Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022
26.2.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nový limit emisí CO2 platí, jen s prodlouženým obdobím, kdy se bude jeden prodaný nízkoemisní vůz počítat za dva. Problematická podstata zůstává.
Evropský parlament schválil nové limity emisí oxidu uhličitého, které mají začít platit od roku 2021. Magická hodnota, které musejí všechny automobilky bez rozdílu zaměření v průměru dosáhnout, bude činit 95 g CO2/km, tedy spotřebu paliva zhruba 3,9 litru benzínu na 100 km. Takový limit byl původně v plánu na rok 2020, EP ale zavede „přechodné období”, které má trvat po dobu tří let od roku 2020 do roku 2022.
Německé snahy shodit tento nesmysl ze stolu se setkaly jen s částečným úspěchem. Unie poté měla nepříliš dlouhý čas na nové plány, které schválila právě nyní. O moc racionálnější však nejsou. Limit průměrných 95 g CO2/km na portfolio pro rok 2020 stále v podstatě platí, ale prodloužena byla platnost tzv. superkreditů, kterými automobilky mohou kompenzovat emise silných aut anebo jen aut s rozumně dimenzovanými motory, netvořenými jen pro co nejnižší papírovou spotřebu.
Ony superkredity se vztahují právě ke zmíněnému přechodnému období. To spočívá v tom, že i po roce 2020 se bude každé prodané auto s emisemi pod 50 g CO2/km počítat za dvě prodaná auta, v roce 2021 za 1,67 prodaného auta, v roce 2022 za 1,33 prodaného auta a až v roce 2023 se bude počítat jako jedno prodané auto. Po tuto dobu tak má být pro výrobce snazší se matematickou magií vejít do průměrných 95 g CO2/100 km. Stejný „fígl” platí i dnes, původně měl ale skončit již s rokem 2020.
O změnu se snažilo právě Německo. To je domovem značek vyrábějících luxusní auta, kterým pod kapotu litrový tříválec namontujete těžko - i když čtyři válce v sedmičkovém BMW se pomalu stávají standardem a doba tříválců je alespoň v menších modelech v Mnichově též na spadnutí.
Jestli může být Německo a s ním i celá automobilová Evropa s výsledkem spokojeno, není zcela jednoznačné. Jakýsi ústupek z nereálných a ekonomicky nebezpečných vizí to být může, je však jen odsunutím velmi přísných nařízení o dva roky. Většina euroúředníků očividně velkou vazbu na realitu nemá, vždyť už dnes jsou normované hodnoty spotřeby paliva někde úplně jinde, než reálná čísla, a to i přes drahá a složitá řešení, která ve výsledku zaplatí zákazník, stejně jako palivo, jehož spotřeba se ve skutečnosti nesnížila až o tolik. Zdravý rozum tady už dlouho dostává na frak...









Elektromobily budou pro matematickou magii s emisemi CO2 důležité o něco déle, než původně měly být. Nic lepšího si Německo nevymohlo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 9 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 11 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
včera
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
včera
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
