Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk říká, že Tesla teď bude obracet každou korunu, jinak přijde na mizinu
19.5.2019 | Petr Miler
Že Tesla není a nemůže být bůhvíjak ekonomicky fit, je zřejmé už jejich finančních výkazů a kroků z poslední doby. Až e-mail rozeslaný Elonem Muskem zaměstnancům ale ukazuje, jak vážné to je.
Tesla se nepochybně stala jedním z fenoménů současného automobilového světa, ale za jakou cenu? To není řečnická otázka a třebaže komplexní odpověď na ni bude složitější, finanční cenu jejího úspěchu můžeme vyjádřit jedním číslem - 5,923 miliardy dolarů, tedy bezmála 137 miliard korun. To je hodnota kumulovaných ztrát firmy, tedy peněz, které do Tesly musel někdo nějakým způsobem nalít, aby dnes vůbec mohla být naživu.
„A voda je pořád mokrá,” říkáte si možná. Ano, prakticky neustálé obří ztráty firmy nejsou novinkou, ale džbán s touhle vodou má jen jedno ucho, a to nevydrží věčně. Tesla žije z důvěry investorů, která bude tím menší, čím déle se automobilka bude potácet v červených číslech. Investoři zatím věří, ale jednou věřit přestanou. Třeba i proto, že Tesla měla být touto dobou podle loňských slov Elona Muska bezpečně zisková a místo toho vykazuje navzdory relativně vysokým prodejům extrémní kvartální ztráty blížící se jedné miliardě dolarů.
Přes jinak hovořící firemní výkazy jsme přesvědčeni, že hlavním problémem společnosti je zkrátka fakt, že vyvíjet, vyrábět a prodávat elektromobily se schopnostmi Tesel za jejich aktuální ceny se ziskem prostě nelze, a to přesto, že ony ceny nejsou zrovna nízké a jsou štědře dotované ze všech stran, stejně jako sama firma. Elon Musk ale zkouší jiné věci a v posledních měsících experimentuje s kde čím od masivních propouštění (nejprve 9 a pak 7 procent lidí) až po rušení prodejních kanálů (šlo o dealerství značky, která ale nakonec z velké části přežila). Teď Musk zavelel k mnohem výmluvnějšímu kroku: maximálnímu šetření na všech úrovních.
Dozvídáme se o tom z interního e-mailu šéfa firmy, který získala agentura Reuters. Musk opět nešetří silnými slovy, místo sebevědomých vyjádření ale tentokrát jeho věty připomínají spíše volání tonoucího se o pomoc. Konkrétně říká, že pokud by Tesla pokračovala ve ztrátovém hospodaření jako v prvním kvartálu, do 10 měsíců přijde na mizinu. To bychom si možná spočítali i sami, pozoruhodné je ale přijaté opatření.
Musk zaměstnance informuje, že výše zmíněné je důvodem, proč úplně každý výdaj, který opustí účet firmy, musí být přímo schválen jím nebo Zackem Kirkhornem, finančním ředitelem společnosti, bez jakékoli výjimky. „Doslova všechny výdaje, jakéhokoli druhu, kdekoli na světě, zahrnující komponenty, platy, cestovní výdaje, nájmy, doslova všechny výdaje opouštějící náš bankovní účet, musí být schváleny,” říká doslova Musk.
To je ve firmě velikosti Tesly velmi neobvyklé opatření, které nepřímo říká, že současné finanční oddělení firmy dělá svou práci špatně a Musk sám (s finančním ředitelem, ovšem) to napraví. Šéf firmy uznává, že je to neobvyklé, ale prý je to nutné: „Je to drsné, ale je to jediná cesta k tomu, aby se Tesla stala finančně stabilní a uspěla při plnění našeho cíle pomoci učinit svět environmentálně udržitelným,” dodává Elon M.
Přeberte si to po svém, ale pozitivně tato slova chápat nelze. Tesle teče do bot a Musk vidí dno truhly navzdory tomu, že firma má nyní a účtech stále desítky miliard korun v hotovosti. Pakliže jako jedinou cestu ven vidí osobní ořezávání nákladů na firemní propisky s logem u dánského zastoupení firmy (protože velké výdaje jistě sleduje sám tak či onak), pak to s Teslou nevypadá moc nadějně. Že se jednou může stát ziskovou věříme, že by se dostala do černých čísel během 10 měsíců tímto krokem, ani ne.






Elon Musk už ani nepopírá, že Tesle teče do bot, situaci chce vyřešit sám osobním přezkoumáváním veškerých výdajů
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nejnovější články
Nový Ford Mondeo je až nečekaný prodejní hit, při ceně od 450 tisíc Kč se ale nakonec není čemu divit
před hodinouVěřte nebo ne, ale tuhle nevzhlednou věc na auto nově prodává přímo BMW za desítky tisíc korun
před 2 hodinamiPeugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
včeraToyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
včeraUnikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva