Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU je posedlá CO2, pro zahřívání planety ale existují tisíckrát problematičtější sloučeniny, které zůstávají na druhé koleji
16.10.2023 | Petr Prokopec
Asi znáte rčení o tom, že někdo pro stromy nevidí les. Tohle je přesně ten případ - emise CO2 jsou skloňované tak často a tak intenzivně , že je lidé považují za největší, ne-li jedinou hrozbu. Je to ale mýlka, ve srovnání s některými jinými sloučeninami pomalu nepředstavují problém.
Klimatizace se v posledních letech staly nejen v autech pomalu normou, ani moderní byty či kanceláře si bez nich pomalu ani nedokážeme představit. Pro životní prostředí je nicméně něco takového problém, a to nikoli pouze kvůli spotřebě elektřiny. Hrozbou jsou sloučeniny používané k jejich fungování resp. hodnota jejich GWP alias Global Warming Potential (Potenciál pro globální oteplování).
V tomto ohledu přitom politici mluví hlavně o oxidu uhličitém, tomu je ovšem na škále problematičnosti různých látek optikou GWP přisouzena hodnota 1. Co se metanu jakožto druhého plynu v pořadí týče, máme tu číslo 28. S chladivem R-410A, které se používá jako náplň do klimatizací, tu ovšem máme číslo 2 088, tedy 2088krát horší hodnotu.
Nedá se říci, že by to třeba EU nezajímalo, také na tomto poli úřaduje. Od 1. ledna 2025 tedy nebude na starém kontinentu povolena žádná náplň klimatizací, u které je GWP vyšší než 750. Problém ale není v tom, že by EU nic nedělala, ono by kolikrát bylo lepší, kdyby opravdu nic nedělala. Agentura AP nicméně poukazuje na to, že zatímco EU honí kdeco a kdekoho kvůli emisím CO2, zcela nesrovnatelně problematičtější sloučeniny jsou na druhé, desáté nebo patnácté koleji.
I budoucí alternativy R-410A znamenají až 750krát větší problém, než jaké je spojené s CO2. A nová omezení se pochopitelně budou vztahovat pouze na nové klimatizace, navíc jen na ty pevně instalované. V ostatních případech zůstává v platnosti stávající pravidla, potenciál GWP u mobilních klimatizací všeho druhu tedy zůstává na maximálním čísle 2 500. Nebavíme se tedy o několikanásobně či řádově větším rozdílu, jsou to tisícinásobky a o tři řády jiné číslo, přesto zůstávají tyto věci pozadí zaklínadla jménem CO2.
O problematičnosti R-410A se přitom ví řadu let, přesto to z nějakého důvodu pro politiky není dostatečně zajímavé téma. A není to tak, že by se chladivo jednou použilo a problém představovalo až v momentě, kdy klimatizace není dál k užitku. Jednotky běžně každý rok přichází o zhruba 2 až 5 procent chladiva, které se v atmosféře zvládá udržet až po dobu 15 let, zatímco CO2 se odbourá zásadně dříve.
EU se nicméně ve snaze zvrátit klimatické změny pustila především do boje s oxidem uhličitým, i když je tím nejmenším zlem. Proto ostatně její snahu přirovnáváme k moři, které hodláte přelít s pomocí kávového hrníčku. Navíc takového, který má velmi křehké ouško, jenž se soustavně rozpadá. Neustále tedy musíte utrácet za nový. Jde tedy o způsob, při kterém dochází na ruinování starého kontinentu výměnou za zanedbatelný efekt. I kdyby všechna auta z fleku přesedlala ze spalovacího na bateriový pohon, žádné hmatatelné zlepšení nedorazí, ani nemůže na to též upozorňujeme roky.
Proč celý boj na tomto poli tak moc ztratil smysl pro realitu, proč není systematický, rozumný, proč ignoruje technická fakta, nám uniká. Nedivíme se ale za nastalé situace tomu, že za ním někteří vidí něco jiného, než čím se formálně tváří být, sami politici pro to svým iracionálním jednáním dávají prostor.



V automobilech se jako chladivo nepoužívá až tak R410A, nýbrž fluorovaný skleníkový plyn s označením R134a. Jeho GWP pak sice činí „pouze“ 1 430, ovšem i tak je 1 430krát horší než CO2. Politici se ale přesto rozhodli, že došlápnout si musí hlavně na oxid uhličitý a před celým světem jej vykreslit jako hrozbu číslo jedna. Všechno ostatní ve stínu tohoto bizarního PR ztrácí pozornost. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: AP
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 11 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva