Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert strhal nový elektrický tahač Tesly, o některých jeho vlastnostech prý automobilka otevřeně lže
27.12.2022 | Petr Prokopec
Není to poprvé, co se do Tesly Semi někdo pustil, v tomto případě jde o technicky erudovaného člověka, který je přesvědčený, že americká automobilka o schopnostech své novinky z marketingových důvodů už vyloženě lže.
Na Teslu Semi lze pohlížet ze dvou úhlů. Pokud se řadíte mezi fanoušky americké automobilky, budete oslněni jeho parametry, zejména pak zrychlením. Nicméně jízdní dynamika je z pohledu skutečných uživatelů tím posledním, co je zajímá. Bez ohledu na pohon se totiž větší zatížení plynového pedálu rovná vyšší spotřebě. Zatímco nicméně u spalovacích aut dočerpání pohonných hmot zabere u mnohasetlitrových nádrží maximálně nižší desítky minut, v případě elektromobilů je dobíjení zdlouhavou záležitostí.
Do „revolučního“ vozu se nyní opřel australský technik John Cadogan, který v prvé fázi zpochybnil tvrzení Tesly, že tahač dokáže během 30 minut pobrat 70 procent kapacity baterií. Vycházel přitom z tvrzení automobilky, dle které Semi zvládá urazit 500 mil (804,5 km) dlouhou cestu při spotřebě 2 kWh na míli. To znamená, že by jeho paket měl disponovat kapacitou 1 MWh. Ideálem pro něj je pak dobíjecí stanice Supercharger V4, která zvládá operovat při výkonu až 1 MW.
Jelikož jednu megawatthodinu tímto způsobem dokážete odebrat za hodinu (tedy pokud by ve finále nedošlo na snížení výkonu kvůli ochraně baterií před přehřátím), za Teslou deklarovaných 30 minut zvládne Semi „dočerpat“ pouze 50 procent kapacity akumulátorů. Na oněch 70 procent tedy bude zákonitě potřebovat o poznání delší čas, minimálně pak 42 minut. Marketingový tým značky ale nejspíše usoudil, že to již z psychologického hlediska není tak oslňující, a proto došlo na úpravu.
Cadogan přitom na základě velikosti baterií odhadl i jejich hmotnost. Ta se dle něj má pohybovat mezi 5 000 a 5 556 kilogramy, díky čemuž Semi se vším všudy váží zhruba 19 tisíc kg. Běžné tahače tím převyšuje o 5 000 kil, tedy v podstatě o onu hmotnost baterií. V důsledku toho ovšem nabízí nižší využitelnou kapacitu, a to přesto, že americká vláda se rozhodla u elektrických kamionů navýšit nejvyšší povolenou hmotnost celé soupravy z 80 tisíc liber na 82 000 liber (36 287 a 37 195 kg).
To ovšem znamená, že na odvezení stejného množství nákladu bude zapotřebí více aut. Spediční firmy tedy budou muset najmout i více lidí. Náklady tedy opravdu nebudou klesat, ale spíše stoupat. Navíc i ve Státech se již mluví o omezování výkonu dobíjecích stanic v případě, že bude hrozit blackout. I kdyby tedy spediční firmy investovaly do lepších stojanů, za jistých okolností nebude moci být využíván jejich potenciál naplno.
Víceméně se tak stejně jako třeba u Tesly Cybertruck potvrzuje, že výrobce elektrických aut klade design nad funkci. Co ale ještě u pick-upu lze přejít, neboť klientelu budou tvořit hlavně soukromníci, z toho se u Semi stává nepřekonatelný problém. Jsme tedy opravdu zvědavi, zda PepsiCo a spol. nakonec zrealizují veškeré objednávky. A zda vůbec elektrický tahač budou používat v praxi, nikoli jen před médii a politiky.




Semi má dle tvrzení automobilky dobít své baterie na 70 procent kapacity za 30 minut. Něco takového ale při porovnání známých parametrů není ani možné. Foto: Tesla
Zdroj: Auto Expert John Cadogan@YouTube
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nejnovější články
Ivan „Hrozibus” dojezdil. Legendární antarktický stroj dokončil poslední cestu, teď všichni doufají, že neskončí ve šrotu
před 7 hodinamiDojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné
před 9 hodinamiMazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
před 10 hodinamiAuto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
dnesMercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
dnes
Živá témata na fóru
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.13. 14:34 - Carrert93
- S větrem ve vlasech.... 07.13. 13:52 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.13. 13:44 - pavproch
- Ložisko spojky 07.13. 08:32 - 970ka
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.12. 20:40 - řidičBOB
- Lexus (a jeho evropska anabaze) 07.12. 18:30 - pavproch
- BMW Divize 07.11. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.11. 10:33 - pavproch