Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk opět lhal, BMW jakoukoli spolupráci s Teslou rezolutně popřelo
3.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nedávná slova Muska o spolupráci BMW a Tesly na nabíječkách a výrobně baterií v Německu nebyla pravdivá. Uvedla to sama mnichovská automobilka.
S prodejem akcií Tesly jak německým Daimlerem, tak i japonskou Toyotou, kteréžto firmy byly obě i partnery Tesly po technologické stránce, se mohla otevřít cesta ke spolupráci s někým jiným. Ještě minulý týden to vypadalo, že ten někdo bude BMW, velký konkurent Daimleru. Po vyjádření automobilky tomu však je úplně jinak.
Elon Musk, šéf Tesly, údajně již v červnu hovořil s představiteli BMW, v tu chvíli prý byly na programu nabíjecí stanice. Mluvčí Tesly Kathrin Schira již tehdy jeho slova mírnila, jednání mezi automobilkami se podle ní netýkala formální spolupráce. Minulý týden šel ale Musk ještě dále, když v rozhovoru pro německý list Spiegel uvedl, že Tesla s BMW jedná o spolupráci na bateriích či na stavbě dobíjecích stanic anebo dokonce na výstavbě továrny na baterie na německé půdě.
Tentokrát už BMW nebylo tak shovívavé a na otázku německého Wirtschafts Woche konstatovalo, že nic na způsob spolupráce mezi BMW a Teslou není na pořadu dne. Podle dostupných zpráv se BMW o takovýchto plánech dozvědělo až z onoho rozhovoru, který Musk poskytl Spiegelu. Žádná spolupráce prý není na stole; BMW nemá zájem koupit akcie Tesly a ani s ní nijak spolupracovat na vývoji technologií. Je to zkrátka lež, i když v tomto případě Mnichov tak příkrý nebyl, Muskova slova označil za „PR”.
Přesto BMW nezůstalo jen u popření. Například akumulátory se podle automobilky dají koupit od subdodavatelů úplně stejně jako jakákoliv jiná součástka do auta. Jediná oblast, kde se podle BMW dá hovořit o nějakém kontaktu mezi touto značkou a Teslou, jsou karbonová vlákna a karbonem zpevněný plast, ze kterého je vyrobena velká část modelu i3.
Je tedy možné, že se BMW jen snaží zachránit tajné informace poté, co si Musk pustil ústa na špacír, ale jako pravděpodobnější variantu vidíme, že Tesla opět informuje nepřesně či přímo lživě. Však něco takového se stalo už mnohokrát - nedávno vzbudily otázky například prodejní čísla, která jsou podle některých zdrojů uměle nafouknutá. Elon Musk lhal také o dojezdu Model S, jeho bezpečnosti a kdo ví o čem všem ještě - všechny nepřesnosti a přetvářky jistě nebyly odhaleny.
Tuto tezi podporuje i několik dalších faktů, například to, že Tesla plánuje stavět gigatovárnu na baterie v americké Nevadě. Výběr tohoto pouštního státu nebyl náhodný, Nevada poskytne obrovské podpory a daňová zvýhodnění na mnoho let, celkem ve výši zhruba 26,4 miliardy korun. V Německu by Tesla i v kombinaci s BMW asi jen těžko dostala takovou podporu, jaká se jí dostane na domácí půdě. A také, když chcete postavit obrovskou továrnu na něco, potřebujete, aby od vás úplně všichni to něco kupovali, abyste se uživili - i když v této oblasti Tesla funguje trochu jinak než běžný podnik. V každém případě však za těchto okolností nedává smysl stavět další továrnu na to stejné, navíc tisíce kilometrů daleko a v oblasti s velmi drahou pracovní silou.
Výstavba nabíjecích stanic až tolik od věci není, konkrétně v Německu však v současnosti podle webu Tesly funguje 22 Superchargerů a z toho je osm v Bavorsku. Daimler a Bosch v minulosti Teslu kritizovali kvůli tomu, že se zde mohou nabíjet jen Tesly, na což kalifornská automobilka částečně odpověděla v rámci zveřejňování patentů. Prostor pro zlepšení tu stále je a BMW má v portfoliu dva poměrně úspěšné vozy, které můžete i nabíjet ze zásuvky, takže tahle část Muskových slov by smysl dávala, pokud by se zakládala na pravdě. Veřejné dobíjecí stanice však dle studie BMW nejsou zapotřebí, automobilka se tedy do vynakládání financí tímto směrem asi moc nepohrne.
Elon Musk svými mystifikacemi ohledně spolupráce s BMW vzájemným vztahům nejenže nepomohl, ale dost možná si také zavřel dveře pro jakoukoliv větší spolupráci než jen nákup karbonu. A může doufat, že až otevře onu gigatovárnu - pokud se tak někdy stane - bude BMW mít zájem o jeho akumulátory.






Tesla možná bude využívat karbon z Mnichova...








... v mnichovských elektromobilech ale žádné technologie Tesly nebudou
Zdroj: Wirtschafts Woche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
dnes
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
před 6 hodinami
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
před 7 hodinami
Audi poprvé ukázalo svůj monopost F1 pro příští rok. Tedy vlastně jen barvy, tedy vlastně vůbec nic
před 9 hodinami
Japonská legenda dělá z obyčejných lidí milionáře, dodnes nejetá v ideální verzi má trhnout aukční rekord
před 10 hodinami
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.13. 22:00 - řidičBOB
- IT poradna 11.13. 16:53 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.13. 11:10 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.13. 10:34 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
