GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG

Šéf největšího auto koncernu říká, že zmínky o smrti velkých osmiválců byly značně přehnané. GM je udrží při životě pomocí už dostupných technologií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG

8.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf největšího auto koncernu říká, že zmínky o smrti velkých osmiválců byly značně přehnané. GM je udrží při životě pomocí už dostupných technologií.

Parafrázováním největšího českého génia bychom mohli říci, že masivní úbytek víceválcových motorů s větším objemem na úkor menších jednotek s přeplňováním je něco, o čem automobilky „tváří v tvář“ americké i evropské politice můžou vést spory, můžou s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžou dělat. Anebo ne?

Americký koncern General Motors naznačuje, že v souboji s mnohdy absurdními zelenými vizemi je pořád možné dát nažrat emisnímu vlkovi i zachovat kozu spokojenosti zákazníka celou. Generální ředitel americké i světové automobilové jedničky Dan Akerson před pár dny na konferenci v Hustonu řekl, že se budou snažit zvýšit účinnost benzínových motorů přímým vstřikováním, přeplňováním, proměnným časováním či deaktivací válců, motorů V8 se však nevzdají.

„Aplikace těchto technologií znamená, že avizovaná smrt osmiválců byla značně přehnaná,“ prohlásil Akerson, čímž nepochybně vyslal pozitivní signál fanouškům vozů jako je Corvette, Camaro či příznivcům velkých pickupů. „Zní to poněkud absurdně, ale jak říká náš šéfinženýr pro pohonné jednotky Corvette - když jeden z nových motorů V8 pracuje jako čtyřválec (tedy pracuje za vypnutí čtyřech válců - pozn. red.), je schopen vyprodukovat dost síly na to, aby v tomto režimu zůstal tak dlouho, že je ve výsledku úspornější než menší pohonná jednotka,“ tlumočil Akerson.

„Jde o značný problém, zejména pokud jde o naše zákazníky nakupující velké pickupy. Při akceleraci či tahání přívěsů vyžadují sílu osmiválce, ale zároveň spotřebu menšího motoru kdekoli jinde,“ popsal Akerson asi obecné potíže automobilek řešící protichůdné požadavky dnešního trhu. Pouze dalšími modernizacemi motorů však snaha o úspornější provoz nekončí. GM se chce pustit cestou razantnějšího prosazování pohonu na zemní plyn CNG a rovněž LPG. Potíž je v tom, že síť čerpacích stanic je nedostatečná. Podle Automotive News je v současnosti ve Spojených státech pouze 1 200 stanic na CNG, přičemž celá polovina je soustředěna v pěti státech a LPG je dostupné pouze v deseti státech na asi 66 místech.

Dalším ze způsobů, jak americkým zákazníkům nebrat osmiválce, je omezování hmotnosti aut. Podle GM zajistí patnáctiprocentní redukce hmotnosti snížení spotřeby o 6,5 procenta. Docílení této první mety pomůže masivnější nasazení hliníku, karbonu a vysokopevnostních ocelí. Firma se však nevyhne ani elektromobilům, přičemž prioritu dostal vývoj automobilu s dojezdem alespoň 200 mil, tedy cirka 320 kilometrů. Kombinací všeho pak udrží v nabídce i V8, otázkou ovšem je, jak dlouho. Obamova vláda loni již potvrdila, že se průměrná spotřeba každého vozového parku prodávaného konkrétní automobilkou na severoamerickém trhu bude muset mezi léty 2017 a 2025 snížit až na 54,5 MPG, což je ekvivalent 4,32 litru paliva na 100 km. Na to už deaktivace válců bude stačit jen stěží, i kdyby to mělo být sedm z osmi...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo ze Ženevy.


GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 1 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 15GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 2 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 16GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 3 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 17GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 4 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 18GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 5 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 19GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 6 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 20GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 7 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 21GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 8 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 22GM: motory V8 nekončí, spotřebu sníží vypínání válců nebo i CNG a LPG - 9 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 23
Americká ikona se alespoň prozatím ztráty motorů V8 obávat nemusí

Zdroj: Automotive News

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše