Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard

Už delší dobu jsme svědky signálů blížícího se ekonomického zpomalení, mnozí ale stále doufají, že problémy se nám vyhnout. Dvě největší americké automobilky už tomu nevěří a šetří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard

14.8.2019 | Petr Prokopec

Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už delší dobu jsme svědky signálů blížícího se ekonomického zpomalení, mnozí ale stále doufají, že problémy se nám vyhnout. Dvě největší americké automobilky už tomu nevěří a šetří.

Není žádným tajemstvím, že dvě největší ekonomiky světa, tedy Spojené státy a Čína, spolu vedou obchodní válku. Ta odstartovala v loňském roce hrozbami navýšení cel, které začaly být letos realizovány. USA tak kupříkladu v květnu zvedly clo z 10 procent na 25 u zboží s ročním objemem obchodů za 200 miliard dolarů (4,6 bilionu korun), což ovlivnilo cenu zhruba 5 700 různých kategorií. Čína pak následně zareagovala zvýšením cla na dovoz amerických produktů o ročním objemu 60 miliard dolarů (1,4 bilionu korun).

Tyto kroky však byly jen prvním střetem obou velmocí. Americký prezident Donald Trump totiž na počátku srpna uvedl, že Čína neplní sliby, dle kterých bude nakupovat více zemědělských výrobků z USA. Z toho důvodu mělo být uvaleno desetiprocentní clo na veškeré zboží, jehož roční hodnota dovozu dosahuje 300 miliard dolarů (6,9 bilionu korun). To by vedlo k prudkému výkyvu na trhu, neboť seznam produktů měl 122 stránek a obsahoval víceméně naprosto vše od dětských plen až po komponenty do aut.

Tím se pomalu dostáváme do světa čtyř kol, na malý moment ale ještě setrváme v ekonomickém sektoru. Úřad amerického obchodního zmocněnce USTR totiž oznámil, že prezident Trump změnil názor, a to kvůli předvánočnímu nákupnímu shonu, který je stěžejní finanční tepnou jakékoliv země. Cla, která měla začít platit již 1. září, tedy byla odložena až do 15. prosince. Kromě toho byl zredukován samotný seznam, z nějž vypadlo zboží důležité pro „zdraví, bezpečí, národní bezpečnost a další faktory“.

Mezi věcmi, jenž mají více než tříměsíční odklad, jsou přitom typické vánoční produkty. Tedy hlavně počítače, monitory, herní konzole, hudební nástroje, hračky, kočárky, obuv a oblečení či betlémy a rachejtle. USTR nicméně upozorňuje, že u mnoha produktů clo zavedeno bude, a to v oné desetiprocentní výši, dle původního oznámení. Příchodem prvního září se tedy zdraží třeba lyže či sněhové frézy, pro nás je ale podstatné zejména zavedení cla na různé typy oceli a lithium-iontové baterie.

Je totiž jasné, že zrovna tyto dvě skupiny zboží výraznou měrou ovlivní svět aut. U elektromobilů lze totiž jen stěží očekávat proklamované zlevnění, pokud zdraží jejich klíčový komponent. Ten navíc nebude jediným, neboť nahoru půjde i cena oceli jako dalšího stěžejního prvku při výrobě aut. Pro výrobce to bude představovat nemalý problém, neboť pokud vyšší náklady promítnou do ceny nových vozů, logicky to povede k dalšímu oslabení již nyní klesající poptávky.

Druhou možností je, že automobilky vezmou zdražování na svá bedra. To ovšem zredukuje jejich marže, které jsou nyní podstatnější než kdy dříve - bez peněz nelze investovat do elektromobility, bez které zjevně nebude možné splnit emisní normy. Následné pokuty jsou pak víceméně likvidační, i proto kráčí směrem alternativního pohonu naprosto všechny významnější značky. Že to způsobí problémy, nejlépe dosvědčují slova a především činy dvou z největších světových automobilek.

Ford a General Motors už počítají s tím, že krize v reakci na výše popsané kroky přijde. Finanční ředitel Fordu Matt Fields proto oznámil, že automobilka již má hotovostní rezervu ve výši 20 miliard dolarů (460 miliard korun), a to právě kvůli hrozbě zhoršení ekonomické situace. Hlava finančního oddělení GM Dhivya Suryadevara pak dodala, že americká jednička má ze stejného důvodu k dispozici 18 miliard dolarů (414,4 mld. Kč) a potenciál vyplatit dividendy až na dva roky dopředu. GM přitom počítá s obdobným scénářem jako v roce 2008.

„Je to něco, co soustavně sledujeme a čemu se přizpůsobujeme, abychom si byli jisti, že jsme na pokles ekonomiky připraveni,“ uvedla Suryadevara. Přitom dodala, že v nejbližších měsících se automobilka prudkého poklesu neobává. GM nicméně zvažuje další škrty i zaměření se na segment s levnými vozy. Ford navíc v souladu s ekonomy modeluje závažnost možné recese, aby jí daleko lépe přizpůsobil veškeré své budoucí kroky.

Zdá se tedy, že další globální recese je neodvratná a podle očekávání automobilek vypukne v příštím roce. Kromě obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou k ní totiž přispívá i klesající poptávka na největším trhu světa, stejně jako nejistoty v Evropě. Mezi ně patří jak Brexit, tak rovněž hrozba obchodní války s USA. Zdražovat se tak asi bude na všech frontách, a ku prospěchu věci to rozhodně nebude.


Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 1 - Nejlepe prodavana auta USA foto 28Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 2 - Nejlepe prodavana auta USA foto 29Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 3 - Nejlepe prodavana auta USA foto 30
Ford již počítá s příchodem krize, kvůli které značka vytvořila nemalé finanční rezervy

Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 4 - Nejlepe prodavana auta USA foto 22Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 5 - Nejlepe prodavana auta USA foto 23Hned dvě obří automobilky říkají, že krize už nás nemine, daly si stranou 874 miliard - 6 - Nejlepe prodavana auta USA foto 24
Stejně je na tom i GM, které pracuje se scénáři připomínajícími rok 2008

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.