Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 opravdu posílí na 1 000 koní, týmy i jezdci jsou pro. Pomůže to ale něčemu?
9.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vyšší výkon hybridních šestiválců má více zviditelnit rozdíly panujícím mezi jednotlivými jezdci. Prý by si pak někteří v rychlých zatáčkách tolik netroufli.
Královská motoristická disciplína v posledních letech již neláká diváky takovým způsobem jako v době, kdy do stísněných kokpitů usedal třeba Ayrton Senna nebo když Michael Schumacher sbíral své tituly. Důvodem jsou především pravidla FIA, které už tak dost narušenému přirozenému vývoji učinily utrum. Ve výsledku tu tak máme třeba hybridní pohonné ústrojí, z něhož sice někteří výrobci mohou teoreticky profitovat při výrobě silničních vozů, atraktivitě samotných závodů ale v ničem nepřidaly, to spíše naopak, minimálně po zvukové stránce.
Pokud k tomu navíc přičteme třeba měnitelný přítlak zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někdy, zákazy tankování či naopak povinné přezouvání pneumatik, máme před sebou nepříliš záživnou show, která se sportem mnoho společného nemá. Věčná snaha kvality monopostů uměle vyrovnat, aby se o titul mohlo ucházet co nejvíce týmů, přitom stejně přišla vniveč - rozdíly mezi jednotlivými vozy byly loni tak velké, že o titul mohli soupeřit pouze Lewis Hamilton a Nico Rosberg s Mercedesy. Ostatní jen přihlíželi. A aby se to pro letošek změnilo, bylo třeba jisté „nedopatření”.
Samotní aktéři jsou si výše zmíněného a z toho pramenícího upadajícího zájmu publika očividně vědomi, a tak momentálně diskutují o změnách. Jednou z těch, která je na stole, je navýšení výkonu motorů na 1 000 koní. Po takové změně volá třeba Bernie Ecclestone či trojnásobný šampion Niki Lauda a jejich přání vážně nedopadla na neúrodnou půdu.
Vyšší výkon by přitom monopostům neumožnil pouze jet rychleji, udělal by z vozů stroje náročnější na ovládání. „Možná se díky tomu navýší rozdíl mezi jezdci, kteří se snaží o trochu více než ostatní,“ říká Daniel Ricciardo z týmu Red Bull. A dodává, že „v některých vysokorychlostních zatáčkách již nedosahujeme takového tempa jako kdysi. Než jsem začal závodit, jezdilo se rychleji.“
„Bylo by přitom pěkné mít zpět v kalendáři ty zatáčky, které někteří jezdci budou projíždět naplno, zatímco ti slabší trochu povolí,“ zmiňuje stávající jednička rakouského týmu. S tím jen souhlasí jeho šéf Christian Horner, který naznačuje, že dané odvětví se „musí vyvíjet, musí se zlepšit. Navíc zde máme prostor, jak udělat vozy rychlejšími, a ten musíme beze zbytku využít. Monoposty musí být náročnější na řízení, aby odhalily rozdíly mezi jezdci.“
Horner přitom poukazuje na fakt, že podle dodavatelů motorů postačí jen pár malých zásahů, aby byl navýšen výkon na požadovanou úroveň. Jen lehce by byla změněna konstrukce hybridních šestiválců a zároveň by došlo ke zvýšení dnes striktně limitovaného průtoku paliva. Vše ale ještě potřebuje posvěcení - jezdci jsou podle Ricciarda pro, týmy podle Hornera též. Chybí ještě posvěcení od zmiňované asociace FIA, ta ale nebývá proti, pokud se týmy a jezdci na podobné změně shodují. Pakliže posvěcení asociace přijde, více výkonu můžeme očekávat v roce 2017, tedy v přespříští sezóně.
Je ovšem otázkou, zda se s vyšším výkonem vrátí také nadšení diváci, dnešním ef-jedničkám toho chybí v posledních letech více než výkon. Jisté je zatím pouze tolik, že navýšení výkonu bude spojeno s evolucí stávajících pohonných jednotek a současných monopostů. FIA totiž zamítla návrh Ferrari, který si přál opětovné nasazení osmiválců - Honda a Mercedes by prý v takovém případě seriál opustily. Na úrodnou půdu pak nepadla ani myšlenka Red Bullu a Mercedesu, aby samotné monoposty změnily tvar a byly agresivnější. Ve výsledku má být tedy spásou daného odvětví bude pouze ono navyšování výkonu. Jak jsme ale uvedli, je vážně sporné, zda to sportu pomůže...



Jezdci Formule 1 požadují zvýšení výkonu motorů na nějakých 1 000 koní, což by pomohlo odhalit rozdíly mezi jezdci. S tím jen souhlasí šéf týmu Red Bull Christian Horner
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 10 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva