Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard
14.8.2019 | Petr Prokopec
Už delší dobu jsme svědky signálů blížícího se ekonomického zpomalení, mnozí ale stále doufají, že problémy se nám vyhnout. Dvě největší americké automobilky už tomu nevěří a šetří.
Není žádným tajemstvím, že dvě největší ekonomiky světa, tedy Spojené státy a Čína, spolu vedou obchodní válku. Ta odstartovala v loňském roce hrozbami navýšení cel, které začaly být letos realizovány. USA tak kupříkladu v květnu zvedly clo z 10 procent na 25 u zboží s ročním objemem obchodů za 200 miliard dolarů (4,6 bilionu korun), což ovlivnilo cenu zhruba 5 700 různých kategorií. Čína pak následně zareagovala zvýšením cla na dovoz amerických produktů o ročním objemu 60 miliard dolarů (1,4 bilionu korun).
Tyto kroky však byly jen prvním střetem obou velmocí. Americký prezident Donald Trump totiž na počátku srpna uvedl, že Čína neplní sliby, dle kterých bude nakupovat více zemědělských výrobků z USA. Z toho důvodu mělo být uvaleno desetiprocentní clo na veškeré zboží, jehož roční hodnota dovozu dosahuje 300 miliard dolarů (6,9 bilionu korun). To by vedlo k prudkému výkyvu na trhu, neboť seznam produktů měl 122 stránek a obsahoval víceméně naprosto vše od dětských plen až po komponenty do aut.
Tím se pomalu dostáváme do světa čtyř kol, na malý moment ale ještě setrváme v ekonomickém sektoru. Úřad amerického obchodního zmocněnce USTR totiž oznámil, že prezident Trump změnil názor, a to kvůli předvánočnímu nákupnímu shonu, který je stěžejní finanční tepnou jakékoliv země. Cla, která měla začít platit již 1. září, tedy byla odložena až do 15. prosince. Kromě toho byl zredukován samotný seznam, z nějž vypadlo zboží důležité pro „zdraví, bezpečí, národní bezpečnost a další faktory“.
Mezi věcmi, jenž mají více než tříměsíční odklad, jsou přitom typické vánoční produkty. Tedy hlavně počítače, monitory, herní konzole, hudební nástroje, hračky, kočárky, obuv a oblečení či betlémy a rachejtle. USTR nicméně upozorňuje, že u mnoha produktů clo zavedeno bude, a to v oné desetiprocentní výši, dle původního oznámení. Příchodem prvního září se tedy zdraží třeba lyže či sněhové frézy, pro nás je ale podstatné zejména zavedení cla na různé typy oceli a lithium-iontové baterie.
Je totiž jasné, že zrovna tyto dvě skupiny zboží výraznou měrou ovlivní svět aut. U elektromobilů lze totiž jen stěží očekávat proklamované zlevnění, pokud zdraží jejich klíčový komponent. Ten navíc nebude jediným, neboť nahoru půjde i cena oceli jako dalšího stěžejního prvku při výrobě aut. Pro výrobce to bude představovat nemalý problém, neboť pokud vyšší náklady promítnou do ceny nových vozů, logicky to povede k dalšímu oslabení již nyní klesající poptávky.
Druhou možností je, že automobilky vezmou zdražování na svá bedra. To ovšem zredukuje jejich marže, které jsou nyní podstatnější než kdy dříve - bez peněz nelze investovat do elektromobility, bez které zjevně nebude možné splnit emisní normy. Následné pokuty jsou pak víceméně likvidační, i proto kráčí směrem alternativního pohonu naprosto všechny významnější značky. Že to způsobí problémy, nejlépe dosvědčují slova a především činy dvou z největších světových automobilek.
Ford a General Motors už počítají s tím, že krize v reakci na výše popsané kroky přijde. Finanční ředitel Fordu Matt Fields proto oznámil, že automobilka již má hotovostní rezervu ve výši 20 miliard dolarů (460 miliard korun), a to právě kvůli hrozbě zhoršení ekonomické situace. Hlava finančního oddělení GM Dhivya Suryadevara pak dodala, že americká jednička má ze stejného důvodu k dispozici 18 miliard dolarů (414,4 mld. Kč) a potenciál vyplatit dividendy až na dva roky dopředu. GM přitom počítá s obdobným scénářem jako v roce 2008.
„Je to něco, co soustavně sledujeme a čemu se přizpůsobujeme, abychom si byli jisti, že jsme na pokles ekonomiky připraveni,“ uvedla Suryadevara. Přitom dodala, že v nejbližších měsících se automobilka prudkého poklesu neobává. GM nicméně zvažuje další škrty i zaměření se na segment s levnými vozy. Ford navíc v souladu s ekonomy modeluje závažnost možné recese, aby jí daleko lépe přizpůsobil veškeré své budoucí kroky.
Zdá se tedy, že další globální recese je neodvratná a podle očekávání automobilek vypukne v příštím roce. Kromě obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou k ní totiž přispívá i klesající poptávka na největším trhu světa, stejně jako nejistoty v Evropě. Mezi ně patří jak Brexit, tak rovněž hrozba obchodní války s USA. Zdražovat se tak asi bude na všech frontách, a ku prospěchu věci to rozhodně nebude.



Ford již počítá s příchodem krize, kvůli které značka vytvořila nemalé finanční rezervy
Stejně je na tom i GM, které pracuje se scénáři připomínajícími rok 2008
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou včera 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
Nejčtenější články
Praktický a úsporný sporťáček skončil po třech letech jako totální propadák, hrstku prodaných aut dnes koupíte za pakatel i sotva jetou
22.9.2025Na těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
22.9.2025Nové nejrychlejší silniční auto světa je z Číny, jede skoro 500 km/h. Morálně to něco znamená, fakticky vůbec nic
22.9.2025Nová studie odhalila další slabé místo života s elektrickými auty. Jejich nabíječky selhávají, i když jsou relativně rychlé a „funkční”
22.9.2025Porsche spustilo lavinu, další koncernová značka mění svou budoucnost z elektrické na spalovací mávnutím proutku
23.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva