Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari se oddělí od FCA a jde na burzu, Marchionne potřebuje peníze na své plány
29.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu se rozhodl obětovat klenot koncernu na úkor značek jako Jeep nebo Alfa Romeo. Jeho krok je pochopitelný, ale není krátkozraký?
Na koncern Fiat Chrysler Automobiles je v poslední době upnula velká pozornost, a to především kvůli (ne)dobrovolnému odchodu šéfa Ferrari Lucy di Montezemola. Na jeho místo pak před dvěma týdny nastoupil šéf italsko-amerického gigantu Sergio Marchionne, který slovo „exkluzivita“ rozhodně nemá zapsáno na čelním místě svého poznámkového bloku. Místo toho bychom hned na vrcholku našli ikonku amerického dolaru.
Na tom dozajista není nic špatného, výdělek je hlavní motivací každého podnikatelského subjektu, tedy i automobilek. Jenže Marchionne zjevně funguje na bázi české politiky, která trpí krátkozrakostí. Pokud tedy hodlá uvolnit stavidla a začít postupně navyšovat produkci až na nějakých 10 tisíc kusů ročně, může se také stát, že stávající zákazníci přestanou vnímat Ferrari jako dostatečně exkluzivní zboží a nebudou ochotni za ně platit tolik, co nyní. Snadno se tak stane, že značka prodá aut více, ale utrží za ně méně.
Ačkoliv Marchionne plány na expanzi popírá, sám dodává, že by byl v budoucnu rád, kdyby kupříkladu limitované edice byly představovány ve chvílích, kdy stále ještě je možnost jejich zakoupení. Aktuálně totiž každá taková série již zná své majitele, aniž by ji mezitím stihl poznat celý svět. To je ale znovu stejná píseň - možná to není dostatečně ohleduplné k širší skupině potenciálních zákazníků, ti předem vybraní ale platí za tyto edice horentní sumy a ziskům Ferrari to jedině prospívá.
Podobnými plány ale riziko devalvace Ferrari ze strany Marchionneho nekončí. Koncern FCA totiž aktuálně schválil oddělení italského koníka od mateřské společnosti a jeho vstup na burzu coby samostatného subjektu. Obchodovat se bude s 10 procenty akcií firmy, které by měly vynést nějakých 2,5 miliardy dolarů (cca 50 mld. Kč). Zbývající podíl Ferrari pak bude rozdělen mezi akcionáře FCA, což má pro změnu do italsko-americké kasy přinést dalších 970 mil. USD (19,4 mld. Kč).
To je samozřejmě v přímém kontrastu s Marchionneho slovy, které pronesl před pár měsíci a jež naznačovaly, že Ferrari není na prodej - teď na prodej je, i když ne celé. Koncern FCA ovšem nemá jinou možnost, neboť jeho vlastní byznys je velmi ztrátový. Dluh Fiatu totiž ve třetím čtvrtletí letošního roku narostl o 1,7 miliardy Eur (46,75 mld. Kč) na 11,4 miliardy Eur (313,5 mld. Kč), a to údajně kvůli „sezónním“ vlivům.
Italsko-americký koncern navíc potřebuje dodatečných 48 miliard Eur (1,32 bilionu Kč), aby dotáhl k úspěchu svůj odvážný plán týkající se především značek Jeep a Alfa Romeo. Ty by sice následně měly přinášet do firemní kasy mnohem větší zisk, vedení automobilek s ním však může počítat až někdy po roce 2018. A do té doby se může stát cokoliv.
Výtěžek z prodeje akcií Ferrari by přitom měl být určen k zajištění všech těchto rizik, což opět můžeme na jednu stranu pochopit. Opět však dodáváme, že jde o poněkud krátkozraké rozhodnutí. Pokud totiž vše nebude nahrávat FCA do karet, pak může po roce 2018 skončit jen s hromadou bezcenných značek na krku a jen částečnou (kdo ví jakou v té době) vládou nad Ferrari.
Na svou nejcennější značku se pak automobilka už nebude moci spoléhat jako na slepici snášející zlatá vejce, zvláště pokud dojde k realizaci takového plánu, který dokonce počítá s tím, že by na burzu zamířilo až 50 procent akcií. Marchionne by tak sice do důchodu odešel zajištěný, kvůli fanouškům z Maranella však bude muset chodit kanály.





Ač Sergio Marchionne přísahal, že neponičí DNA Ferrari a že značka není na prodej, aktuálně již pouští na burzu 10 procent akcií značky z Maranella
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Nejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub