Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU plošně zakáže činnost firem upravujících stav tachometrů, na český návrh
19.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Od roku 2018 má být v celé EU nelegální jak měnění stavu tachometrů, tak i nabízení takových služeb. Některé státy už mají vlastní zákony na toto téma.
Boj proti stáčení tachometrů autobazary a na ně napojenými podvodníky se občas objeví v médiích, zejména v souvislosti s tím, že některý z politiků chce vytvořit zákony, databáze, směrnice a zákazy, jak se stáčením tachometrů skoncovat. Že jsou takováto specifická opatření přinejmenším zbytečná, snad nemusíme vysvětlovat - k najeté vzdálenosti staršího auta se dost často vztahuje cena jeho a cílené stočení tachometru provedené za účelem vlastního obohacení je možné snadno kvalifikovat jako podvod. Už současná legislativa tedy tento problém řešit umí, otázkou je jen to, zda jsou orgány činné v trestním ochotny zabývat se jistě složitějším dokazováním podvodu než samotné změny.
Česká republika nicméně s nápadem zákonem zakázat, sledovat a postihovat měnit stav tachometrů není první, údajně jsou takovéto praktiky explicitně zakázány například i v Německu, Belgii nebo v USA. Evropská unie se nicméně vyslyšela právě volání české automobilové asociace o takovéto legislativní změny a chce je určitým způsobem aplikovat na celou sedmadvacítku. Od půlky května roku 2018 zakáže EU činnost firem, nabízejících úpravu stavu najetých kilometrů.
„Direktiva explicitně říká, že pokud bylo s tachometrem vozidla manipulováno za účelem snížení nebo zkreslení množství ujetých kilometrů, členský stát zajistí odpovídající potrestání viníka. Komise zároveň považuje nabízení služeb spojených s manipulaci z tachometry za nelegální,” uvedla Violeta Bulc, členka Evropské komise v oboru dopravy.
Šéf britské Automobilové Asociace (AA) s takovýmto opatřením souhlasí, i když Velká Británie už své zákony proti stáčení tachometrů už má. Neočekává, že by stáčení tachometrů ustalo úplně, ale bude prý uzavřena velká díra v britských zákonech, která prý umožňovala úpravu počtu najetých kilometrů legalizovat.
Ačkoli nepředpokládáme, že by uspokojování podobných choutek bylo tím hlavním, co firmy podněcuje nabízet možnost změny stavu tachometru, stále platí, že ve vlastním voze si na tachometru mohu nechat nastavit cokoli. Třeba na sebe nechat každé ráno rozsvítit samé jedničky, na manželku nuly nebo před celou rodinou 2412 km na Štědrý den. Nikomu po tom nic není, nikomu to neubližuje, naopak - mně to dělá radost a za stavu, kdy bude činnost firem to nabízejících potřena, těžko podobné změny dosáhnu vlastními silami.
Snaha zakázat samotnou změnu je zkrátka v příkrém rozporu s klasickou a u nás mnohokrát citovanou právní zásadou abusus non tollit usum - pouhá možnost zneužití nevyžaduje úplný zákaz užití. Jinými slovy: sledovat a trestat musíme pouze ona zneužití, ne jen potenciálně škodlivou činnost, kterou je samotná změna stavu. Pokud z tohoto principu slevíme, můžeme rovnou zakázat prakticky jakoukoli lidskou činnost - zneužitelné je cokoli a zakazovat něco na základě míry, v jaké je to či ono zneužíváno, není žádný princip.
Pragmaticky můžeme říci, že proti „přetáčení” tachometrů lze bojovat i méně „invazivně”. Už před lednovým spuštěním české internetové databáze zdarma existovala placená, ale veřejně dostupná databáze, provozovaná firmou Cebia, kde bylo možno zjistit vývoj stavu tachometru v čase. Existují názory, že se jí nedá úplně věřit, ale pokud graf vypadá jako pila místo aby postupně rostl, je to přinejmenším podezřelé.
Dodat navíc musíme to, že stav tachometru je parametr často přeceňovaný a je nekoncepční bojovat takovými prostředky právě proti změnám jeho stavu. Sto tisíc kilometrů najetých jen a pouze po městě může mít na auto mnohem více devastující efekt, než 300 tisíc kilometrů, které vznikly na dlouhých cestách po celé Evropě. A ohromnou roli samozřejmě hraje také údržba, ale to snad vysvětlovat nemusíme.
Na každý pád jde o další právní plevel s bruselskými kořeny. Že jeho semínka vyklíčila v České republice, za to se můžeme akorát stydět...


Stáčením tachometrů se zabývá už i EU (ilustrační foto)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
včeraPožár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki KLX140: zaměřeno na mládež včera 14:24
- Posledním vítězem IRRC-Superbike Erno Kostamo včera 10:20
- Důležitý krok dvojice Harry Payne/Kevin Rousseau včera 10:17
- Červený popáté šampionem IRRC-Supersport včera 10:10
- Jak Ai Ogura a mentální trénink pomohli Taiyo Furusatovi 21.9.2025
Nejnovější články
Vrcholná Dacie dostala pořádný tuning, ve sportovním provedení vypadá skoro zlověstně
před hodinouPorsche říká, že hledá cesty, jak nabídnout víc 911 s manuálem hned poté, co ho vzalo téměř všem verzím
před 2 hodinamiČínský soupeř Škody Octavia se ukázal v nové generaci. Na ještě větší auto za 250 tisíc Kč působí až magicky krásně
před 4 hodinamiSuzuki dalo po dekádách sbohem svému dosavadnímu logu, samurajské S už nikdy nebude jako dřív
před 5 hodinamiPrvní moderní Rolls-Royce Phantom dnes můžete mít překvapivě levně, pro první majitele je finanční katastrofou
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 09.23. 13:39 - HondaMan
- Politický koutek 09.23. 10:39 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 09.22. 16:34 - Brus
- Auto kolem 500tis.Kč 09.22. 13:25 - M.Z.
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.22. 11:24 - MarekSvoboda
- BMW Divize 09.22. 10:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.21. 22:12 - Truck Daškam
- IT poradna 09.21. 14:12 - pavproch