Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hackeři už se umí na dálku zmocnit i elektrických momentových klíčů, způsobí vadnou výrobu auta, aniž by si toho kdokoli všiml
21.1.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, proč je dnes i taková věc online? A proč je možné na dálku změnit reálné utahovací momenty, aniž by to obsluha zaznamenala? To jsou správné otázky, ale je to tak. A napáchat tím lze velké škody.
Slova o dobrém sluhovi a zlém pánovi zná snad každý. V 21. století bychom je ale možná mohli doplnit ještě větou o „tom třetí vzadu”. Ještě horší než někdejší sluha, který se změní v pána, může být ten, který sluhou na oko zůstane, ale nechá se potajmu ovládat, aby dělal něco jiného, než dělat má. A ve výsledku tím škodil vám i jiným.
Tato slova se člověku vkrádají na mysl při pohledu na aktualitu, která se týká společnosti Bosch Rexroth, dceřiné firmy známého německého gigantu. Připomíná scénáře katastrofických filmů z budoucnosti, kde se z nástrojů, které měly člověku pomáhat, stávají zbraně sloužící pravému opaku.
Společnost Nozomi Networks totiž zjistila, že hackeři se dnes dokážou na dálku „nabourat” do elektrických šroubováků a momentových klíčků Bosch Rexroth (konkrétně mj. typu NXA015S-36V-B), které jsou vybaveny Wi-Fi modulem, a jsou tedy připojeny obvykle k interní síti firmy. Pokud ta ale není fyzicky oddělena od internetu, popř. není dostatečně zabezpečena proti útoku z menší vzdálenosti, je možné na dálku libovolně měnit nastavení těchto přístrojů. A to je potenciální průšvih jako hrom.
Pokud si říkáte, k čemu to komukoli bude, pak dodejme, že hackeři dle Nozomi mohou takto mj. změnit sílu, s jakou reálně dochází k utahování šroubů třeba při výrobě či opravách aut, aniž by obsluha cokoli zaznamenala. Přístroj se dál bude tvářit, že dělá, co má, ve skutečnosti ale použije třeba poloviční moment. Něco takového může být velmi nebezpečné, neboť řadu věcí je třeba ve výrobě nebo v servisech utáhnout právě tak, jak se má, jinak může dojít k povolení šroubů. A asi nemusíme dodávat, co by se mohlo stát, kdyby vám kvůli tomu za jízdy upadly třeba brzdové komponenty.
Bosch již přijal patřičná opatření a uvádí, že s aktualizací softwaru, která tuto zranitelnost odstraní, přijde do konce ledna. To není bůhvíjak rychlé řešení, jen o tento konkrétní problém tu ale nejde - už samotný fakt, že je dnes něco takového technicky možné, je poměrně děsivý. Dává to prostor k řadě záškodnických akcí, které mohou být využívány k vydírání nebo ohrožování konkrétních lidí, aniž by si toho kdokoli zvenčí všiml.
Zas a znovu se tak ukazuje, že elektronizace všeho nepřináší jen výhody. Je samozřejmě pěkné, že se dnes na takových nástrojích dá třeba vzdáleně aktualizovat řídicí software a vylepšovat tak jejich fungování, ale za jakou cenu? V tomto případě jsme se o hrozícím nebezpečí dozvěděli snad včas. Ale kolikrát se to nestalo nebo nestane klidně vůbec? Obsluhu podobných nástrojů by nejspíše ani nenapadlo, že jim jejich elektronicky ovládaný parťák může z vůle někoho jiného věšet bulíky na nos. A dělat si přímo před zraky operátora v podstatě to, co „sám” chce.

Digitalizace pomáhá i škodí, o čemž se mohou přesvědčit i majitelé elektrických momentových klíčů Bosche. Jak zjistili experti z Nozomi Networks, nářadí se mohou zmocnit hackeři, kteří dokážou změnit jejich nastavení, aniž by si toho kdokoli všiml. Foto: Bosch Rexroth, tiskové materiály
Zdroj: Nozomi Networks
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 10 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 6 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
před 7 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 9 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 10 hodinamiUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva