Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk říká, že Tesla teď bude obracet každou korunu, jinak přijde na mizinu
19.5.2019 | Petr Miler
Že Tesla není a nemůže být bůhvíjak ekonomicky fit, je zřejmé už jejich finančních výkazů a kroků z poslední doby. Až e-mail rozeslaný Elonem Muskem zaměstnancům ale ukazuje, jak vážné to je.
Tesla se nepochybně stala jedním z fenoménů současného automobilového světa, ale za jakou cenu? To není řečnická otázka a třebaže komplexní odpověď na ni bude složitější, finanční cenu jejího úspěchu můžeme vyjádřit jedním číslem - 5,923 miliardy dolarů, tedy bezmála 137 miliard korun. To je hodnota kumulovaných ztrát firmy, tedy peněz, které do Tesly musel někdo nějakým způsobem nalít, aby dnes vůbec mohla být naživu.
„A voda je pořád mokrá,” říkáte si možná. Ano, prakticky neustálé obří ztráty firmy nejsou novinkou, ale džbán s touhle vodou má jen jedno ucho, a to nevydrží věčně. Tesla žije z důvěry investorů, která bude tím menší, čím déle se automobilka bude potácet v červených číslech. Investoři zatím věří, ale jednou věřit přestanou. Třeba i proto, že Tesla měla být touto dobou podle loňských slov Elona Muska bezpečně zisková a místo toho vykazuje navzdory relativně vysokým prodejům extrémní kvartální ztráty blížící se jedné miliardě dolarů.
Přes jinak hovořící firemní výkazy jsme přesvědčeni, že hlavním problémem společnosti je zkrátka fakt, že vyvíjet, vyrábět a prodávat elektromobily se schopnostmi Tesel za jejich aktuální ceny se ziskem prostě nelze, a to přesto, že ony ceny nejsou zrovna nízké a jsou štědře dotované ze všech stran, stejně jako sama firma. Elon Musk ale zkouší jiné věci a v posledních měsících experimentuje s kde čím od masivních propouštění (nejprve 9 a pak 7 procent lidí) až po rušení prodejních kanálů (šlo o dealerství značky, která ale nakonec z velké části přežila). Teď Musk zavelel k mnohem výmluvnějšímu kroku: maximálnímu šetření na všech úrovních.
Dozvídáme se o tom z interního e-mailu šéfa firmy, který získala agentura Reuters. Musk opět nešetří silnými slovy, místo sebevědomých vyjádření ale tentokrát jeho věty připomínají spíše volání tonoucího se o pomoc. Konkrétně říká, že pokud by Tesla pokračovala ve ztrátovém hospodaření jako v prvním kvartálu, do 10 měsíců přijde na mizinu. To bychom si možná spočítali i sami, pozoruhodné je ale přijaté opatření.
Musk zaměstnance informuje, že výše zmíněné je důvodem, proč úplně každý výdaj, který opustí účet firmy, musí být přímo schválen jím nebo Zackem Kirkhornem, finančním ředitelem společnosti, bez jakékoli výjimky. „Doslova všechny výdaje, jakéhokoli druhu, kdekoli na světě, zahrnující komponenty, platy, cestovní výdaje, nájmy, doslova všechny výdaje opouštějící náš bankovní účet, musí být schváleny,” říká doslova Musk.
To je ve firmě velikosti Tesly velmi neobvyklé opatření, které nepřímo říká, že současné finanční oddělení firmy dělá svou práci špatně a Musk sám (s finančním ředitelem, ovšem) to napraví. Šéf firmy uznává, že je to neobvyklé, ale prý je to nutné: „Je to drsné, ale je to jediná cesta k tomu, aby se Tesla stala finančně stabilní a uspěla při plnění našeho cíle pomoci učinit svět environmentálně udržitelným,” dodává Elon M.
Přeberte si to po svém, ale pozitivně tato slova chápat nelze. Tesle teče do bot a Musk vidí dno truhly navzdory tomu, že firma má nyní a účtech stále desítky miliard korun v hotovosti. Pakliže jako jedinou cestu ven vidí osobní ořezávání nákladů na firemní propisky s logem u dánského zastoupení firmy (protože velké výdaje jistě sleduje sám tak či onak), pak to s Teslou nevypadá moc nadějně. Že se jednou může stát ziskovou věříme, že by se dostala do černých čísel během 10 měsíců tímto krokem, ani ne.






Elon Musk už ani nepopírá, že Tesle teče do bot, situaci chce vyřešit sám osobním přezkoumáváním veškerých výdajů
Zdroj: Reuters
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před hodinou
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 2 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter