoň je o tom přesvědčen šéf Toyoty.
O demokracii a svobodě slova se mluví od rána do večera, k obojímu ale začínáme mít tím dále, čím více se o obojím hovoří. Stačí, abyste vyslovili názor jdoucí proti nastolenému narativu a už dostáváte nálepku dezinformátora, manipulátora a proruského trolla, aniž byste byli čímkoli z toho. Ostatně si stačí vzpomenout, co se dělo v předchozích letech - stačilo přijít s jakýmkoli alternativním pohledem na epidemii covidu a boji proti němu a okamžitě jste byli lynčováni. A to jste mohli být klidně profesor Beran, epidemiolog a vakcinolog učící tyto obory jiné lékaře jako šéf subkatedry na IPVZ. Jak absurdní to je?
Dokud držíte ústa a krok, jdete „s námi”, jste v pohodě. Jakmile ale začnete mít jiný pohled na věc, jdete „proti nám” a riskujete minimálně svou kariéru, ne-li více. Platí to i na poli elektromobility, o čemž bychom sami mohli sepsat knihu. Nedokážete si ani představit, jak obrovským tlakům čelíme za neustálé zpochybňování „jediné pravdy” některých. Je to až absurdní, uvážíme-li jak limitně nulový zájem o elektrická auta Češi mají, nekupují je téměř vůbec. Přesto jsme terčem obchodních tlaků, ocitáme se v hledáčku samozvaných „fact-checkerů”, dokonce jsme se museli ubránit naprosto smyšlené žalobě. Místo diskuze a hledání kompromisu přichází tlačení „jediné alternativy”, útoky, snaha zašlapat či alespoň donutit k autocenzuře.
Už jsme se jednou rozhodli dál v článcích reflektovat naše znalosti, zkušenosti a názory, nikoli módní trendy, a tak u toho zůstaneme. Rádi naše pohledy změníme, pokud se změní realita, ta ale zatím zůstává k vnucování elektrických aut coby jediného řešení stále stejně nepříznivá. Oporou jsou nám i pravidelné diskuze s lidmi z automobilek mimo PR oddělení, zejména pak s techniky či ekonomicky orientovanými manažery. Ti mají své pochybnosti, sledují nás, nezřídka projevují i přízeň, většina z nich by si ale ani nedovolila sdílet pochybující článek na sociální síti. Ví, že ze takové projevy se okamžitě trestá.
Toto není žádná virtuální realita, jak dokládá i nejnovější vyjádření šéfa Toyoty. Ten též dlouhodobě odmítá elektrická auta jako jedinou cestu, v podstatě jako jediný takto vysoce postavený manažer velké automobilky. Veřejné pochybnosti tedy má i šéf Stellantisu Carlos Tavares, jím řízená firma nám ale současně tlačí jeden elektrický nesmysl za druhým. Toyota kráčí i fakticky mnohem opatrněji a její generální ředitel se nebojí mluvit ani o náladách v průmyslu.
Dle něj totiž elektrifikaci zpochybňuje i většina lidí z branže, jen o tom zkrátka nemluví. Netouží po nepopulárních nálepkách, nechtějí riskovat, že přijdou o práci, že se ocitnou na černé listině. Však jakási slepá oddanost elektromobilitě se projevuje na všech úrovních řízení automobilových firem, i když ani není nikým výše žádána. Třeba šéf českého zastoupení Toyoty nám pravidelně spílá za naše pohledy, i když jsou prakticky totožné s názorem nejvyššího vedení jím zastupované firmy. Tak absurdně dnes věci chodí.
„Lidi pracující v automobilovém průmyslu jde do značné míry označit jako mlčící většinu. Tato tichá většina si není jistá, zda elektromobily jsou v pořádku jako jediné řešení. Myslí si ale, že trend je jiný, a tak o tom nemohou mluvit nahlas,“ uvedl Akio Toyoda.
Dle šéfa Toyoty je budoucnost nejasná, a tak „bychom se neměli omezovat jen na jedno řešení“, uvádí dále. Jak jsme navíc zmínili, Japonci na rozdíl třeba od Stellantisu nezůstávají jen u slov, ale přechází i k činům. Toyota totiž jako jedna z mála automobilek nestanovila pevné datum, k jakému začne nabízet už jen bateriové vozy. Naopak investuje také do vodíku, stejně jako do spalovacích jednotek. Otevřena ovšem zůstává jakékoli možnosti, jenž by vedla ke snížení emisí.
Je to opravdu jediné rozumné řešení, v kurzu ale zkrátka není, a tak o něm většina lidí raději nemluví. A to jsme přesvědčeni, že v Česku nepůjde o názor mlčící většiny, ale dobrých 90 % lidí, kterým ještě funguje selský rozum. Proč najednou nefunguje v nejvyšších patrech řízení firem, která by měla být racionální především, je mimo naše chápání, ani s pomocí politiků tito lidé realitu neohnou. Rádi proto musíme být za každého manažera velké automobilky, který si zachovává zdravý odstup a bez ohledu na rizika s tím spojená nemá problém mluvit o této věci otevřeně.
Akio Toyoda nebrojí proti elektromobilům jako takovým, neděláme to ani my. Jen též poukazuje na to, že nelze sázet na jediné řešení, které je v současné podobě pro většinu lidí nepoužitelné. Podle něj je o tom přesvědčena i většina lidí v průmyslu, ta ale ze strachu o práci či z veřejného zostuzení raději mlčí. Foto: Toyota
Zdroj: Yahoo Finance
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 7.5.2024
Nejčtenější články
- Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024 - VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva