Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Toyoty vysvětlil, proč jako jeden z mála odmítá vsadit vše na elektromobily, ostatní by se mohli učit
16.12.2022 | Petr Prokopec
Dnes a denně jsme svědky naprosto absurdních, technicky, ekonomicky i marketingově zcela neospravedlnitelných prohlášení, která slibují úplný přechod té či oné značky na elektrický pohon k určitému datu. Toyota něco takového odmítá a činí tak z velmi rozumných důvodů.
Když zvednete hlas proti elektrickým autům, najde se vždy dost krátkozrakých jedinců, kteří vás označí za člověka bránícího pokroku. Je to naprosté překrucování reality - pokroku nebrání ti, kteří volají po volné soutěži nespočtu technických řešení, ale naopak ti, kteří chtějí jedno z nich nařídit bez ohledu na cokoli. Však nikdo nemůže vědět, co přijde za pár let. Ostatně si jen vezměte, jak by asi vypadal svět, kdyby politici rozhodli, že telefonní budky jsou pro komunikaci to jediné možné a schůdné řešení, a proto není třeba ztrácet čas vývojem čehokoli jiného.
Zcela mimo je i argument vyzdvihující ochranu životního prostředí. Již mnohokrát jsme zmínili, že pokud by po něčem takovém politici opravdu prahli, pak nebudou bránit rozmachu syntetických paliv. S nimi totiž není spojena nutnost výstavby nové infrastruktury. Navíc mohou být používána jak novými vozy, tak již existující mnohamilionovou flotilou klidně od zítřka.
Za tlakem na elektromobilitu tedy nestojí nic jiného než ideologie vystavěná na vzdušných zámcích a vlivné lobbistické skupiny. Před nastoleným diktátem se ohnula většina firem, pokud jej některé samy nepomohly vytvářet, Toyota se ale soustavně nehodlá podřídit. Japonská automobilka se místo toho rozhodla, že investovat bude do všech možných druhů pohonu a nechá hlavně na zákaznících, jakým směrem se vydají. Zvolit budou moci přitom nejen elektromobil, ale také vodíkový, hybridní nebo benzinový či dieselový vůz.
Na první pohled se přitom může zdát, že takové rozdrobení investic není ideální. Zvláště s ohledem na zmíněné politické tlaky. Ovšem jakákoli podobná pravidla se mohou velmi rychle změnit, zvláště pokud se zvolená cesta ukáže být obtížně schůdnou. A to je v tomto případě mimořádně pravděpodobné.
„Často jsem v tisku kritizován, protože odmítám deklarovat, že by se automobilový průmysl měl stoprocentně zavázat jen k elektrickým autům,“ uvedl k danému tématu Akio Toyoda. „Já nicméně věřím, že musíme být více realističtí ohledně toho, kdy bude společnost schopná plně přijmout bateriové vozy za své a kdy je infrastruktura bude schopna podpořit ve velkém měřítku,“ dodal šéf japonské automobilky s tím, že Toyota není značkou vyznačující přístup „jedna velikost padne všem“.
Dle Toyody lze přitom horečnatost, s jakou jsou elektromobily tlačeny, srovnat s pár let starými přísliby, jenž se týkaly autonomních aut. Řada automobilek totiž prohlašovala, že s rokem 2020 pomalu zmizí volanty a pedály a většina lidstva bude užívat už jen robotické taxíky. Nyní se však píše rok 2022 a mnohé vozy osazené autopilotem nezvládají ani pohyb na liduprázdném parkovišti. Stále více tak zaznívají názory, že plná autonomie je utopií, které se nikdy nedočkáme.
Zas a znovu je tak třeba apelovat na to, abychom sledovali cíl, nikoli cestu, po které máme kráčet. Stejně to vidí i Toyota, který nehodlá vsadit na politiky, kteří tomuto tématu nerozumí, a zůstává věrný svému přesvědčení. Říká tak: „Nesmíme zapomenout, že skutečným nepřítelem jsou emise, ne konkrétní typ pohonu. Uhlíkové neutrality ale nedosáhneme sami, musí jít o ucelené řešení, do kterého budou zapojeny i další obory mimo ten automobilový.“
Tato slova jsou rozumná. Však k čemu je nám elektromobil, který sice nevypustí žádné lokální emise, ovšem při jehož výrobě dostane životní prostředí neskutečný zásah a beztak spotřebovává elektřinu z fosilních zdrojů? Odpověď si snadno domyslíte sami. Nejspíše ji pak znají i politici, rozehráli ale tak velkou hru, že přiznat chybu a udělat krok zpět se jim hned tak nebude chtít.
Toyota je značkou, jenž odmítá vsadit vše na jednu kartu. Její šéf je za to mnohými médii kritizován, my mu ale naopak děkujeme, že mluví o věcech otevřeně. Foto: Toyota
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- I toto jsou závody v Hořicích včera 23:11
- Statistiku crashů vedou Binder a Miller včera 17:00
- Crutchlow v Mugellu nepojede včera 16:00
- Hořice Petra Najmana: 2 závody = 2 vítězství včera 10:31
- Ducati Monster: limitovaná edice Ayrton Senna 20.5.2024
Nejnovější články
- Volha je zpátky a najednou představila hned tři nová auta, snadno nahradí chybějící modely Škody
před hodinou - Obliba legendárního BMW M3 E46 zašla tak daleko, že lidé za 20 let staré auto s vadami platí víc než za novou M3
před 2 hodinami - Ford prosí vlastní dealery, aby zastavili investice do prodeje elektromobilů, víc jak polovina je nabízet ani nechce
před 4 hodinami - Jiný svět: Nejprodávanější ojetinou v Rusku je pořád auto, po kterém Češi toužili naposledy v dobách ČSSR
včera - Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva