Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropské automobilové trhy dále klesají, mohou spadnout až na úroveň roku 1986
4.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Přeregulované trhy nadále nefungují a automobilový průmysl na to doplácí v prvé řadě. Už teď jsme se ocitli v nejhorší situací za poslední dekády.
Snaha o řízení všech evropských ekonomik z jediného místa, masivní přerozdělování vedoucí k úvěry zatíženým investicím do nesmyslných, trhem nežádaných projektů, nákladné nucení zákazníkům to, co sami nechtějí nebo pokusy plnit státní pokladny zvyšováním daní. To vše mimo jiné stojí za ekonomickým úpadkem Evropy v posledních letech, který se logicky projevuje na jednom z nejvýznamnější a také nejvíce regulovaných odbytišť - na trhu s auty.
V posledních měsících píšeme o mnohdy extrémních poklesech prodejů aut na klíčových evropských trzích jako je Španělsko, Francie nebo Itálie, ale i mnoha menších typu Portugalska či Rakouska. Situace je poměrně bezútěšná a naději na zlepšení už ztrácí i ti největší optimisté. První čísla za říjen obavy nevyvrací a očekávání pro další nejen měsíce, ale i rok nejsou vůbec pozitivní.
Nemůže být přitom pochyb o tom, že současný stav není následkem „nezodpovědných operací nenasytných bankéřů”, ale už mnohokrát popřenou socialistickou vizí o tom, že blahobyt lze nařídit, uzákonit, získat braním bohatým, že si na něj lze věčně půjčovat. Zejména v tomto století se Evropa vzdala racionality a skrze zadlužující se státní pokladny odvádějící ohromné peníze do evropsko-unijních fondů neprůhledně financuje investice, o jejichž realizaci bylo rozhodováno od zeleného stolu bez ohledu na jejich skutečnou potřebnost. Zejména to přivedlo některé dílčí ekonomiky až na samé dno.
Už jen toto by pro devastaci trhů nejen s auty stačilo, příčin je ale více. Regulace EU i mnohých jednotlivých států posouvají auta pod rouškou zelených nálad dále od skutečných preferenci zákazníků, uměle zvyšují ceny chtěného, z hlediska odbytu bezúspěšně snižují ceny nechtěného a omezují vstup vždy ozdravné konkurence do odvětví a situaci dále zhoršují. Nelze se pak divit tomu, co se dnes děje, ani tomu, že spása rozhodně není na dosah - evropské i regionální autority se pokoušejí situaci řešit těmi samými prostředky, kterými problémy způsobily. Ještě větším přerozdělováním, většími subvencemi, většími regulacemi.
Například zmíněný, až brutální úpadek španělského trhu nastal po zvýšení daně z přidané hodnoty, která auta pochopitelně zdražila. Nepochybujeme přitom o tom, že způsobila nejen snížení prodeje aut, ale i dalších komodit a ve výsledku měla i pro státní kasu přesně opačný efekt. Pokud někdo chce trh rozhýbat a vyřešit problémy s prázdnotou-zející státní pokladnou, pak jedině výrazným omezením výdajů a naopak snížením daní, které donutí zákazníky utrácet. Účtováním mezi státními institucemi žádný reálný produkt nevznikne.
Říjen sice vypadá o něco optimističtěji, když například Španělsko hlásí meziroční pokles trhu „jen” o 21,7 procenta nebo Francie o 7,8, k úspěchu ale mají tato čísla daleko. A co je horší, opravdu nikdo nedělá nic racionálního proto, aby se situace zlepšila, a tak žádné zlepšení ani není očekáváno.
„Dnes zde není žádný náznak ani jasná data ukazující na možnost zlepšení během několika následujících měsíců,” řekl k věci pro Autonews Europe Ulrich Winzen, šéfanalytik automobilový průmysl v německé pobočky společnosti R. L. Polk. Winzen dokonce očekává, že letos evropské prodeje aut klesnou pod hranici 12 milionů, poprvé od roku 1993. Příští rok by se pak mohly dostat ještě níže a dostat se tak na úroveň roku 1986, kdy též ojediněle klesly pod úroveň 12 milionů.
Šéfanalytik R. L. Polk ale i přes nulové signály o možném zlepšení věří v to, že vývoj nabere lepší trend ke konci roku 2013. A vede ho k tomu docela racionální předpoklad, který by měl platit skoro bez ohledu na vnější faktory: „Ekonomové mají sklon podceňovat nejen recese, ale také oživení trhů. Jednou se prostě přestaneme budit s myšlenkami na to, jaké strašné zprávy o eurozóně nás čekají - je zde významná odkládaná poptávka čekající na uvolnění v momentě, kdy se věci trochu uklidní,” řekl Winzen.
Zatím čekáme na na data o prodejích z dalších významných trhů, relativně příjemné zprávy už přišly z nadále relativně stabilního Německa, kde trh v říjnu meziročně v absolutních číslech stoupl o 0,5 procenta. Po zohlednění rozdílného počtu pracovních je zde sice pětiprocentní pokles, Německo je ale i tak ze střednědobého hlediska oázou klidu - s 2,62 miliony prodanými auty za 10 měsíců letošního roku meziročně klesá jen 1,6 procenta.
Nic to ale nemění na tom, že skutečná příčina současných problémů je řešitelná hned a efekt může nastat i v relativně krátkém období. Stačí, aby si ti, kteří evropské ekonomiky uškrtili svými možná dobře míněnými, ale zcela kontraproduktivními opatřeními, přiznali chybu. Ale něčeho takového se asi nedočkáme nikdy...















Jen pokusy obrátit kormidlo dějin vpřed, zpátky ni krok, mohly způsobit, že relativně velmi drahý a úzce použitelný elektromobil Renualt Zoe je ve Francii prodáván s masivními dotacemi za ceny od 13 700 Eur. Auta se spalovacími motory jsou přitom v téže zemi zatěžována tzv. ekologickými malusy až ve výši 6 000 Eur (stačí mít např. vůz se spotřebou nafty přesahující 7,5 litru), přičemž penalizováni jsou i zájemci o auta se spotřebou od 5,1 litru paliva na 100 km. Výsledek? Neprodává se ani jedno, ani druhé.
Zdroj: Autonews Europe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 11 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejčtenější články
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
16.11.2025
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
16.11.2025
Živá témata na fóru
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
