Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formuli 1 čekají změny. Vrátí se tankování, zvýší se výkon, přibude hluku
18.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Díky novým pravidlům by F1 mohly od roku 2017 zrychlit až o 6 sekund na kolo. Vše ale ještě musí schválit komise F1 a Světová rada motorsportu.
Stávající podoba Formule 1 se potýká s pravidelnou palbou kritiky. Minulý čtvrtek 14. května se proto sešla strategická skupina, ve které zástupce má management královské motoristické disciplíny (jde tedy o Bernieho Ecclestonea), mezinárodní automobilová asociace FIA (za tu kope Jean Todt) a velké týmy v podání Mercedesu, Ferrari, Red Bullu, Williamsu, McLarenu a Force India. Všichni zúčastnění se přitom nakonec dohodli na sérii opatření, které by F1 měly vrátit na vrchol slávy.
Změn ve výsledku není málo (koneckonců, debatovalo se šest hodin), přičemž prakticky všechny můžeme vnímat pozitivně. Než se ovšem ke kladům dostaneme, v rychlosti zmíníme negativa. Tak tedy, zamítnuto bylo pozměněné přerozdělování peněz z příjmů F1 a mimo hru je také pátý motor pro letošní sezónu. To je docela problém pro Red Bull a McLaren, které kvůli špatné pohonné jednotce mohou letos čekat nemalé penalizace.
Mimo to neprošel ani zákaz aerodynamických tunelů, tím ovšem výčet negativ končí. Pozitiva jsou pak spojena s konkrétními roky, kdy již od toho příštího má začít platit volný výběr ze směsí pneumatik. Týmy si tak budou moci svobodně zvolit, které dvojí obutí ze čtyř možností zvolí, i když panovat bude jisté omezení s ohledem na daný závod. Kupříkladu na Monze nebude povolena kvůli bezpečnosti superměkká směs.
Pro rok 2017 je pak změn daleko více, přičemž ta nejzásadnější počítá s návratem tankování v průběhu závodu, které bylo zakázáno před pěti lety. V tomto ohledu však vzrůstá řada otázek, neboť týmům díky tomuto opatření narostou náklady na logistiku. Zároveň dojde ke zvýšení počtu mechaniků v boxech, v souladu se stávajícími pravidly však zůstane zachován limit spotřeby 100 kg paliva za hodinu.
Samotné monoposty by ovšem měly díky tomuto kroku výrazně zrychlit, neboť snížení hmotnosti vozu o deset kilo paliva sráží čas na kolo v průměru o 0,3 sekundy. Již na začátku závodu by tak formule byly rychlejší minimálně o 2 sekundy, přičemž tato propast by se postupně s vyprazdňující se nádrží jen zvětšovala. Vše by ovšem záviselo na zvolené strategii a počtu zastávek v průběhu závodu.
Návrat tankování ovšem není jedinou změnou pro rok 2017, dále máme počítat s agresivnějším vzhledem, vylepšenou aerodynamikou, snížením hmotnosti, širšími pneumatiky a modifikacemi motorů. Ty sice i nadále budou počítat s přeplňováním a hybridní technikou, zároveň má ovšem dojít ke zvýšení povolených otáček. Navýší se tak jejich výkon a snad i hlasitost.
Ve výsledku by přitom veškeré tyto změny měly přinést zrychlení časů na kolo o nějakých pět až šest sekund, což je opravdu hodně. Takový Toto Wolff z Mercedesu tak dodává, že tu budou nejrychlejší monoposty F1 všech dob. To samozřejmě můžeme jen kvitovat, i když ze stran malých týmů jsou tu obavy spojené s konkurenceschopností či holým přežití.
Některé stáje totiž již naznačují, že chystaná změna pravidel je pro ně de facto likvidační a má jen napomoci k prosazení zákaznických vozů, se kterými by opětovně přišly velké týmy. O tomto kroku ostatně strategická skupina rovněž jednala, přičemž největší konstruktéři Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren mají nyní přijít se studií, která bude řešit i finanční náklady.
Je tedy vlastně sporné, čehož se v příštích letech dočkáme. Ač se totiž na změnách prakticky jednohlasně dohodla strategická skupina, nyní vše musí schválit ještě Komise F1 a Světová rada motorsportu. A tady by kosa mohla narazit na kámen. Definitivní nadšení si tak musíme schovat na červenec, kdy by mělo dojít k rozuzlení.



Do Formule 1 se možná od roku 2017 vrátí tankování v průběhu závodu. Vše ale ještě musí posvětit Komise F1 a Světová rada motorsportu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před hodinouČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před hodinouNissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
před 3 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 4 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva