Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari objevilo pozoruhodnou mezeru v pravidlech Formule 1. I díky ní je tak rychlé
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pravidla Formule 1 se dostala na takovou úroveň komplikovanosti, že si už ani jejich autoři neuvědomují, že jedním zákazem ruší jiný. Ferrari toho využilo.
Pokud ve společnosti vytvoříte jednoduchá pravidla, podle nichž mají lidé žít, máte slušnou šanci dosáhnout stavu, že jim porozumí a budou se jimi ochotně řídit. Dostane se jim totiž pocitu, že nejsou příliš omezováni a nastavené mantinely jsou tak jasné, že jsou férové pro všechny. Jakmile však se zákazy přitvrdíte a učiníte je příliš komplikovanými, můžete počítat s revoltou a snahou zákony obcházet. A to neplatí jen v životě, ale rovněž v motoristickém sportu, Formuli 1 nevyjímaje.
Královská motoristická disciplína byla vždy svázána množstvím pravidel, dnes je ale jejich kvantum naprosto extrémní. Pamatováno je v nich prakticky na vše - tedy třeba na délku, šířku nebo výšku křídel, možnosti jejich umístění či skutečnost, zda na ně může být hnát vzduch za pomoci aktivních aerodynamických prvků. To je ale pouze kapka v moři, regulací je daleko více a týkají se naprosto všeho, čím monoposty F1 jsou. A ona pravidla se samozřejmě průběžně mění tak, jak se vyvíjejí monoposty.
Až do předloňského roku tak bylo možné počítat například s podlahou o šířce 1 400 milimetrů, stejně jako se skutečností, že v rámci prostoru vzdáleného až 700 mm od středu podlahy nesmí být žádná díra či průduch, jenž by upravovaly proudění vzduchu. Nicméně od loňska lze počítat se změnou v pravidlech, neboť monoposty jsou nově širší - a souběžně s tím se změnila i šířka podlahy, jenž narostla na 1 600 mm.
Jak asi začínáte tušit, právě zde je zakopán pes. Řídící orgány F1 totiž sice změnily šířku podlahy v pravidlech, ovšem jaksi zapomněly poupravit klauzuli o prostoru se zapovězenými machinacemi. Ta tedy nadále počítá se 700 mm, čímž se rázem stává irelevantní - umožňuje totiž týmům, aby si na 100 milimetrech na každé straně dělaly cokoliv. A jak je vidno, minimálně Ferrari toho využilo beze zbytku.
Maranellské monoposty tedy aktuálně zdobí čtveřice děr, jenž logicky ovlivňují vztlak pod vozem a přítlak na zadní nápravě. Měli tak samozřejmě výhodu před konkurencí, z níž část už vyrukovala s toutéž úpravou. Stejně tak se ovšem může stát, že upravena budou i pravidla a týmy používající tento fígl o svou výhodu přijdou. Ani jedno by se nestalo poprvé.
Je to další pozoruhodné pokračování tak trochu zákopové války mezi konstruktéry a tvůrci pravidel. V minulosti bychom našli spoustu případů, kdy na to či ono nebylo pravidly dokonale pamatováno a geniální technici skulinek rychle využili ve svůj prospěch. V posledních letech pravidla prostor pro něco takového zmenšila až k nule, jak je ale vidno, právě jejich komplikovanost dokáže otevírat nové mezery - lidé z automobilové federace už v záplavě dřívějších regulí nejsou s to domyslet, že stanovení jedné může popřít platnost druhé...
Ferrari ve Formuli 1 využívá mezery v pravidlech, která nechtěně umožňuje zásahy do podlahy. I když měly být od roku 2016 zakázané
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva