Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Extrémně upravené auto, které na sprintech kazilo den všem, shořelo na uhel
7.2.2021 | Petr Miler
Osud brutality svého druhu, na kterou se nechytalo ani nejlépe zrychlující produkční Porsche či BMW M5 upravené na 1 000 koní, ukazuje úskalí tak rozsáhlých úprav sériové techniky.
Když chcete opravdu rychlé auto, máte v podstatě dvě možnosti. První je pokusit se vydělat na některý ze sériově vyráběných supersportů, jako je třeba Porsche 911 Turbo S. Dobrý nápad, má ale jedno úskalí - stojí 5,5 milionu korun, a je tak docela pravděpodobné, že se vám to nikdy nepodaří. Druhou možností je chopit se některého z podstatně skromnějších aut, které lze relativně snadno upravovat na vyšší výkon. A vydat se cestou tuningu.
Pokud toužíte po dynamice srovnatelné s nejrychlejším Porsche, nikdy to pochopitelně nebude levné, může to ale stát násobně méně. Třeba Audi RS3 poslední generace, z jehož 400koňového motoru lze dostat dvakrát víc výkonu jako nic, koupíte ve velmi dobrém stavu za milion. A vhodné je i z jiných důvodů. Má pohon všech kol, má nejodolnější koncernovou verzi dvouspojkového automatu a z vlastní zkušeností víme, že i podvozkově či brzdami (může mít i karbon-keramiku) zvládá mnohem víc svůj tovární výkon.
Stvořit vůz s dynamikou zmíněné 911 tak může snadno stát třetinu její ceny a to už za to stojí. Že to je možné, dokázal v praxi nejeden tuner, třeba britská firma Eventuri. Ta poslala výkon poslední RS3 po řadě úprav až za hranici 800 koní a na sprintech skutečně kazila den všem, kteří ji přišli pod ruku. Firma vůz nedávno půjčila Matu Watsonovi z Carwow, který auto na letišti postavil proti právě 911 Turbo S a dokonce 1000koňovému BMW M5. A ačkoli jsou obě tato auta tak extrémně rychlá, že budou obtížně hledat soupeře v čemkoli, lehká a efektivní RS3 je jasně porazila.
Nově ale Eventuri ukázalo i jinou věc - že podobné úpravy nikdy nejsou bez rizika. Auto je extrémně složitý mechanismus, v němž stačí, aby se porouchala jedna ze snad milionu součástek a může být po autě. Renomovaní výrobci investují doslova miliardy a dekády svých zkušeností, aby i u takových strojů zajistili hladkou funkčnost a vysokou spolehlivost. Proto také 911 Turbo S stojí tolik, kolik stojí a když se toho pokusíte dosáhnout oklikou, riskujete.
Může to vyjít, nemusí, v případě Eventuri to nevyšlo. Auto při dalším natáčení, tentokrát nikoli pro Carwow, ze zatím nezjištěných důvodů vzplálo. A šlo to tak rychle, že navzdory okamžité reakci přítomných auto shořelo na troud. Podívejte se na to sami, je to smutná podívaná, současně je ale pozitivní, že se nikomu při požáru nic nestalo. A je to nepochybně důrazné poučení, že tuning je cestou k rychlejšímu autu za menší cenu, obnáší ale svá rizika, která ve jej výsledku mohou značně prodražit.






Audi RS3 je úžasně schopné auto už v sériové podobě a možnosti jeho úprav jsou skoro nekonečné. Britové podobný červený sedan upravili tak, že byl na sprintech skoro k neporažení, teď je bohužel na uhel, jak zachycují záběry níže. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: Eventuri@Instagram
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 3 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 6 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
