Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
FCA vysaje z Ferrari před jeho vyčleněním 62 miliard Kč, vyhnalo to Montezemola?
15.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
FCA dále upřesňuje své plány na vyčlenění Ferrari ze struktur koncernu a jeho částečný prodej. Než se tak stane, vezme si z něj 2,25 miliardy Eur.
Luca di Montezemolo ve Ferrari skončil a bude si teď zřejmě hrát s letadly. Jeho odchod přišel nečekaně a náhle a i když se asi nikdy s jistotou nedozvíme, co jej podnítilo především, byly to zřejmě záměry mateřského koncernu. Jeho šéf Marchionne, který teď malé-velké značce vládne, sice slíbil, že ve Ferrari prakticky nic nezmění, hned záhy se ale začal odhalovat plány, které Montezemolovi nemusely ani trochu vonět.
Nejde tu nakoenc ani tak o záměr prodávat o trochu aut navíc, to by zřejmě Lucu di M. tolik nepopudilo. Potíž zřejmě někdejší pravá ruka samotného Enza Ferrariho spatřovala ve snaze koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) udělat z Ferrari plátce velkolepých Marchionneho plánů. FCA si sice dnes může dělat s firmou prakticky co chce (pouze 10 procent společnosti patří Ferrariho nemanželskému synovi Pierovi), jenže ani její obrovské zisky nejsou dost. Kapitálu je třeba více, a tak vedení FCA napadlo vyčlenit Ferrari ze struktur a 10 procent rozprodat investorům.
Kolik peněz to přinese, o tom se zatím pouze debatuje, stejně jako o tom, jaké to bude mít negativní následky. FCA ale pochopitelně nemůže čekat a doufat, koncern si musí být jist svými finančními výhledy, a tak si peníze ze společnosti vezme předem.
Není to pochopitelně nic nelegálního a snad ani nemorálního, znovu opakujeme, že Ferrari je firmou patřící téměř bezvýhradně FCA a i Piero Ferrari musel se vším jistě souhlasit. Na druhou stranu docela chápeme, pokud se vám to „lidsky nelíbí” či pokud se proti tomu tvrdě stavěl Luca di Montezemolo. O co tedy jde?
Z plánů předestřených americkým regulátorům vyplynulo, že FCA ještě před uvedením Ferrari na burzu provede finanční transfer směrem k mateřské firmě v celkové hodnotě 2,25 miliardy Eur. Jedná se asi o 62 miliard Kč, tedy velké peníze a budou mít i podobu převzetí části dluhů FCA ze strany Ferrari. Celkově by tato a další související operace měly FCA přinést 4 miliardy Eur a snad také pár let klidnějšího života.
Co to přinese Ferrari, je otázkou. Firma zkrátka bude mít o 2,25 mld. Eur méně a bude si muset nějak vydělat. Klíčový bude prodej vlastních akcií, které by podle Marchionneho měl vynést hodně a podle jiných málo. Je velmi teoreticky (nic tomu nenasvědčuje) možné, že tuto částku pokryje celou, ale také může pokrýt jen velmi malou část, zvláště když na prodej bude společnost s takovým břemenem na bedrech. Zbytek peněz si bude muset Ferrari prostě vydělat. S ohledem na předchozí výsledky to zřejmě nebude potíž, ale budou takové i za vlády Sergia M.? To je otázka.
Jistější je v tuto chvíli snad jen to, že tohle mohl být kámen úrazu spolupráce FCA s di Montezemolem, který velmi pravděpodobně nechtěl vrhat firmu do takové nejistoty a svou úspěšnou prací tak okatě (dělal to tak či onak, jistě rád a ne levně...) saturovat nezřídka prodělečné aktivity zbytku koncernu. Ať už je to jakkoli, tohle je plán, který bude naplněn. Jeho výsledky budou jasnější v průběhu příštího roku - Ferrari má jít na burzu ve druhém nebo třetím čtvrtletí roku 2015.








Je nade vší pochybnost, že Marchionne a di Montezemolo se okolo budoucnosti Ferrari nepohodli, jakožto gentlemani to ale navenek dávali najevo jen v náznacích
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 8 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
Nejnovější články
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před hodinou
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 4 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 5 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
