Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropská unie chce zavést další povinný prvek výbavy aut
20.8.2019 | Petr Prokopec
Jako by prvků, které vozy prodávané v zemích EU mít musí a nebo nesmí, nebylo dost, přibude k nim nejspíše další. Evropští i američtí zákonodárci pracují na zavedení povinného systému monitorujícího zadní sedadla.
Člověk možná sám sebe považuje za vrcholnou formu života, ani tak ale není imunní vůči zkratkovitému jednání. Řada okolností zkrátka jednoho dne zapadne do sebe natolik, že i jindy vzorný jedinec vybočí mimo mantinely. Takové jednání naneštěstí nezůstává bez následků a záleží jen na konkrétní situaci, jak hrozivé jsou. Dnes budeme mluvit o jedné z nejhloupějších chyb, jakých se lidé dopouštějí při opouštění automobilu, a sice že uvnitř ponechají své domácí mazlíčky nebo dokonce děti.
Na toto téma bylo sepsáno bezpočet článků, ovšem i kdybychom je omílali denně, k oné chybě by docházelo i nadále. A to právě vlivem zkratkovitého jednání, kdy si někteří ani neuvědomí, že sebou vůbec své dítě mají. Pokud se ptáte, jak je něco takového vůbec možné, pak stačí jen zmínit, že vlivem stresu z práce nebo neklidu v domácnosti v kombinaci s neobvyklými okolnostmi dojde k tomu, že jednu myšlenku vytěsníte na úkor druhé. Zdokumentována byla už řada případů, kdy například drobná změna obvyklé rutiny vedla k tomu, že dítě v úterý ráno vezla do školky matka a nikoli otec. A když při delší cestě usnulo, zapomněla na něj a nechala jej ve voze, když byla celý den v práci.
Osvěta v těchto případech bohužel skutečně selhává a následky jediné chyby bývají fatální. Ve výsledku tedy nepřekvapí, že se organizace Euro NCAP rozhodla k roku 2022 obměnit pravidla, dle kterých bude hodnotit zkoušené vozy. V rámci kategorie ochrany dětí totiž již bude muset být pamatováno na systém, který „detekuje dítě ponechané ve voze, a upozorní majitele nebo úřady, aby zabránil úmrtím“.
Tím samozřejmě není nikde zmíněno, že se daný systém stane povinností, právě takový krok ale evropští i američtí zákonodárci zvažují. A vzhledem k obecnému koncensu na správnosti takového postupu se nejspíše stane, že technologie varující na přítomnost dítěte na zadních sedadlech bude povinnou ještě dříve, než vstoupí v platnost zmíněná pravidla NCAPu. S tím lze počítat alespoň v EU, v USA jsou regulátoři benevolentnější a pokud penetrace podobného řešení dosáhne dostatečně vysoké úrovně, nevyžadují jeho přítomnost v úplně každém novém autě.
Je ostatně třeba připomenout, že automobilky v tomto ohledu provádí řadu kroků již nyní, neboť varovné systémy nabízí GM či Nissan a momentálně s nimi přichází také Hyundai. „Všichni tuto oblast sledují,“ dodává Raviv Melamed, šéf izraelské společnosti Vayyar Imaging, které se dětským zádržným systémům věnuje. Dle něj je přitom „příchod regulace velmi blízko, a jakmile bude zavedena, věci se rychle pohnou“.
Je tedy skutečně pravděpodobné, že během pár let budou všechny nové vozy v EU povinně osazené monitoringem zadních sedadel. Názor na tento krok si udělejte sami - na jednu stranu je to jistě prospěšná věc, na tu druhou bychom se ale vždy měli primárně snažit pracovat s námi samými. Ve výsledku je to asistenční systém jako každý jiný - umí být dobrým sluhou, ale také zlým pánem. Jakkoli to může znít absurdně, existence podobných řešení může vést k tomu, že lidé ještě více upozadí svou vlastní odpovědnost. A pokud někdo začne spoléhat na to, že jej auto případně upozorní, je to to samé, jako když si někdo začne myslet, že mu ESP pomůže z každé krizové situace. To snadno může problém nepřímo způsobit, nikoli jej vyřešit.




Lidé jsou bohužel nepoučitelní a ve svém konání často zkratkovití, což vede k nejedné tragédii. Proto chtějí zákonodárci zavést povinný systém monitoringu zadních sedadel, který by nedovolil nechat na tomto místě během parkování živou bytost omylem
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
včeraPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
včeraElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
včeraUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva