Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari už přiznává, že SUV postaví. Riskuje tím víc, než se na první pohled zdá
3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Může SUV Ferrari poškodit image značky? V dnešní době pravděpodobně nikoli. Je tu ale jiný problém, kterému se Ferrari vystaví rozšířením produkce.
O příchodu SUV s logem Ferrari se začalo poprvé mluvit v roce 2011, tehdy však šéf koncernu FCA Sergio Marchionne řekl jasné „ne“. Jenže o nějaké tři roky později svůj názor změnil, i když v mezičase stihl prohlásit, že bychom ho nejprve „museli zastřelit”, aby takový vůz se vzpínajícím se koníkem ve znaku vznikl. Právě tento obrat byl přitom měl být jedním z důvodů, proč si Luca di Montezemolo musel v Maranellu sbalit své saky paky, jakkoli Marchionne nic takového nikdy nepřiznal.
Že Ferrari směrem SUV míří, letos ovšem jen potvrdil šéf produktového marketingu značky Nicola Boari, který na ženevském autosalonu oznámil, že Ferrari rozhodně nepohrdá SUV jako takovými. Automobilka místo toho jen bere v potaz více než kdokoliv jiný klíčové aspekty v podobě vysoké hmotnosti či náklonů karoserie, které je zapotřebí vyřešit, jinak by vůz nebyl pravověrným Ferrari. Jakmile se to ale povede, cesta je volná.
A nyní je už jasné, že značka vhodné řešení našla. Marchionne nejnověji Auto News prozradil, že Ferrari takové auto „pravděpodobně postaví”, což lze považovat skoro za oficiální potvrzení. I podle zdrojů zevnitř automobilky je čtyřmístný „užitkový vůz“ (Ferrari mu nebude říkat SUV, když jej léta odmítalo, že, bude to UV nebo FUV...) na cestě, přičemž Ferrari má napomoci do roku 2022 zdvojnásobit zisk. Pokud do dané rovnice dosadíme ještě rok, jaký se píše letos a fakt, že vývoj nového vozu zabere minimálně čtyři léta, pak je zjevné, že v Maranellu se již kolečka celého soukolí skutečně začala dávno otáčet.
Jakmile ovšem Ferrari své portfolio rozšíří o nový model, navíc takový, v jehož případě se dá počítat s výrobou v masovějším měřítku, bude muset nevyhnutelně čelit zásadnímu problému. Produkce značky by totiž měla překročit deset tisíc aut ročně, díky čemuž již Ferrari nebude moci počítat s benevolentnějšími regulacemi, které se týkají normované spotřeby paliva resp. emisí CO2. Možnost překročit limity bez výraznějšího postihu je totiž spojena právě s tímto množstvím - výše už bude na Ferrari pohlíženo stejně jako na Volkswagen.
Podle analytiků by přitom produkce značky měla někdy v roce 2021, kdy má SUV zamířit do prodeje, narůst na zhruba 15 tisíc aut ročně. Je tedy vlastně jen logické, proč automobilka v posledních letech neustále zmiňuje přeplňování u osmiválců a hybridizaci spojenou s dvanáctiválcovými jednotkami. Bez downsizingu, turbodmychadel a elektromotorů totiž nebude možné přísnějším limitům vyjít vstříc.
Ferrari se pochopitelně může rozhodnout limity překračovat a veškeré platby navíc přenést na bedra svých zákazníků, to ale zjevně učinit nehodlá. Ono SUV totiž má být k dispozici komukoli, kdo na něj bude mít, a to už zavání konkurenčním bojem, kterého se dnes Ferrari neúčastní. A vzhledem k tomu, o jakých nadlimitních emisích CO2 se tu bavíme (klidně stovky g na km) a kolik si za ně „účtuje” EU (95 Eur za 1 nadlimitní gram) je jasné, že Ferrari nemůže zůstat k normované spotřebě lhostejné.
Automobilka tak kvůli SUV riskuje negativní důsledky změny způsobů pohonu pro celé své portfolio - s turbem i hybridem už přišlo, pořád to ale není standard. S hrozbou platit třeba 19 000 Eur (skoro půl milionu Kč) za každé prodané auto EU (ekvivalent 200 nadlimitních gramů CO2 na km) bude muset tlačit normované emise dolů, protože tohle je moc peněz i pro Ferrari. A je otázkou, jak se na jakoukoli regulacemi - nikoli trhem - vynucenou technickou změnu budou u tak prestižní automobilky tvářit zákazníci. Riskovat ztrátu jejich přízně je přitom to poslední, co by si Ferrari mohlo dovolit...






Ferrari již SUV málem vyrobilo, takto totiž vypadal prototyp modelu FF dle návrhu karosárny Italdesign
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před 5 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Petronas Honda: Velké změny se blíží 16:00
- Konec Michaela Rinaldiho v MS-Superbike 14:51
- Kdy bude Bulega testovat Ducati MotoGP? 09:43
- Zbude jedno místo pro Salače? včera 15:04
- Update Noah Dettwiler včera 14:44
Nejčtenější články
Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
27.9.2025
Nejnovější Lamborghini má 7 600 koní, nezná nic jiného než šestnáctiválcový motor
27.9.2025
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
27.9.2025
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 18:49 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
